مجله اینترنتی تخصصی نرم افزار

Call To Action چیست و چرا مهم است؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

در کسب‌وکارهای اینترنتی تمامی اقدامات تبلیغاتی مستقیم و غیرمستقیم، برای هدایت مخاطب به سمت هدف مورد نظر است. در واقع شما از طریق این روش‌ها می توانید تمامی اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار خودتان را به دیگران نشان دهید و به نوعی از این طریق آن ها را به سمت خرید و یا استفاده از خدمات‌ خود ترغیب کنید. بنابراین علاوه‌بر ارائه محتوای جذاب، ارزشمند و ترغیب‌کننده، در پایان با ایجاد یک فراخوانی (Call To Action) مناسب، باید سعی کنیم مخاطب، اقدام مورد نظر ما را انجام دهد. در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که Call To Action چیست و چگونه طراحی می‌شود و چقدر در کسب‌وکار ما موثر است؟

معنی Call To Action چیست؟

Call to Action، به اختصار CTA ، به‌معنی «اقدام به عمل» است. در واقع تصویر یا نوشته ای است که، مشتری بالقوه یا مشتری فعلی را به انجام کاری ترغیب می کند.  Call to Action می‌تواند به شکل‌های مختلفی مانند: پیام یک خطی، یک تصویر، یک لینک یا یک دکمه در سایت و شبکه‌های اجتماعی باشد، تا در نهایت مخاطب به انجام اقدام موردنظر مجاب شود. البته توجه به این نکته ضروری است که «اقدام موردنظر» در Call to Action لزوما به‌معنی خرید نیست، بلکه می‌توان از آن برای رسیدن به اهداف دیگری همچون ثبت نام، ثبت اطلاعات، دانلود اپلیکیشن و… استفاده کرد.

معنی Call To Action

انواع Call to Action چیست؟

 

حالا که با معنی Call to Action آشنا شدیم، در این بخش به سراغ بررسی انواع CTA می‌رویم. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم CTA می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. در ادامه قصد داریم برای سوال «انواع CTA چیست؟» پاسخ مناسب پیدا کنیم.

دکمه دعوت به عمل

اما متداول‌ترین و پرکاربردترین نوع Call to Action چیست ؟ دکمه دعوت به اقدام یا عمل، مرسوم‌ترین نوع است که با یک طراحی جذاب و متفاوت معمولا در پایان محتوا یا هرجا که بهتر دیده شود، قرار می‌گیرد. البته محتوا نیز باید به‌گونه‌ای تهیه شود که مخاطب را به اقدام موردنظر تشویق کند.

دکمه بیشتر بخوانید

Call to Action «بیشتر بخوانید» در سایت‌های دارای محتوای متنی، به‌خوبی جواب می‌دهد. در این سایت‌ها با کنجکاو کردن مخاطب برای پیگیری موضوع، باعث می‌شوید، او اقدام موردنظر شما را انجام دهد. به عنوان مثال، بخش ابتدایی مقاله را آنقدر جذاب بنویسید که مخاطب برای پیگیری مطلب ترغیب شود. برای انجام این کار باید از دکمه «بیشتر بخوانید یا  Read More» استفاده کنید.

دکمه ثبت نام و پرکردن فرم

برخی مواقع اقدامی که انتظار داریم کاربران انجام دهند، انجام فرایند ثبت‌نام یا پرکردن یک فرم مشخص است. نکته قابل توجه این است که کاربر یک بار برای پرکردن فرم باید ترغیب شود و یک بار نیز برای ‌اینکه تشویق شده و روی دکمه ارسال کلیک کند. با طراحی جذاب این فرایند و همچنین در نظر گرفتن هدایایی مانند کتاب الکترونیک، می‌توان انتظار داشت مخاطبان با تمایل بیشتری همکاری کنند.

دکمه اشتراک گذاری مطالب

یکی دیگر از CTA های پراهمیت، درخواست به اشتراک گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی است که تاثیر زیادی در سئوسایت و دریافت بازخورد مناسب از کاربران دارد. در این مورد، با کلیک کاربر روی دکمه مورد نظر، محتوا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود.

دکمه درخواست خرید

Call to Action ترغیب به خرید یا افزودن به سبد خرید، برای فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مورد، توجه به 2 نکته ضروری است:

  • ممکن است مخاطب در سایت محصول شما نباشد، بنابراین ابتدا باید او را به یک لندینگ‌پیج جذاب هدایت کرده و دکمه CTA را در این صفحه قرار دهید تا تشویق به خرید محصول شود.
  • بعد از تصمیم به خرید، ممکن است به دلایلی مانند مشکلات فنی، کمبود موجودی و… اقدام کاربر ناتمام باقی بماند. در این شرایط می‌توانید با روش‌هایی مانند ارائه نسخه رایگان برای مدت محدود، مشتری را حفظ کنید.

دکمه چت آنلاین

معمولا مخاطبان پیش از خرید سوالات زیادی دارند که باید به آن‌ها پاسخ دهید. راهنمایی کاربران علاوه‌بر اینکه به گرفتن تصمیم درست کمک می‌کند، در جلب اعتماد آن‌ها نیز موثر است. بنابراین با طراحی یک Call to Action جذاب در وب‌سایت، می‌توانید از کاربران بخواهید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره روی آن کلیک کنند.

دکمه ثبت نام در رویدادها

با طراحی یک CTA جذاب، می‌توانید کاربران را به بهترین شکل از فضای برگزاری رویدادها و حواشی آن‌، مطلع کنید، به‌این ترتیب کاربران بیشتری به وب‌سایت شما سر می‌زنند. به‌عنوان مثال می‌توانید برای یک نمایشگاه، مسابقه‌ای طراحی و اجرا کنید و Call to Action ثبت نام و برخورداری از تخفیف‌های ویژه نمایشگاه را در وب‌سایت ارائه دهید.

دکمه مشاهده محصولات و خدمات

معمولا افراد زیادی با هدف خرید محصولات یا استفاده از خدمات، به وب‌سایت شما سر می‌زنند. طراحی یک Call to Action جذاب برای هر بخش، می‌تواند به افزایش شانس نرخ تبدیل و موفقیت بیشتر شما کمک کند. مثلا با ایجاد CTA‌هایی مانند «20 درصد تخفیف برای اولین خرید»، «چرا این خدمت برای شما مناسب است» و… می‌توانید مخاطب را به انجام اقدام موردنظر خود ترغیب کنید.

انواع Call To Action

اهداف طراحی Call to Action چیست؟

طبیعتا هر CTA با هدف خاصی طراحی می‌شود و آنچه اهمیت دارد واضح و شفاف بودن هدف است. اما اهداف طراحی Call to Action چیست؟ در این بخش به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت.

به‌طور کلی بیشتر CTA‌ها با هدف مشخصی طراحی و تعریف می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش
  • دریافت اطلاعات مهم، مانند شماره موبایل و ایمیل
  • عضوگیری در شبکه‌های اجتماعی
  • ترغیب مخاطبان به مطالعه ادامه مطلب
  • تشویق کاربران به بررسی صفحات دیگر
  • برندسازی
  • ارسال هدیه یا نسخه دمو
  • تشویق به مشارکت در بخش نظرات و بیان تجربیات
  • درخواست به اشتراک گذاری مطالب

نحوه طراحی Call to Action تاثیرگذار چگونه است؟

تا اینجا با مفهوم Call to Action آشنا شدیم و فهمیدیم Call to Action چیست و انواع آن شامل چه مواردی است. در این بخش قصد داریم با نحوه طراحی CTA تاثیر گذار آشنا شویم. مهمترین هدف ما برای طراحی Call to Action این است که بتوانیم مخاطبان بیشتری جذب کنیم که ضمن تعامل با سایت، در نهایت اقدام مورد نظر ما را انجام دهند. به همین دلیل در طراحی CTA  باید موثر و جذاب عمل کنیم تا کاربران تشویق شده و طبق انتظار ما رفتار کنند.

نحوه طراحی Call To Action

عوامل موثر در طراحی CTA چیست؟

رنگ CTA

برای انتخاب رنگ دکمه‌های Call to Action، باید رنگ‌هایی متمایز با متن و رنگ صفحه درنظر گرفته شود تا دکمه CTA نمایان و برجسته‌تر به نظر آید.

شکل CTA

هرچند دکمه‌های Call to Action بیشتر به شکل چهارگوش هستند، اما می‌توان خلاقانه عمل کرد و مثلا با طراحی به شکل دایره یا سایر اشکال هندسی، نظر مخاطبان بیشتری را جلب کرد.

قرار دادن چند CTA در وب‌سایت

معمولا مخاطبان سایت نسبت به CTA تعریف شده واکنش خاصی نشان نمی‌دهند. پس بهتر است سایر CTA‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب ضمن تعامل، طبق انتظار شما رفتار کنند.

فضای اطراف CTA

برای بهتر دیده شدن دکمه Call to Action، بهتر است فضای اطراف آن را خالی و سفید رنگ در نظر بگیرید.

اندازه CTA

هرچند دکمه Call to Action هرچه بزرگ‌تر باشد، بهتر دیده می‌شود، اما باید توجه کنید دکمه CTA نباید خیلی بزرگ‌تر از محتوای صفحه و از طرفی نباید خیلی کوچک باشد.

آماده کردن مخاطب

مخاطبان بدون آمادگی و زمینه ذهنی روی CTA کلیک نمی‌کنند. بنابراین باید ذهن آن‌ها را آماده کرد و برای ایشان توضیح داد کلیک روی CTA و ادامه همراهی، برای آن‌ها چه منفعتی دارد.

طراحی فرم‌ها

فرم‌های موردنظر باید ساده و کوتاه طراحی شوند، که پر کردن آن‌ها نیاز به وقت چندانی نداشته باشد. هیچکدام از مخاطبان از فرم‌های پیچیده و طولانی  استقبال نمی‌کنند.

محل قرارگیری CTA

برای دکمه Call to Action مکان مناسبی درنظر بگیرید. مثلا می‌توانید این دکمه را در انتهای متن قرار دهید چون مخاطب آمادگی ذهنی لازم را دارد.

هدیه به کاربران

بهتر است در صورت درخواست از کاربران برای انجام اقدامات موردنظر، برای آن‌ها هدایایی مانند کتاب الکترونیک، کد تخفیف و… درنظر بگیرید.

و در انتها…

همان‌طور که بیان شد Call to Action یا CTA در کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی مستقیم و غیرمستقیم ما به این موضوع بستگی دارد که کاربر، اقدام مورد انتظار ما را انجام می‌دهد یا نه؟ همچنین طراحی و استفاده درست از CTA می‌تواند بازدهی صفحات وب‌سایت، میزان ثبت نام، میزان فروش و… را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

در این نوشتار ضمن یافتن پاسخ مناسب برای سوال Call to Action چیست، سعی کردیم، انواع CTA، اهمیت و نحوه طراحی آن را نیز بررسی و مطالعه کنیم.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.