لیست نرم افزارهای bpms برتر دنیا در سال 2020
در این مقاله قصد داریم لیست نرم افزارهای bpms و ابزارهای bpm رایج در دنیا که برای سازمانها و ارگانهای بزرگ استفاده میشوند، را به شما معرفی کنیم و ارزیابی و مقایسه بین آنها انجام دهیم. اگر شما قصد دارید به طور مداوم سیستمها و فرایندهای کسب و کار خود را بهبود، اصلاح و پیشرفته کنید یا اگر در طول تصفیه فرایندها به هماهنگی بهتر و عمیقتر بین دپارتمانهای IT و غیر IT نیاز پیدا کنید، این مقاله میتواند به شما کمک زیادی کند.
گرچه ابزارهای BPM که مخصوص اشخاص، تیمها و کسب و کارهای متوسط هستند نیز امکان ایجاد و اجرای جریانهای کاری را به شما میدهند، اما یک نرم افزار مدیریت فرایندهای کسب و کار که مناسب شما باشد، قابلیت انعطاف و انطباق با ساختار IT شما را خواهد داشت و به شما کمک میکند طراحی، تست و بهبود مدلهایتان را به طور هماهنگ و یکپارچه انجام دهید.
بیایید قبل از پرداختن به لیست نرم افزارهای BPMS و انجام مقایسه بین آنها، تعدادی از سوال و جوابهای رایج در خصوص مدیریت فرایندهای کسب و کار را بررسی کنیم تا شناخت اولیه نسبت به بحث انجام شود. البته میتوانید توضیحات کاملتر را در مقاله Bpms چیست و چرا برای هر سازمانی لازم است؟ مطالعه کنید.
سوالات رایج درباره BPMS
BPMS مخفف Business Process Management Systems به معنای سیستمهای مدیریت فرایندهای کسب و کار است. معمولا مجموعه نرم افزارهایی هستند برای جمعآوری، سازماندهی، تحلیل، اتوماتیک کردن و بهبود فرایندهای کسب و کار موجود شامل فرایندهایی که تعاملات انسانی را دربر میگیرند و نرم افزارها یا اپلیکیشنها. بی پی ام اس میتواند توسط کارمندان بخش آی تی یا غیر آی تی استفاده شود و اغلب مستلزم هماهنگی بین این دو است.
به علاوه، BPMS بهترین ابزار برای بهبود مداوم سیستمهاست و طوری طراحی شده که پیشرفت سیستمها را به طور مداوم انجام میدهد نه فقط یکبار.
BPMS مجموعه ابزارهایی است که برای اتوماتیک کردن و ساختاربندی شبکهای از فرایندهای کسب و کار بین گروههای آی تی و غیر آی تی استفاده میشود. نرمافزارهای بی پی ام اس این امکان را میدهد تا مجموعه فرایندهای موجود را شناسایی کنید، سیستمها را برای پیشرفت بالقوه تجزیه و تحلیل کنید و کارایی ارتباطات را بسنجید.
نرم افزارهای بی پی ام اس برای طولانی مدت طراحی شدهاند، یعنی شما برای بهبود طراحی فرایندهای کسب و کار، به طور مداوم با آن کار میکنید، نه اینکه تنها یکبار آن را به کار بگیرید.
معمولا بی پی امها یکسری ابزارهای پایهای هستند که جهت بهبود یا راهاندازی یک اپلیکیشن IT جدید طراحی شدهاند. معمولا توسط شرکتهای کوچک یا کاربران غیر آی تی مورداستفاده قرار میگیرند. اما BPMS مجموعه نرم افزارهای فرایندهای کسب و کار است که جهت هماهنگی بین گروههای آی تی و غیر آی تی به منظور تجزیه و تحلیل فرایندهای طولانی مدت با هدف پیشرفت مداوم سیستم، طراحی شده است.
مدیریت فرایندهای کسب و کار میتواند مزایای زیر را داشته باشد:
فرایندهای کسب و کار شما را با کمترین هزینه مناسب سازی میکند.
با شناسایی و از بین بردن موانع، کارایی را بالا میبرد
گردش کار را برای کارایی بیشتر اتوماتیک میسازد
رعایت استانداردها و مقررات در صنعت شما را پیگیری میکند
نرخ رضایت و مدیریت کارمندان و مشتریان را بهبود میبخشد
ثبات و اعتبار فرایندهای بین دپارتمانی یا برای آموزش نیروهای کار جدید تضمین میکند.
ارزیابی و مقایسه 10 تا از بهترین نرم افزارهای BPMS در دنیا
معمولا نرم افزار BPM توسط شرکتهای متوسط تا بزرگ جهت کمک به اتوماتیک کردن فرایندهای کسب و کار از طریق انواع مختلف اپلیکیشنهای گردش کاری مورداستفاده قرار میگیرد. فرایندهایی که با استفاده از این نرمافزار گروهبندی، تحلیل یا بهبود مییابند، چرخه کامل فرایندها را شامل خواهند شد که عبارت است از: تعلیم کارمندان، گزارش هزینهها، درخواست مرخصی یا استعفا، مدیریت حسابها، سیستمهای فاکتورها، وامدهی، مدیریت استانداردها، CRM، مدیریت پروژه و … .
علاوه بر این، تمرکز ابزارهای BPMS بر توسعه و تحلیلهای مداوم و طولانی مدت به جای راهاندازی یکباره فرایند یا اپلیکیشن خاص است.
در این بخش، ابتدا معیارهای مقایسه بین نرم افزارهای BPMS را معرفی میکنیم و سپس به معرفی و بررسی نرم افزارهای این حوزه میپردازیم.
معیارهای مقایسه نرم افزارهای BPMS
معیارهایی که بر اساس آنها این دستهبندیها انجام شده عبارتند از:
- رابط کاربری (UI): آیا رابط کاربری تمیز و جذاب است؟ آیا تجربه کاربری (UX) مدرن به نظر میرسد یا قدیمی و از مد افتاده؟
- قابلیت استفاده: آیا یادگیری آن آسان است؟ پشتیبانی فنی شرکت، پشتیبانی کاربر، مشاوره و آموزشها چقدر جامع است؟
- امکانات و قابلیتها:
- پایگاه داده قوی BPM: آیا روش خوبی برای مرتبسازی، ذخیره، سازماندهی و جستجوی یک پایگاه داده BPM از فرایندها، رویهها و سیستمها دارد؟ آیا افزودن، حذف و ویرایش فرایندهایی که در پایگاه داده ذخیره شدهاند، آسان است؟ آیا متودی برای نقشهبرداری و نظارت طولانی مدت بر فرایندها دارند؟
- مدلسازی بصری گردش کار: آیا روشی برای طراحی و ویرایش آسان یک نقشه بصری از فرایندهای گردش کار وجود دارد؟ آیا امکان جابه جایی بین نسخههای مختلف مدل وجود دارد؟ آیا درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن)، میانبرهای صفحه کلید و دیگر عملیات را پشتیبانی میکند؟
- اتوماسیون: آیا نرم افزار اتوماسیون داخلی (built-in) دارد؟ آیا میتوانید فرایندهای دستی رایج یا آشنا را با نرمافزار، اتوماتیک کنید؟ آیا مسیرهای حیاتی، مجوزها، عملیات/فرمولها، اعلانها و … به اندازه کافی کارآمد هستند که اتوماسیون را با حداقل نظارت اداری امکانپذیر سازند؟
- یکپارچگی بخش IT و غیرIT: آیا سیستم به راحتی با زیرساختهای IT موجود ادغام میشود؟ آیا ارتباط و همکاری بین بخشهای آی تی و غیر آی تی به خوبی تسهیل شده است؟ آیا منابع کافی برای کاربران IT جهت بهرهوری حداکثری از نرمافزار، در عین حال که برای کاربران غیر IT هم قابل دسترسی باشد، وجود دارد؟
- ادغام: آیا به راحتی با دیگر ابزارها مرتبط میشود؟ آیا هیچگونه ادغام و یکپارچهسازی از قبل ساخته شده با نرمافزارهایی که استفاده میکنید، مانند نظارت بر فعالیتهای کسب و کار (BAM) یا نرمافزار اجرای قوانین کسب و کار وجود دارد؟ آیا میتوان اسنادی از دیگر نرمافزارها وارد آن کرد؟ آیا میتوان از اسنادی در فرمتهای مختلف خروجی گرفت؟
- ارزش پولی: چقدر قیمت آن به نسبت امکانات، قابلیتها و مورد استفاده مناسب است؟ آیا قیمتگذاریها شفاف و روشن و انعطافپذیر است؟ آیا امکان امتحان کردن پیش از خرید قرار داده شده است؟
بررسی لیست نرم افزارهای bpms برتر دنیا
در ادامه شرح مختصری از هر یک از ابزارهای اتوماسیون BPMS ارائه میدهیم.
Monday.com
monday.com یکی از بهترین ابزارهای BPM است، زیرا بسیاری از بخشهای اضافی ابزارهای مدیریتی رایج را ندارد و تمرکز آن بر طرحهای بصری و سادهای است که به شفافیت توالی کار کمک میکند.
ویژگیهای Monday.com برای مدیریت پروژهها عبارتند از: مدیریت پروژه و منابع، پیگیری زمانی، تشریک مساعی و امکان گزارشدهی. برای مثال، کاربران میتوانند فایلها را بارگذاری و ضمیمه کارتها کنند، کامنت بگذارند، هم تیمیهای خود را منشن کنند و … .
این نرم افزار یک داشبورد گزارشدهی پروژه بسیار عالی ارائه میدهد که میتواند دادهها را از چندین بورد جمعآوری کند و امکان پیگیری بهتر فرایند را فراهم کند. از آنجا که monday.com مجموعه کاملی از ابزارها برای صورتحساب و فاکتور پروژه مانند دیگر ابزارها ارائه نمیدهد، میتوانید از این ابزار برای ردیابی ساعتها، جدول زمانی و فاکتورها استفاده کنید.
در کل این یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت فرایندهای کسب و کار است که امکان سفارشیسازی دارد. با این ابزار میتوانید با هر متدولوژی مانند Kanban و … که مناسب پروژه و تیم شما باشد، کار کنید. این نرم افزار یکسری ابزارهای گردش کار مفید برای اتوماتیک کردن بخشهایی از فرایندها نیز ارائه میدهد.
monday.com امکان ادغام با اپلیکیشنهای کسب و کار شامل Slack، Google Drive، Gmail، Google Calendar، Jira، GitHub، Trello، Dropbox، Typeform و خیلیهای دیگر را دارد و قابل دسترسی در Zapier است.
میتوانید از Monday.com رایگان استفاده کنید.
kissflow
این ابزارکه توسط شرکتهای معروفی چون Dominos، The Telegraph، Pepsi، Sears، Comcast، Hubspot مورد استفاده قرار میگیرد، یک اپلیکیشن محیط کاری (workplace) دیجیتال است که دارای عملیات مدیریت فرایند فاقد کد است که به راحتی با هر سیستم فرایند کسب و کار در محیطهای مختلف سازگار است. این در میان معروفترین و رایجترین BPMS ها قرار میگیرد. امکاناتی چون رابط کاربری آسان، مقیاسپذیری داده و کاربر، تجزیه و تحلیل در زمان و بیش از 50 اپلیکیشن آماده استفاده مانند بازپرداخت هزینه سفر و آموزش کارمندان دارد.
Kissflow به لحاظ امکانات و ویژگیها امتیاز بالایی میگیرد، زیرا یک گزینه مناسب بدون کدگذاری برای انواع نیازهای مدیریت فرایندهای کسب و کار است، شامل فرایندهای خودکار، ساخت بورد پروژه، مدیریت جریان پرونده و ابزارهای همکاری.
با G suite، DropBox، Docusign، Webmerge، Salesforce، Oracle و … ادغام میشود.
یکی از معایب Kissflow این است که این نرمافزار وابسته به اتصال به اینترنت است، یعنی نمیتوان از این نرم افزار به صورت آفلاین استفاده کرد، که این میتواند برای برخی ناخوشایند باشد (مانند کاربرانی که اینترنتشان ضعیف است).
Kissflow از ماهی 149 دلار برای بیش از 30 کاربر شروع میشود و 7 روز تست مجانی دارد.
Quixy
یک پلتفرم اپلیکیشن کاربرپسند و ابری است که کاربران را بدون هیچ مهارت کدنویسی قادر میسازد فرایندها و گردش کار را اتوماتیک کنند. کاربران میتوانند با استفاده از یک طراحی ساده درگ اند دراپ، ده برابر سریعتر از روش سنتی، اپلیکیشن در سطح سازمانی بسازند.
Quixy تعدادی سولوشنهای از پیش ساخته شده برای انواع موارد استفاده همچون CRM، مدیریت پروژه، HRMS، مدیریت سفر و هزینه، درخواست خدمات و مدیریت حوادث و خیلیهای دیگر فراهم میکند.
Quixy گزینه اتوماسیون هم دارد و کاربران میتوانند فرایندها و گردش کاری سفارشی جهت انطباق با نیازهای مدیر پروژه و تیمش بسازند.
هزینه Quixy برای برنامه سالانه 10 دلار به ازای ماه/کاربر است. همچنین 21 روز تست رایگان دارد.
Sensus BPM Online
Sensus BPM Online یک بی پی ام اس بصری برای مدلسازی فرایند است. این نرم افزار مبتنی بر روش Sensus است که متشکل از یک متدولوژی واحد و زبان فرایند روشن و واضح برای ایجاد اطمینان از اینکه اعضای تیم هماهنگ هستند، است.
این ابزارها به کاربران اجازه میدهند فرایندها را بسازند، مدیریت و استاندارد کنند و برای سهولت استفاده، از آنها با فرمتهای مختلف خروجی بگیرند. این نرم افزار به طور خودکار روابط داخلی مختلف بین فرایندها را مدیریت و تصویرسازی میکند، بنابراین میتوانید روابط فرایند را کنترل کنید.
همچنین کاربران میتوانند نقشها و گروههای نقشی را به فرایندها لینک دهند، به علاوه عناوین شغلی را نیز فرایندها و فعالیتها لینک دهند. یک ویژگی عالی دیگر، توانایی همگام سازی پروژهها با کتابخانه فرایند داخل برنامه است.
این نرم افزار میتواند با نرم افزارهایی چون Microsoft Excel، Power BI، Google Sheets و … ادغام شود.
قیمت آن از 79 دلار در ماه شروع میشود.
Process Street
Process Street یک ابزار مبتنی بر فرایند است که به خوبی با استراتژیهای گردش کاری BPMS سازگار است. گرچه این ابزار مانند دیگر ابزارهای بی پی ام اس گزارش و تحلیل ارائه نمیدهد، اما برای تیمهایی با گردش کاریهای مستند بسیار مناسب است. طرح رایگان آن برای تعداد نامحدود کاربران خدماترسانی میکند که میتواند معامله خوبی باشد.
رویکرد این نرم افزار به bpms این است که مدیریت گردش کاری را به سه بخش تقسیم میکند: مدیریت اسناد (ایجاد، خروجی گرفتن و جایگذاری اسناد و قالبهای فرایند)، پیش بردن گردش کاریهای کلیدی (برای موارد تصادفی مثل تعلیم مشتری) و برنامهریزی وظایفی که بر اساس یک برنامه اتوماتیک اجرا میشود. مدیریت تسک درگ اند دراپ استفاده از آن را برای همه ساده ساخته.
با ابزارهایی که برای مستندسازی فرایند و اتوماسیون گردش کاری دارد، انتخاب خوبی برای تیمهایی است که یک چارچوب فرایندی ساده بدون امکانات پیچیدهای که در آن گم شوند، میخواهند.
Process Street با بیش از 1000 اپلیکیشن از طریق Zapier ادغام میشود. همچنین با Formstack ادغام میشود و دنیایی از قالبهای اضافی دارد.
Process Street از 12.50 دلار به ازای کاربر/ماه برای نقشه بیزنس شروع میشود اما نسخه رایگان برای تست هم ارائه میدهد.
ProWorkflow
ProWorkflow در سال 2002 ساخته شد و به عنوان یک ابزار BPMS جهت پشتیبانی از گردش کار داخلی و نیازهای ارتباطی طراحی شده است. وقتی وارد این ابزار میشوید، سریعا یک داشبورد کاربرپسند میبینید که یک خلاصه گرافیکی از آمار کنونی شما برای کارهای فعال، کامل شده و پروژههای آینده نشان میدهد. شما میتوانید تسکها و پروژههای فعال، پیگیری زمانی، فاکتورها و بیانیهها، فعالیتهای اخیر و دادههای ارزشمند اخیر برای سازماندهی BPMS را ببینید.
علاوه بر مشاهده پروژهها و تسکهای آینده، یک تب “کارهای اخیر” دارد و میتوانید ببینید در حال حاضر چه کسی و روی چه چیزی دارد کار میکند؟ همچنین امکان پیامرسانی انبوه را فراهم میکند که با ایمیل شما ادغام میشود. دریافتکنندگان ایمیل میتوانند به ایمیلها پاسخ دهند و پاسخها به قسمت بحث و گفتگوی پروژه اضافه میشوند.
اپلیکیشن موبایل ProWorkflow با تبلت یا گوشیهای هوشمند لمسی کار میکند و موارد مهمی از BPMS را پورتابل میکند، مانند پیگیری زمانی و مدیریت تسک. به علاوه از این اپلیکیشن میتوانید برای مدیریت اسناد و پیامرسانی داخلی استفاده کنید.
ProWorkflow با ابزارهایی چون Xero، Quickbooks، KashFlow، FreshBooks، MYOB AccountRight، Box Storage، Dropbox، Google Drive، Microsoft OneDrive و صدها ابزار دیگر با استفاده از Zapier ادغام میشود.
هزینه ProWorkflow از 10 دلار به ازای ماه/کاربر آغاز میشود که شامل حداکثر 10 پروژه فعال است.
Trisotech
قابلیتهای مدلسازی Trisotech با شناسایی بصری اهداف با استفاده از قالبهای از پیش تنظیم شده، اختصاص مسئولیت به آیتمها و تحلیل کیفیت و ارزش کار با شش سیگما و لین (Lean)، امکان تشریح و ارتباطات استراتژیهای سازمان شما را مهیا میکند.
این نرم افزار نه تنها از مدلسازی فرایندهای کسب و کار به وسیله BPMN پشتیبانی میکند، بلکه با استفاده از DMN با قوانین کسب و کار و با استفاده از CMMN با مدیریت پرونده هماهنگ میشود، که به طراحی و اتوماتیک کردن فرایندهای پیچیدهتر کمک میکند.
موتور اتوماسیون Trisotech جریان گردش کار و تصمیمگیریها را به عنوان ریزخدمات تنها با یک کلیک امکانپذیر میسازد. Trisotech ادغام معیارهای ارزیابی را به بهترین نحو انجام میدهد. با استفاده از متدولوژیها و استانداردهای دقیق رسمی، ادغام با سایر پلتفرمها آسان شده است. مدلها مستقیم از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر منتقل میشوند.
Digital Enterprise Suite با مایکروسافت آفیس 365 و تکنولوژیهای دیگری چون RPA و یادگیری ماشینی ادغام میشود. مساله اساسی، فقدان کنترل دسترسیها و مجوزها بود، به علاوه نبود هیچگونه هشدار و اعلان. البته ویژگیهای آن در حال بهبود و بهتر شدن است.
Trisotech امکان دسترسیهای مختلف فراهم میکند و گزینه امتحان کردن پیش از خرید دارد. قیمتگذاری بر اساس نوع سفارش صورت میگیرد.
IBM Blueworks Live
IBM Blueworks Live یک سولوشن بیزنسی است برای مستندسازی، بهبود و اتوماتیک کردن گردش کاری. با این ابزار شما امکان نقشهبرداری فرایندها به صورت درگ اند دراپ، قالبهای مبتدی، آموزش، همکاری در زمان، ریپوزیتوری (مخزن) فرایندهای کسب و کار مرکزی و … را خواهید داشت.
Blueworks معیارهای ارزیابی را محقق کرده و حتی فراتر میرود و این به خاطر ساختار ساده و بصری آن است. شروع کار با تسکهای پایهای چون کشف و ساخت فرایندها با نقشه راه بسیار ساده است.
به وسیله مجوعه گستردهای APIها از طریق Blueworks ادغام سیستم به سیستم امکانپذیر است. از REST APIهای مختلف برای دریافت اطلاعات یا ورود اطلاعات به Blueworks Live جهت امکان ادغامهای مختلف استفاده میشود.
یک مشکل جزئی این است که Blueworks مانند دیگر برنامههای مشابه برای تصویرسازی از خطوط متحرک و اتصالات استفاده نمیکند. اما قابلیت تنظیماتی چون رنگ خطوط، جایگذاری باکسها و … را دارد.
Blueworks Live از 53 دلار به ازای ماه/کاربر شروع میشود و 30 روز تست رایگان دارد.
IGrafx
IGrafx یک نرم افزار تحول بیزنس است که RPA و اتوماسیون گردش کار، سفر مشتری، حاکمیت، ریسک، انطباق و … را پشتیبانی میکند. طوری طراحی شده که اطلاعات بین مشتری و فرایند را در عین حال که مقیاسپذیر باشد، به آسانی به هم متصل کرده و همگام سازد.
IGrafx در ترسیم تحلیلهای فرضی یا تغییرات در فرایندهای آتی برتری دارد. وقتی در مسیر قرار میگیرد، مستندسازی فرایندها نیز انعطافپذیر و بصری است.
میتوانید اپلیکیشنهای داخلی برای ادغام خریداری کنید که شامل فلو چارتر (Flowcharter)، فرایند (Process)، فرایند برای شش سیگما (Process for Six Sigma) است.
امکانات و ویژگیهای iGrafx بر اساس معیارهای مقایسه ما با رقبای آن، فاقد آیتمهای کلیدی چون آرشیو اسناد، به فهرست درآوردن اسناد، امکان امضای الکترونیکی، دسترسی آفلاین و … است.
قیمت IGrafx بر اساس سفارش شماست و 30 روز تست رایگان دارد.
پلتفرم K2
K2 به شما کمک میکند گردش کار و اتوماسیون مصنوعی ایجاد کنید و به شما امکان میدهد با درگ اند دراپ گردش کار بسازید، دید در زمان واقعی بدست آورید، از فرمهای کامل استفاده و استفاده مجدد کنید، دارای امکانات امنیتی و حاکمیتی جامع است.
این ابزار یک مدل قیمتگذاری دارد که در لیست نرم افزارهای bpms منحصر به فرد است. نه تنها ورود به آن هزینه بسیار پایینی دارد، بلکه لیست قیمتها بسیار شفاف و روشن در سایت آمده است. دیگر نیازی به تماس تلفنی نیست. امکان بزرگتر شدن برای زمانی که بخواهید پلن خود را رشد دهید، دارد.
پلتفرم K2 با بسیاری از پلتفرمهای مختلف، بسته به نیاز شما ادغام میشود. مانند TensorFlow، خدمات شناختی مایکروسافت، UIPath، PowerBI.
نصب و راهاندازی آن کمی با تاخیر انجام میشود. یکی از نقاط ضعف آن مدت زمانی است که برای راهاندازی و اجرای آن نیاز است.
پلتفرم K2 از 12 دلار به ازای ماه/کاربر شروع میشود و 30 روز تست رایگان دارد.
تبدیل سریع و آسان فرآیندهای سنتی سازمان به فرآیندهای الکترونیک، با نرم افزار BPMS راهبران
سخن آخر
نرم افزارهایی که معرفی شد، لیست نرم افزارهای bpms برتر دنیا در سال 2020 است. این نرم افزارها در سطح بینالمللی محبوبیت دارند و توسط شرکتهای بزرگ مورداستفاده قرار میگیرند. اما اگر به دنبال نرم افزاری در داخل کشور هستید که توسط شرکت معتبری در ایران پشتیبانی شود، بهتر است تحقیقات گستردهای در این خصوص انجام دهید. چرا که شرکتهای زیادی در ایران BPMS ارائه میدهند. همانطور که میدانید، نسخه آزمایشی رایگان به شما کمک زیادی در تشخیص و انتخاب نرم افزار مناسب میکند.