50 ایده برای تولید محتوای خلاقانه
به عنوان کسی که کسب و کار اینترنتی دارد، در اینترنت فعال است، محتوای اینترنتی تولید میکند، باید با ترفندهای محتوا نویسی آشنا باشید. این ترفندها را میتوانید در وبسایتهای مختلف که راهنمای تولید محتوا ارائه میدهند، پیدا کنید. اما در این مطلب ما مجموعهای از 50 ترفند تولید محتوای خلاقانه را برای شما گردآوردی کردهایم. دیگر نیازی نیست جای دیگر بروید. حوصله به خرج بدهید و این مطلب را تا انتها بخوانید، ما به شما اطمینان میدهیم در پایان، مهارت نوشتن محتوای خلاقانه را کسب خواهید کرد.
1. پیش از تولید محتوا، مخاطب خود را بشناسید
شناسایی مخاطبان باید هسته استراتژی محتوایی شما باشد. حتما در خصوص پرسونای مشتری شنیدهاید. شما باید کاملا بدانید محتوای خود را برای چه کسی مینویسید. پرسونای مشتری یعنی، یک تصویر خیالی از یکی از مشتریان با پیشزمینهای خاص بسازید. او باید اهداف شخصی، بلندپروازی و مشکلات خاص خود را در مسائل روزمره داشته باشد. وقتی چنین پرسوناهایی در ذهن خود داشته باشید، بهتر میتوانید محتوای خلاقانه برایشان بسازید.
2. تنوع در نوشتن محتوا داشته باشید
یک نوع خاص از محتوا را مدام انتشار ندهید. تکراری بودن محتوا برای مخاطب دافعه ایجاد میکند. تحقیقات نشان داده، فرقی نمیکند چه نوع سایتی هستید، مخاطب به دنبال تنوع است.
علاوه بر تنوع در پیامی که منتشر میکنید، در نوع محتوا نیز تنوع ایجاد کنید؛ انواع مختلفی از محتوا شامل مقاله، ویدئو، پادکست و اینفوگرافی تولید کنید. ترکیبی از انواع محتوا را به کار ببرید تا مخاطب را بیشتر به خود جذب کنید. علاوه بر اینکه پیام محتوا برای مخاطب باید جذاب باشد، تنوع و نوع انتقال پیام نیز اهمیت دارد.
3. ساده بنویسید
گرچه این واقعیت را قبول داریم که مخاطبان ما افراد باهوشی هستند، اما سعی کنید تا جای ممکن متنهای شما ساده و قابل فهم باشند. هیچکس تحمل خواندن متنهای سنگین را ندارد. محتوایی بنویسید که هم راحتتر خوانده شود و هم راحتتر فهمیده شود.
4. مخاطب را بخندانید
کمی طنز چاشنی کار خود کنید، مخاطبان بیشتر دوست خواهند داشت. آخرین محتوای خلاقانهای که با دوستان، فامیل یا همکاران خود به اشتراک گذاشتید را به خاطر میآورید؟ بیشتر ما مطالبی که در فضای آنلاین دیدهایم و ما را خندانده به یاد میآوریم و معمولا اینگونه مطالب را سریعا به اشتراک میگذاریم.
شاید فکر کنید محتوای شما متناسب با طنز و شوخی نیست، اما با شما شرط میبندم حتما محتوایی میتوانید پیدا کنید که لحظات کوتاهی لبخند به لب بیاورد. همه مشاغل B2B میتوانند کمی طنز چاشنی کار خود کنند. تنها کافی است زمان نوشتن محتوا کمی شوخ طبعی خود را وارد کار کنید. افراد مطالبی که آنها را به خنده میاندازد، بیشتر به اشتراک میگذارند.
5. محتوای خلاقانه خود را دلی بنویسید
چیزی که در به اشتراک گذاشتن یا نگذاشتن یک محتوا تاثیرگذار است، این است که آیا آن مطلب ما را از لحاظ احساسی تحتتاثیر قرار داده است، یا خیر. وقتی مطلبی ما را غمگین، عصبانی و مغرور میکند یا دیگر احساسات را در ما برمیانگیزد، میخواهیم آن را برای دیگران ارسال کنیم تا آنها نیز این احساسات را تجربه کنند.
اما نباید مخاطبان خود را در برانگیختن احساساتشان، فریب دهید. در تولید محتوای خلاقانه ، باید متن شما اصیل باشد. بهترین راه برای برانگیختن احساسات مخاطب این است که بر موضوعاتی که احساسات قوی نسبت به آن دارید، تمرکز کنید و به آن احساسات کانال بزنید. اگر خودتان بابت موضوعی خیلی متاثر شده باشید، مخاطب نیز کنجکاو میشود که چرا نسبت به این موضوع چنین احساسی دارید و تمام تلاش خود را میکند تا علت را بفهمد. پس از درک آن، آنها نیز چنین احساسات قوی پیدا خواهند کرد.
6. خواننده را در اولویت قرار دهید
محتوا را برای چه کسی مینویسید؟ چه کسی را میخواهید جذب کنید؟
گاهی در تولید محتوا، میخواهیم به گونهای باشد که برای وبسایت خود بهتر میدانیم. میخواهیم همه چیز به شکل ویژهای باشد تا بیشتر به چشم بیاید. اما باید مخاطب را در اولویت قرار دهید و بقیه چیزها در وهلههای بعدی اهمیت قرار داشته باشند.
شما محتوا را برای مخاطب مینویسید، پس اگر نتوانید نظر او را جلب کنید و نیازهایش را پاسخ دهید، احتمالا او را از دست خواهید داد.
7. نوشتن لیست را در تولید محتوای خلاقانه فراموش نکنید
در شروع تولید محتوا ، میتوانید لیستی از موارد مهم را تهیه کنید. شاید فکر کنید عناوینی مثل “10 تا از بهترین…” تکراری شده اما این واقعیت ندارد. باتوجه به موجی از اطلاعات که هر روزه در اختیار مخاطبان شما قرار میگیرد، مخاطب ممکن است به لحاظ فکری خسته شود. آنها میخواهند برای برطرف کردن کنجکاوی خود، اطلاعاتی بدست آورند، اما میخواهند درک و دریافت این اطلاعات نیز آسان باشد.
خواندن لیست بسیار آسانتر از متن معمولی است. مطالب آسانتر منتقل میشود، فهمیده میشود و به خاطر میماند.
در نوشتن محتوا توانایی ذهن را مدنظر قرار دهید. نباید حجمی از اطلاعات را به زور به مغز مخاطب فروکنید. محتوا را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و به صورت یک لیست درآورید.
8. محتوای طولانی بنویسید
اندازه متن اهمیت دارد و هر چه متن بلندتر و طولانیتر باشد، بهتر است. مطالعات نشان میدهند محتوای طولانی مخاطب را بیشتر درگیر (engage) میکند و اشتراکگذاری آن بیشتر است.
علت آن است که مخاطب به دنبال محتوایی است که ارزشی تولید کند. مقالات 2000، 3000 کلمهای یا بیشتر، کنجکاوی مخاطب را بیشتر برمیانگیزانند.
9. به خواننده کمک کنید خود را بشناسد
اگر محتوا به مخاطب بگوید چه کسی است، او را بیشتر با متن درگیر میکند.
تصور کنید شما یک دونده هستید و در یک وبلاگ مقالهای با عنوان “من مانند کفشهایم هستم” به چشمتان میخورد. کنجکاو میشوید و روی آن کلیک میکنید. در مطلب میخوانید چطور یک دونده درباره خود مانند کفشهایش فکر میکند. پاره و پوره است اما پا را میپوشاند و به رفتن ادامه میدهد. نویسنده به مخاطب یادآور میشود ساییده و پوسیده شدن یعنی کارهای بزرگی انجام دادهاید.
این مقاله غوغا میکند. مخاطب آن را با دوستانش به خصوص آنها که دونده هستند، به اشتراک میگذارد. و احتمال زیادی وجود دارد که دوستانش نیز آن را با بقیه به اشتراک بگذارند.
اگر محتوای خلاقانه شما به مخاطب نشان دهد چطور خود را بشناسد و تعریف کند، به خوبی میتوانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید.
10. محتوایی تولید کنید که اطلاعات مفید ارائه دهد
باید اطلاعات مفیدی ارائه دهید که مخاطب کاملا با آن ارتباط برقرار کند و از آن استفاده کند. محتوایی تولید کنید که مخاطب از آن چیزی یاد بگیرد و نه تنها آن را به اشتراک بگذارد، بلکه مدام به آن برگردد و بازدید کند.
شاید فکر کنید ساده است اما در واقع پیچیدهتر از آن است که به نظر میرسد. مطالب مفید شما باید مرتبط با مخاطبی باشد که با آن در ارتباط هستید. باید ابتدا شناسایی کنید که مطالب مفید و سودمند حوزه کاری شما چه هستند. شاید برای یک سایت بازی، یک برنامه از آخرین بازیهای منتشر شده برای مخاطبش مفید باشد، اما یک موسسه حقوقی نمیتواند در انتشار چنین پستی در خصوص رویدادهای حقوقی چندان موفقیتی کسب کند.
11. باید برای تولید محتوای خلاقانه دلیل داشته باشید
باید در متن خود علت نوشتن درباره آن موضوع خاص را شرح دهید. این دو فایده دارد: یکی اینکه مخاطب بهتر با مطلب ارتباط برقرار میکند، دوم اینکه در آنها علاقه ایجاد میکند و مطلب را دنبال میکنند.
12. محتوای قدیمی را بررسی کنید
مقالات قدیمی شما چه وضعیتی دارند؟ آیا هنوز کنجکاوی مخاطب را برمیانگیزند؟ کدامیک بیشتر افراد را درگیر خود میکند؟ کدامیک اینطور نیستند؟ چه چیزی میتوان از آنها یاد گرفت؟
قبل از اینکه زمان برای تولید محتوای جدید صرف کنید، ابتدا کمی در مطالب قدیمیتر عمیق شوید. همیشه میتوانید از مطالب قدیمی چیزی یاد بگیرید، اینکه چه چیزی نتیجه میدهد یا از چه چیزی باید در مطالب آتی پرهیز کرد؟
پیدا کردن نقص و ایراد در کارهای قدیمیتر به شما کمک میکند تا کارهای بعدی را بهتر انجام دهید.
13. نظر خود را بدهید
این مورد ممکن است برای برخی سخت باشد و برای برخی دیگر آسان. بسیاری از ما فکر میکنیم در دنیای حرفهای نباید نظر و عقیده خود را مانند پرچم به نمایش بگذاریم. اما نظر و عقیده شما میتواند در تولید محتوای خلاقانه به شما کمک کند.
افراد از عقاید و نظرات دیگران استقبال میکنند، به خصوص اگر موافق نظرات خودشان باشد. افراد اینترنت را جستجو میکنند به دنبال افرادی که با آنها همفکر هستند و نظرات خود را به اشتراک گذاشتهاند. اگر شما نیز نظرات خود را بنویسید، میتوانید افرادی که با شما همفکر هستند را جذب کنید.
حتی شما کسانی که با شما مخالف هستند را نیز جذب میکنید، از اینکه عقیده خود را راحت بیان کنید، خجالت نکشید، زیرا افراد مخالفی پیدا میشوند و مخالفت آنها میتواند بحث ایجاد کند. اگر محتوای شما مرکز بحث و گفتگو شود، خیلی زود به اشتراک گذاشته میشود.
14. از آمار و ارقام غافل نشوید
گرچه افراد از عقاید و نظرات استقبال میکنند، اما عاشق آمار و ارقام هم هستند. جهت تولید محتوای خلاقانه که توسط افراد به اشتراک گذاشته شود، باید ذهن آنها را درگیر کنید. از نقل قول و آمار به عنوان مرجع برای نتیجهگیریهای بعدی و نظرات استفاده میکنیم. محتوایی که از اینها به خوبی استفاده میکند، در خاطر میماند و با دیگر افرادی که این آمار برایشان جالب است به اشتراک گذاشته میشود.
از طرفی این آمار محتوای شما را پشتیبانی میکند. شما میخواهید محتوایتان اطلاعاتی را منتقل کند. اگر آماری وجود نداشته باشد که از آنچه میگویید حمایت کند، استدلال و نظراتتان بیاهمیت شمرده میشود.
15. در تولید محتوای خلاقانه نگاه مثبت داشته باشید
حتی اگر افراد با موضوع موافقند یا دلیل آن برایشان جالب است، باز هم موارد منفی در محتوا نمیتواند به اندازه محتوای مثبت جذاب باشد. همین باعث میشود افراد به سمت مطلب و مطالعه آن نروند. سعی کنید نگاه مثبت در تولید محتوای خلاقانه داشته باشید تا مخاطب بیشتری بدست آورید.
نوشتن مطالبی که افراد را شاد کند آسان است، ضمن اینکه ذهنیت مثبتنگر را نیز در مخاطبانتان پرورش میدهد. اینکه مطالبتان مثبت و شادیآفرین باشد، هم شما را شاد میسازد و هم اینترنت را فضای بهتری میکند.
16. لحن محاورهای بسیار مهم است
موثرترین روش، حفظ لحن محاورهای در محتواست. اینگونه محتوا چنین احساسی منتقل میکند که گویی جایی نشستهاید و با دوستی در حال گپ زدن هستید، به جای اینکه احساس کنید در کلاس درس هستید و یا به سمینار گوش میدهید. افراد کمی هستند که به ارائه و سمینار در کلاس درس علاقه داشته باشند، اما بیشتر افراد به گپ زدن با دوستان علاقه دارند. این باعث میشود محتوای نوشته شده شما جذابتر و لذتبخش شود.
17. درباره ترندها و مطالب روز بنویسید
اتفاقی میافتد و همه اخبار پر از آن میشود، در شبکههای اجتماعی همه درباره آن صحبت میکنند و هر مطلب و مقالهای میخوانید، چیزی درباره آن نوشته است. این فرصت را از دست ندهید، شما هم محتوایی مرتبط با محتواهای پرطرفدار بنویسید.
این شاید برای برخی صنایع کمی سختتر باشد. نگران نباشید، همیشه یک خبر جالب وجود دارد که به موضوع کسب و کار شما مربوط میشود. از اخبار غافل نشوید و محتوایی مرتبط با آن تولید کنید. فرقی نمیکند اخبار چیست، مطمئن شوید که مخاطب شما به آن جذب خواهد شد و به خواندن آن علاقه نشان میدهد.
یک روش خوب برای قرار گرفتن در راس مقالات و مطالب اینترنت، این است که برای کلیدواژههای خاصی که مرتبط با شما و کسب و کارتان است، یک Google Alerts (هشدار گوگل) ایجاد کنید. پایان هر روز گوگل برای شما ایمیلهای اتوماتیک پر از مقالات جدیدی که در اینترنت در خصوص آن کلیدواژه خاص منتشر شده، ارسال میکند. این برای آنکه در مورد اخبار صنعت خود بروز بمانید، بسیار مفید است.
18. برای محتوای خلاقانه خود یک عنوان مناسب بنویسید
محتوای شما باید عنوان داشته باشد و غیر از این نمیتواند باشد، تا وقتی محتوای شما عنوان جذابی نداشته باشد، کسی به خواندن آن ترغیب نمیشود.
نوشتن عنوان خوب نه یک هنر که یک علم است. ببینید مخاطبان شما به سمت چه لغاتی جذب میشوند. برخی، عناوین شوخ و خندهدار دوست دارند. اما برخی دیگر عناوینی دوست دارند که سوالی از مخاطب میپرسد و مقاله سعی دارد به آنها پاسخ دهد.
بخوانید: چطور تیترهای جذاب بنویسیم؟
بهترین کار این است که در عنوان خود از لغاتی استفاده کنید که افراد به آن فکر میکنند یا آن را در اینترنت جستجو میکنند. اگر مخاطب شما در گوگل آن لغت خاص را جستجو کند، احتمال زیادی وجود دارد که مقاله شما را ببیند و روی آن کلیک کند. از طرفی سعی کنید عنوان طولانی ننویسید، کوتاه و جذاب نوشتن، بهترین روش عنواننویسی است. عنوان با حداکثر 180 کاراکتر بسیار مناسب است.
19. شروعی قوی داشته باشید
پس از عنوان، پاراگراف اول از اهمیت بالایی برخوردار است. این دومین چیزی است که نظر مخاطب را جلب میکند. باید در جملات اول مخاطب را در قلاب بیندازید و درباره آنچه قرار است در ادامه محتوا بخوانند، توضیح دهید. اینکه چرا این مطلب باید برای مخاطب جذاب باشد؟ چه ارزشی تولید میکند، به چه سوالی پاسخ میدهد؟ چه مشکلی را حل میکند؟ همه را باید در پاراگراف اول پاسخ دهید.
پس از آنکه مخاطب در قلاب افتاد، باید نگران محتوای اصلی باشید که ارزش مطالعه داشته باشد. پاراگراف اول شما باید مخاطب را قانع کند که همه مطلب را باید تا انتها بخوانند.
20. محتوا بسیار مهم است
در حین نوشتن محتوا باید به این فکرکنید که محتوای شما باید ارزش خواندن داشته باشد. محتوای بیهوده و بیفایده ننویسید، مخاطب شما باید درگیر شود و کنجکاو شود که شما چه میخواهید به او بگویید.
پس از نوشتن محتوا، دوباره آن را خودتان بخوانید و خودتان قضاوت کنید که آیا ارزش خواندن دارد یا خیر. آن را به دوستان و همکاران بدهید تا بخوانند و ببینید چه توصیههایی به شما میدهند.
21. از محتوای بصری استفاده کنید
گرچه ما درباره محتوای متنی زیاد صحبت کردیم، اما محتوای بصری را نباید فراموش کنید. باید مخاطب را با انواع محتوا درگیر کرد تا واقعا از آن لذت ببرد. از فیلم و عکس در مقاله خود استفاده کنید. شاید فکر کردن به تصویری که متناسب با متن محتوای شما باشد، برایتان دشوار است. اینترنت پر از ایدههای مختلف است. در اینترنت جستجو کنید و ببینید بقیه برای مطالب مشابه از چه تصاویری استفاده کردهاند.
22. از کمک متخصصان استفاده کنید
قرار نیست همه محتوا را به تنهایی تولید کنید. شما در همه زمینهها متخصص نیستید و اطلاعات کامل ندارید. نه تنها باید از نقل قول متخصصان استفاده کنید، بلکه به وبسایت یا وبلاگ آنها نیز در محتوای خود لینک دهید. همانطور که قبلا هم گفتیم، از بیان آمار و اطلاعات علمی هم ابایی نداشته باشید.
نقل قول از متخصصان یا دیگر مقالات از منابع معتبر، اعتبار کار شما را افزایش میدهد. از اینکه نقل قولهایی از افراد متخصصتر و شناخته شدهتر از خودتان بیاورید، هراس نداشته باشید.
23. در استفاده از واژهها زیادهروی نکنید
سعی کنید واژگانی که به آنها نیازی نیست را از متن بردارید. جملاتی بسازید که پیام زیادی منتقل میکنند، بدون اینکه نیاز به استفاده از تعداد لغات زیاد داشته باشند. هر چه تعداد لغات کمتری در جمله استفاده کنید، بهتر است.
اما صبر کنید، کمی پیش گفتیم سعی کنید محتوای شما طولانی باشد. درست است، محتوای طولانی اینگیجمنت بهتری دارد. اما طولانی بودن محتوا لزوما به این معنا نیست که باید متن خود را با هر چیزی پر کنید.
محتوایی تولید کنید که فاقد حرف اضافه یا جملات بیخودی باشد. تا جایی که میتوانید منظور خود را با کمترین واژگان برسانید. این چیزی است که باید تمرین کنید.
24. شبکههای اجتماعی را فراموش نکنید
هنوز افراد زیادی هستند که نگاه شکاکی به شبکههای اجتماعی دارند، به خصوص در دنیای بیزنس. بسیاری فکر میکنند این پلتفرمها برای افراد مبتدی و آماتور طراحی شدهاند و نمیتوانند برای رهبران کسب و کارها مناسب باشند. اما گول طبیعت آرام شبکههای اجتماعی را نخورید، اینها ابزار قدرتمندی هستند.
هزاران نمونه بازاریابی محتوایی موفق در شبکههای اجتماعی وجود دارد. شرکتهای بزرگ و نام آشنا در شبکههای اجتماعی درخشیدهاند و بایستی زمان زیادی صرف کرد تا متوجه شد آنها چگونه محتوای خود را توزیع میکنند.
برای پلتفرم محتوایی خود اکانت شبکههای اجتماعی بسازید و از همین امروز انتشار پستها را شروع کنید. این بهترین راه برای معرفی کسب و کارتان است. از شبکههای اجتماعی غافل نشوید، اگر محتوایی تولید کنید و آن را در پلتفرمهای شبکههای اجتماعی منتشر نکنید، بخش عظیمی از مخاطبان خود را از دست میدهید.
25. مراقب تبلیغ بیش از حد باشید
این روزها افراد در تبلیغ خودشان زیادهروی میکنند. بازاریابی شما با این تبلیغات زیاد و غلوآمیز، آسیب میبیند. این کار، مشتریان شما را در سرتاسر دنیا از بین میبرد.
برای مثال حتما دیدهاید که بسیاری از تیمهای بازاریابی فیلم، ابتدا تریلر تیزرهای خود را منتشر میکنند. ابتدا مشتری کمی با آنها درگیر میشود، قبل از آنکه بخواهد محتوای تبلیغ را نادیده بگیرد. اما نمایش بیش از حد تبلیغ، سبب کاهش قابل توجه مشتریان میشود.
با تولید محتوای باکیفیت میتوانید به سادگی مخاطب را هیجانزده و کنجکاو کنید. محتوایی که هوشمندانه باشد، اطلاعرسانی کند و قابل استفاده باشد. این خودش یک نوع تبلیغ است.
26. همه مدیومهای دیجیتال را مدنظر قرار دهید
بیشتر افراد در تولید محتوا تنها به متن و گرافیک میاندیشند و به گزینهای خارج از اینها فکر نمیکنند. اما درباره پادکست یا کتاب الکترونیکی چه؟
نوع بازاریابی محتوایی انتخاب کنید که بیشتر متناسب با کار شماست. شاید کار شما طوری است که بیشتر مکالمهای است، پس پادکست میتواند برای شما مناسب باشد. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و نترسید که چیز جدیدی را امتحان کنید.
27. در شبکههای اجتماعی فعال باشید
چه درونگرا باشید و چه برونگرا، باید سعی کنید اجتماعی باشید. اگر اجتماعی نباشید و با افراد ارتباط برقرار نکنید، نمیتوانید محتوای خود را به خوبی منتشر کنید. محتوایی تولید کنید که به آن افتخار کنید، سپس آن را در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
قرار نیست فقط لینک انتشار دهید در شبکههای اجتماعی. مخاطبان برای شما کامنت میگذارند. این کامنتها فقط برای شلوغ شدن صفحه نیست، بلکه موقعیتی است که مخاطبان را درگیر کنید، پس از این موقعیت استفاده کنید.
28. حتما محتوای اصیل تولید کنید
این مورد را حتما حتما رعایت کنید که به هیچ وجه محتوای کپی در سایت قرار ندهید. شاید از محتوایی در یک سایت خوشتان بیاید یا شما را تحتتاثیر قرار دهد، اما هرگز آن را کپی نکنید. یعنی اصلا آن را کلمه به کلمه کپی نکنید. این باعث میشود مخاطبان شما وقتی مشابه این مقاله را پیدا میکنند، اعتمادشان را به شما از دست بدهند، علاوه بر این، تولیدکنندگان اصلی محتوا شما را در دردسر میاندازند و گوگل شما را جریمه میکند. محتوای اصیل و جدید تولید کنید.
29. از موضوع منحرف نشوید
بسیاری از افراد پس از کمی نوشتن، از موضوع اصلی منحرف میشوند و به طور کلی محتوا به سمت دیگری میرود. باید عنوان محتوا در سرتاسر متن جریان داشته باشد.
شاید این راهحل بهتری است که ابتدا محتوای خود را بنویسید، سپس عنوان مرتبط با آن که میتواند یک جمله کوتاه باشد، بنویسید. این درباره برخی محتواها، سادهتر از بقیه است. اگر فایل صوتی دارید که حاوی مصاحبه با یک استاد است، ممکن است مکالمه شما با موضوعی خارج از موضوع اصلی پایان یابد. هنگام نوشتن محتوا، حتما عنوان را جلوی دید خود قرار دهید و مدام آن را ببینید تا از موضوع دور نشوید.
30. محتوا را به طور منظم منتشر کنید
برخی بلاگها مانند قبرستان هستند. چند پست مانند سنگ قبر اینجا و آنجا قرار گرفتهاند که بدون آنها زمین خالی میماند. فکر نکنید با انتشار یک یا دو پست کار شما تمام شده و دیگر کافی است. به طور هماهنگ و منظم پست منتشر کنید.
اگر بازدیدکنندگان سایت شما متوجه شوند که مدتی است پستی منتشر نکردهاید، تصورشان این خواهد بود که شما این سایت را رها کردهاید. این بسیار رایج است که سایتهایی وجود دارند که سالهاست کار نمیکنند و رها شدهاند. با انتشار منظم پست، مخاطب خود را حفظ کنید.
تنها انتشار منظم محتوا کافی نیست، باید به طور مرتب محتوا را در شبکههای اجتماعی منتشر و بازنشر کنید، به کامنتها پاسخ دهید و بازاریابی محتوایی انجام دهید.
31. وعده دروغ ندهید
حتما چنین عنوانهایی دیدهاید: «10 کاری که باید الان انجام دهید»، «متخصصان میگویند این کار باعث میشود زیاد عمر کنید». نوشتن عنوانهای هیجانی و برانگیزاننده بسیار وسوسهبرانگیز است. اما به محض اینکه مخاطب، محتوای شما را بخواند و متوجه شود آن چیزی که در عنوان آمده، یک وعده دروغ است، سریعا از صفحه بیرون میآید.
در مورد ارزشی که تولید میکنید، صادق باشید. بر اساس حیله وفریب محتوا تولید نکنید. شاید اغراق، قدرت بالایی داشته باشد اما خطرناک است. در استفاده از آن احتیاط کنید.
32. تولید محتوای خلاقانه را به صورت عادت درآورید
شاید برایتان سخت باشد هر روز بنشینید و بنویسید، اما باید آن را به صورت عادت درآورید. بهترین زمان را در روز پیدا کنید، بنشینید و یک ساعت طوفان مغزی انجام داده و محتوا بنویسید. حتی لازم نیست متن را کامل کنید. برخی روزها تنها کافی است ایدههای خود را پیاده کنید. معمولا ابتدای روز زمان بهتری است تا دور از دغدغه و استرسها، ایدههای خود را بنویسید.
33. محتوایی تولید کنید که سوال میپرسد
روش دیگر برای درگیر کردن مخاطبان، سوال کردن است. آیا تا به حال مقالهای را با پرسیدن سوال آغاز کردهاید؟ یا با سوال تمام کردهاید؟ آیا سوالی را در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشتهاید؟ این روش، اینگیجمنت زیادی در مخاطبان ایجاد میکند.
پرسیدن سوال در افراد کنجکاوی ایجاد میکند و فالوورهای شما را در بحث و پرسش درگیر میکند، اما باید بتوانید پاسخها را مدیریت کنید. اگر محتوایی تولید کنید که شکل خطی داشته باشد، پاسخی دریافت نخواهید کرد. یک سوال بپرسید تا کانالهای ارتباط با مخاطب را باز کنید.
یک سوال واقعی بپرسید که جواب واقعی داشته باشد. اگر این کار را درست انجام ندهید، مخاطب گمان میکند او را احمق فرض کردهاید.
34. مخاطب را به عمل وادارید
این یک توصیه همیشگی است که سعی کنید از مخاطب درخواست عمل کنید و این جمله را با حالت امری بیان کنید. شما هیچوقت برای درخواست از مخاطب برای ثبتنام در خبرنامه نمینویسید: اگر دوست داری خبرنامه ما را دریافت کنی، اینجا را کلیک کن! این جمله تاثیرگذار نیست. بلکه باید بنویسید: اینجا کلیک کن تا در خبرنامه ثبتنام شوی.
حتی نوشتن “ثبتنام در خبرنامه” هم تاثیرگذار نیست و مخاطب را تشویق به کلیک نمیکند.
35. در زمان تولید محتوای خلاقانه از تبلیغ کردن بپرهیزید
یکی از عللی که ما محتوا تولید میکنیم، اجتناب از تبلیغ است. مشتریان این روزها از تبلیغ خوششان نمیآید، آنها به دنبال محتوای ارزشمندی هستند که کنجکاویشان را تحریک کند. همین که مخاطب مطمئن شود شما منبع موثق و قابل اعتمادی هستید، در خصوص محصولاتی که ارائه میدهید نیز کنجکاو و پیگیر خواهد شد.
ممکن است وسوسه شوید کمی از خودتان لابلای محتوا بنویسید و تبلیغ کنید، اما از این کار هم بپرهیزید، چون مخاطب متوجه این تبلیغات خواهد شد و آن را دوست نخواهد داشت.
36. شخصیت و تون صدای خودتان را به محتوا بدهید
نوع زبانی که به کار میبرید و لحن شما با مخاطب کاملا بستگی به صنعت و بیزنس شما دارد. شاید بخواهید لحن شوخ داشته باشید یا جدی یا محاورهای. باید تون صدایتان همیشگی و متداوم باشد. این به برند شما شخصیت و هویت میبخشد که در تمام محتواها جاری است.
37. هدفگذاری کنید
شما برای همه چیز هدفی دارید، برای زندگی، کار، روابط… حال برای محتوا نیز باید هدفی داشته باشید. یک هدف مبهم و نامشخص تنها برای پیش گرفتن یک رویه عادی کافی نیست. باید بدانید از محتوا چه میخواهید و میخواهید چه نتیجهای از آن حاصل شود، اینجاست که هدف شکل میگیرد.
آیا میخواهید هفتگی یک مقدار مشخصی محتوا منتشر کنید؟ یا حتی روزانه؟ یا شاید بخواهید تعداد مشخصی افراد برای خبرنامه ثبتنام کنند. یا شاید فقط بخواهید از سرنخها و ترافیکی که بدست میآورید، درآمد داشته باشید. به هر صورت، هدفی مشخص کنید و در جهت آن حرکت کنید. این اهداف، تعیینکننده نوع محتوای شما و چشمانداز شما در تولید محتوا هستند.
38. محتوا برای وب بنویسید
محتوای اینترنتی بهترین نوع محتواست. خیلی از کسب و کارها محتوایی تولید میکنند که برای مدیومهای مختلف طراحی شده و سپس آن را برای پست وبلاگ یا وبسایت تغییر میدهند. از این کار بپرهیزید.
وقتی محتوایی برای نت مینویسید، فاکتورهای زیادی در آن دخیل هستند که تنها منحصر به این مدیوم هستند. زمان انتشار، صفحهبندی وب، نویگیشن و … و بسیاری فاکتورها در اینگیجمنت یا تعامل مخاطب. برداشتن محتوا از جاهای دیگر و قرار دادن آن در نت روش درستی نیست.
39. مهارت نوشتاری خود را بهتر کنید
خیلی از ما دوست داریم محتوا بنویسیم، اما تا قبل از این چنین تجربهای نداشتهایم. شاید کمی دانش دستور زبان ما قدیمی باشد یا مطمئن نباشیم که محتوای ما به اندازه کافی جذاب است یا خیر.
تنها کاری که برای بهتر نوشتن باید انجام دهید، تمرین و تمرین است. خوشبختانه متون زیادی در اینترنت در خصوص نوشتن و قواعد گرامری وجود دارد که میتواند به شما کمک کند. خیلی راهنماهای کوتاهی وجود دارد که میتوانید به کار ببرید، بنابراین به راحتی مهارت نویسندگی خود را بهبود میبخشید.
40. تنها به یک منظور محتوا تولید کنید
قبلا گفتیم که برای محتوا باید هدفی داشته باشید و سعی کنید از آن هدف منحرف نشوید. عنوان محتوا بسیار مهم است و مسیر نوشتن را مشخص میکند، اما آن چیزی که مهمتر است، منظور و مقصود شما از این محتواست. محتوای شما باید یک هدف و مقصود دستیافتنی داشته باشد.
تلاش میکنید چه چیزی به مخاطب بدهید؟ میخواهید او را تحتتاثیر قرار دهید تا عمل خاصی انجام دهد؟ میخواهید به او اطلاعات بدهید؟ او را نسبت به برندتان کنجکاو کنید؟ وقت صرف کنید و پرسونای مشتریان خود را به تصویر بکشید، به طور ایدهآل واکنش آنها پس از مطالعه محتوای شما چه خواهد بود؟ با چنین هدفی محتوا تولید کنید تا دستیافتنی شود.
41. یک طرح کلی داشته باشید
یکی از بهترین روشها برای تولید محتوای خلاقانه و هدفمند و جلوگیری از منحرف شدن از هدف، داشتن یک طرح کلی است.
قبل از نوشتن، همه ایدههای خود را درباره آنچه میخواهید بنویسید، یادداشت کنید. مثلا میخواهید درباره کوبیدن خانه بنویسید. شروع کنید ایدههای خود را درباره آن یادداشت کنید. ایدهها را جمع و جور و مرتب کنید و یک مقاله از آن استخراج کنید.
برگردید به محتواهای قدیمی. آیا در نوشتارتان از این شاخه به آن شاخه پریدهاید؟ برای هر محتوا یک طرح در نظر داشته باشید و برطبق آن بنویسید.
42. در زمان تولید محتوای خلاقانه هوشمندانه عمل کنید
انتخاب شماست که شوخطبع باشید یا حتی خشک و رسمی. بهترین کار این است که محتوایی تولید کنید که هم سخنان منطقی داشته باشد و هم شامل نظرات و مطالب شوخطبعانه باشد. شما برای افراد واقعی محتوا تولید میکنید که علاوه بر خشک و رسمی بودن، حس شوخطبعی هم دارند. این یعنی شما هم دارای ویژگیهای یک انسان عادی هستید و جسارت به خرج میدهید.
43. محتوای مجابکننده بنویسید
از آنجا که شما میخواهید مخاطبان خود را تحتتاثیر قرار دهید تا با دیدگاه شما موافقت کنند یا واکنش موردنظرتان را در آنها برانگیزانید، باید محتوای شما خاصیت مجابکنندگی داشته باشد.
مجاب کردن به معنی دروغ گفتن به افراد نیست. آنچه باید انجام دهید این است که آنها را مطلع کنید و به آنها توضیح دهید که چرا باید مطلبی که میگویید را بپذیرند. مانند رفتار با معشوقهتان است، شما دیدگاههای خود را درباره جهان با او به اشتراک میگذارید، اما به او دروغ نمیگویید.
44. به مخاطبانتان آدرس مستقیم بدهید
شما برای اینترنت مطلب مینویسید و این با نوشتن مقاله کلاسی متفاوت است. در مقالههای کلاسی شما مطلب را طوری مینویسید که ممکن است مستقیم به موضوع اشارهای نشود و راه زیادی طی شود تا مطلب اصلی عنوان شود. در تولید محتوای خلاقانه برای وب سعی کنید بیشتر حالت محاورهای داشته باشید.
نحوه کار نت بدین صورت است: مردم محتوایی را جستجو میکنند، صفحه شما را پیدا میکنند و شروع به تعامل میکنند. با مخاطبان در سطح خودشان تعامل کنید، به آنها “شما” بگویید و خود را “من” یا “ما”، بسته به اینکه تنها یا گروهی کار میکنید، خطاب کنید.
45. زبان شاعرانه و ادبی را کنار بگذارید
دنیای اینترنت، دنیای ایموجی و چت است، جایی برای گفتگو به سبک شکسپیر یا فردوسی نیست. پس مثل رمان ادبی مقاله ننویسید. واژگان آشنا برای مخاطبان استفاده کنید، نه واژگان غریب و بیگانه.
همان کلماتی را استفاده کنید که هنگام مکالمه با افراد به کار میبرید. علاوه بر این، تا جای ممکن جملات خود را کوتاه کنید. این توصیهها به خصوص برای کسانی که در ابتدای راه تولید محتوای خلاقانه هستند، بسیار مفید است اما بعدها میتوانید با استفاده از زبان ادبی و شاعرانه مخاطب را به مطالعه ادامه مطلب ترغیب کنید.
46. همیشه ذهن پذیرا و باز داشته باشید
در طول روز سعی کنید ذهنتان را بر روی موضوعات و نقطهنظرهای جدید باز نگه دارید. اگر نسبت به همه ایدهها و دیدگاهها پذیرا باشید، مدام اطلاعات کسب میکنید و محدود به یکسری اطلاعات مشخص نخواهید شد.
کلیپها ولینکهای جذابی که در اینترنت میبینید، میتوانند منابع برای تولید محتوا باشند، آنها را ذخیره کنید. هر تصویر الهامبخشی را برای استفاده در آینده، نشانهگذاری کنید. وقتی بخواهید محتوای خلاقانه تولید کنید، حجم وسیعی از اطلاعات دارید که میتوانید به کار ببندید.
47. انگیزه خود را حفظ کنید
حفظ انگیزه شاید کار نسبتا سختی باشد، اما سعی کنید با در نظر گرفتن هدف و تداوم در کار، انگیزه خود را حفظ کنید. منتظر نشوید تا به شما الهام شود، زیرا این الهامات زمانی که به آن نیاز دارید رخ نمیدهد و قابل اعتماد نیست.
برگردید به هدفی که برای نوشتن داشتید. شما صرفا برای نوشتن، نمینویسید، دنبال هدف بزرگتری هستید. مدام هدف خود را یادآوری کنید. نباید بابت یک هدف خرد هیجانزده نشوید و هدف اصلی را فراموش کنید.
48. محتوای خود را هدفگذاری مجدد کنید
مدام باید محتوای خود را ارتقا دهید. نباید فکر کنید میتوانید محتوای کاملی تولید کنید. شاید مطلبی که در گذشته طرفدار زیادی داشت، الان دیگر خیلی جذاب نباشد. اینجاست که باید هدفگذاری مجدد انجام دهید. ممکن است نسخه اینفوگرافی از یک مقاله قدیمی، خواننده بیشتری پیدا کند. شاید بتوانید یک مقاله را به چند جمله مهم و برجسته تبدیل کنید. یا میتوانید یک تصویر همراه با یک عنوان ایجاد کنید و آن را به مقاله لینک دهید.
49. از خود بپرسید “من اگر بودم چنین مطلبی را میخواندم؟”
قبل از انتشار متنتان، چطور میتوانید بفهمید مقاله شما چقدر جذاب است؟ اول خودتان قضاوت کنید که این متن چقدر برای خودتان جذاب است؟
وقتی خودمان مطلبی را مینویسیم، شاید ندانیم تا چه حد خوب است. به همین منظور، مدتی از متنی که نوشتید فاصله بگیرید و یک بار دیگر به آن نگاهی بیندازید، ببینید چقدر خوب است، اگر خودتان آن را ننوشته بودید، حاضر بودید آن را به اشتراک بگذارید؟
50. انتخاب با شماست
محتوای عالی یک انتخاب است. شما زمان و انرژی خود را صرف میکنید تا یاد بگیرید محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید. یاد میگیرید چطور مخاطب را مجذوب مطالب و نوشتههای خود کنید. محتوای خوب نوشتن یک انتخاب است. میتوانید انتخاب دیگری داشته باشید. یک محتوای معمولی و بیارزش تولید کنید که نیازی به فراگیری مهارت نداشته باشد.
در این مطلب 50 ایده برای تولید محتوا به شما پیشنهاد دادیم. محتوای خلاق تولید کنید، مدام آن را ویرایش و بازآفرینی کنید و این کار را تکرار کنید. در طولانی مدت تلاش شما نتیجه خواهد داد.
مرسی از مقاله قشنگتون برای من خیلی عالی بود
من اول کار تولید محتوام
امیدوارم با استفاده از این نکات بتونم محتوای با کیفیت تولید کنم
خسته نباشید دمتون گرم
تولید محتوا، یک سرمایه گذاری پربازده، وقتی صحبت از کسب و کار اینترنتی است، هزینه کردن برای سئو و سفارش تولید محتوا، از برترین راه های سرمایه گذاری محسوب می شود. اگر برای هزینه کردن در این مسیر دچار تردید هستید، به این فکر کنید که شما اولین فردی نیستید که قرار است با تکیه بر تولید محتوا کسب و کار خود را رشد دهد.
بنابراین درباره اهمیت تولید محتوا از همکاران خود جویا شوید و کمی درباره آن جست و جو کنید تا به این باور برسید که هزینه برای سئو و تولید محتوا، یک سرمایه گذاری پربازده و مقرون به صرفه است.