پرفورمنس مارکتینگ چیست و چگونه اجرا میشود؟
همه میدانیم، بازاریابی دانشی تخصصی و گسترده است که مدلها و زیرمجموعههای زیادی دارد. مدیران و بازاریابان یک کسب و کار، از اقدامات بازاریابی خود به دنبال کسب نتیجه مطلوب و مناسب هستند و برای رسیدن به آن سرمایه گذاری میکنند. از میان تمام انواع بازاریابی، Performance marketing یا بازاریابی عملگرا، صد درصد به تحقق نتایج وابسته است. اما پرفورمنس مارکتینگ چیست و چه کسب و کارهایی از این روش استفاده میکنند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را پیدا کنیم.
پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
بازاریابی عملگرا یا Performance marketing، اصطلاحی برای برنامههای بازاریابی آنلاین است. در این روش، تبلیغ کنندگان فقط در صورت انجام اقدامات خاص هزینه پرداخت میکنند. مثلا وقتی بینندهای روی صفحه شما کلیک میکند یا از شما خرید میکند. به بیان دیگر، بازاریابی عملگرا، روشی است که در آن برای تبلیغات تعاملی، هزینههای متغیری پرداخت میشود. مقدار این هزینهها به عملکرد تبلیغ بستگی دارد. به عنوان مثال، ممکن است هزینه تبلیغات، نسبت به تعداد دفعاتی که در یک سایت نشان داده میشود، تعداد دفعاتی که از لینک تبلیغات استفاده میشود و یا تعداد دفعاتی که به فروش محصول منجر میشود، متغیر باشد.
از آنجا که مدیران کسب و کارها و بازاریابان همیشه به دنبال سیستمی هستند که برای رسیدن به نتایج مورد نظر، تضمین لازم را داشته باشد، بنابراین بازاریابی عملکردی بسیار مورد توجه قرار دارد. به یاد داشته باشید که این مدل بازاریابی از پیش هزینه مشخصی ندارد و هزینههای آن به خروجی کار وابسته است.
اصطلاحات پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
در بازاریابی عملگرا، واژهها و اصطلاحاتی وجود دارد که در صورت آشنایی با آنها، راحتتر و سریعتر میتوانید به نتایج مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این بخش تعدادی از این اصطلاحات را بیان میکنیم.
تعداد کلیک (Clicks):
برخی مواقع نمایش تبلیغات به تنهایی کافی نیست و نرخ کلیک و تعداد کلیکهای انجام شده نیز برای شما اهمیت زیادی دارند. در این صورت میزان هزینه را به ازای تعداد مشخصی از کلیکهای انجام شده، پرداخت میکنید.
سرنخ (Lead):
باید سعی کنید افراد هدایت شده به سمت وب سایت خود را به سرنخ و سپس این سرنخها را به خریدار تبدیل کنید. هرچه تعداد سرنخها بیشتر باشد، شانس افزایش نرخ تبدیل بیشتر است.
ایمپرشن (Impression):
به تعداد نمایش تبلیغات شما گفته میشود. در صورتی که تعداد مشخصی از تبلیغات مد نظر شما باشد و این تعداد محقق شود، مخاطبان هدف، تبلیغات شما را دیدهاند. حالا شما باید هزینه را پرداخت کنید. در این حالت فقط آگاهی از برند برای شما مهم است.
فروش (Sale):
در این حالت، محاسبه هزینه در ازای میزان فروش مشخص اتفاق میافتد. در واقع «فروش»، اصلیترین مدلی است که مدیران و بازاریابها به دنبال آن هستند.
مشارکت (Engagement):
هر چه میزان تعامل کاربران با تبلیغات شما بیشتر باشد، برنامههای بازاریابی شما موثرتر خواهد بود. بنابراین تلاش کنید میزان مشارکت و تعامل مخاطبان را افزایش دهید. به این نکته هم توجه داشته باشید که میزان تعامل و مشارکت در هر قسمت، به صورت متفاوتی محاسبه میشود.
مراحل پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
موفقیت در بازاریابی عملگرا، 5 مرحله دارد. این مراحل عبارتند از:
-
تعیین هدف
-
انتخاب شبکه بازاریابی مناسب
-
برنامه ریزی
-
نظارت بر کمپین تبلیغاتی
-
مدیریت هزینهها
کاربرد پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
بازاریابی عملگرا برای کسب و کارهایی کاربرد دارد که در فضای آنلاین فعال هستند و نتایج برنامههای تبلیغاتی آنها قابل اندازهگیری است. همچنین، سایتهایی که میتوانند با توجه به بازدید بالا یا سایر توانمندیهای خود، نتایج آتی را تضمین کنند، بیشترین سود را از پرفورمنس مارکتینگ خواهند برد.
به طور کلی، تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ، برای بیشتر دیده شدن، افزایش فروش یا رسیدن به سایر نتایج مورد نظر خود میتوانند از این روش استفاده کنند.
چه کسب و کارهایی از بازاریابی عملگرا استفاده میکنند؟
تا اینجا دانستیم پرفورمنس مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد. اما کدام کسب و کارها از این روش استفاده میکنند؟ هر کسب و کاری که در اینترنت مخاطب داشته باشد میتواند از Performance marketing یا بازاریابی عملگرا استفاده کند. شرکتهای کوچک با بودجه کم، از جمله کسب و کارهایی هستند که میتوانند از بازاریابی عملگرا استفاده کنند. این شرکتها با گرفتن نوع CPA (هزینه برای فروش) میتوانند مطمئن باشند هر مقدار که برای تبلیغات هزینه کنند، دوباره به سرمایه آنها برمیگردد.
روشهای پرداخت در پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
پرداخت هزینه در بازاریابی عملکردی با توجه به اقدام نهایی و نتایج مورد نظر، روشهای متفاوتی دارد. در ادامه این روشها را معرفی میکنیم:
CPC:
پرداخت هزینه به ازای هر کلیک روی لینگ مورد نظر: تبلیغ کنندگان بر اساس تعداد دفعات کلیک بر روی تبلیغات خود، هزینه پرداخت میکنند. CPC یکی از بهترین روشها برای هدایت مخاطبان به سایت شما به شمار میرود.
CPM:
پرداخت هزینه به ازای هر 1000 بار نمایش تبلیغ.
CPA:
پرداخت هزینه در ازای اقدامات مورد نظر، مانند فروش، اشتراک اطلاعات تماس، بازدید از وبلاگ و…
CPL:
پرداخت به ازای سر نخ تولید شده: این روش منجر به تولید مشتری میشود. بنابراین میتوانید مشتریان خود را پیگیری کرده و فروش را افزایش دهید.
انواع کانالهای پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
در این بخش کانالهایی را که برای انجام این نوع بازاریابی بیشترین کارایی و اثربخشی را دارند معرفی میکنیم.
تبلیغات همسان
تبلیغات همسان، نوعی از تبلیغات کلیکی است که با توجه به محتوای صفحه و رابط کاربری نمایش داده شده و شما را به نتیجه دلخواهتان میرساند.
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی، شکلی از آگهی است که به شکل گزارش به معرفی کسب و کار میپردازد. در صورت استفاده از رپورتاژ آگهی باید علاوه بر هزینه انتشار در رسانه مد نظر خود، هزینه تبلیغات در ازای ترافیک دریافتی و نرخ تبدیل ایجاد شده را نیز بپردازید.
تبلیغ در شبکههای اجتماعی
از دیگر روشهای موثر در بازاریابی عملگرا، تبلیغ و بازاریابی در شبکههای اجتماعی است که به وسیله آن میتوانید شاخص2های کلیدی مورد نظر را بررسی و ارزیابی کنید. اگر به دنبال مواردی مانند نرخ کلیک، ترافیک ورودی، ایجاد سرنخ و افزایش فروش هستید، میتوانید این روش را انتخاب کنید.
همکاری در فروش
همکاری در فروش یا affiliate marketing ، یکی از روشهای بازاریابی است که بر روی فروش محصولات تاثیر مستقیم دارد. در واقع این روش به وسیله افرادی خارج از کسب و کار انجام میشود. همکاری در فروش، نه تنها آگاهی از برند شما را افزایش میدهد، بلکه در ازای ترافیک ایجاد شده، به تبلیغ کنندگان هزینه پرداخت میشود.
SEO و SEM
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)، میتواند میزان بازدید، ترافیک، نرخ تبدیل و در نهایت فروش شما را به میران قابل توجهی افزایش دهد.
نکات مهم در روش پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
برای اینکه بتوانید از پرفورمنس مارکتینگ خود بهترین نتیجه را بگیرید باید نکات ضروری و مهمی را رعایت کنید. این موارد عبارتند از:
- تبلیغات کسب و کار خود را جذاب و با کیفیت طراحی کنید، در این صورت افراد بیشتری جذب وب سایت شما میشوند.
- سعی کنید تبلیغات خود را در جایی قرار دهید که مخاطبان هدف شما بیشتر در آنجا حضور دارند.
- بهترین لندینگ پیج یا صفحه فرود را برای مخاطبان خود طراحی کنید. به شکلی که کاربری آسان و توضیحات مناسب و کاربردی آن، بالاترین نرخ تبدیل را برای شما به همراه داشته باشد.
- سعی کنید ارزیابی و تحلیل فرآیندهای شما با رفتار کاربران هماهنگی و تناسب داشته باشد.
و در انتها…
این روزها مدیران کسب و کارها تمایلی به صرف هزینههای زیاد ندارند و از طرف دیگر، سعی میکنند در ازای منابع صرف شده، بیشترین خروجی را دریافت کنند. در این شرایط، بازاریابی عملگرا مطلوبیت و محبوبیت زیادی دارد. چرا که در این روش فقط در ازای تحقق اهداف و نتایج مورد نظر هزینه پرداخت میکنید.
امروز ضمن پاسخ به سوال Performance marketing چیست، اصطلاحات، روشهای پرداخت و مراحل انجام آن را نیز بررسی کردیم.
حقوق یک پرفورمنس مارکتینگ چقدر هست؟