نوسازی سامانه رسیدگی به شکایات سازمان حج و زیارت
سازمان حج و زیارت، با هدف رسیدگی به شکایات زائران در سال 1396 اقدام به تعریف پروژه «سامانه آنلاین رسیدگی به شکایات» نمود. مسئولیت اجرای این سامانه، به شرکت راهبران فناوری پاسارگاد سپرده شد. از آنجا که ماهیت این درخواست، ساختاری فرایندی داشت و هر درخواست، طی چرخهای با مجموعهای از فعالیتها و وظایف، نهایتاً منجر به نتیجهای میشد، لذا در اجرای این سامانه، از زیرساخت مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPMS بهرهگیری شد.
فرایند ثبت شکایت، به گونهای طراحی شد که متناسب با نوع شکایت و استان محل سکونت درخواست کننده، چرخه گردش فرایند مشخصی طی میشد. در این مسیر، استثنائاتی هم وجود داشت که معمولاً با دخالت واحد رسیدگی، امکان تغییر روند فرایند میسر میشد.
در حال حاضر، این سامانه فعال میباشد و بیش از یکصدهزار درخواست در آن به ثبت رسیده است. اما در سال جاری با هدف افزایش کارایی سامانه و ویرایش فرآیندها با هدف بهسازی و همینطور توسعه کیفیت گزارشات سامانه، پروژه به روزآوری سامانه کلید خورد.
این بار، هسته نرم افزار از تکنولوژی .NET Core بهره میبرد. این تغییر تکنولوژی ضمن افزایش کارایی سامانه، باعث سهولت در توسعههای آتی و بهرهگیری از متدهای به روز تر در سیستم میشود.
در ساختار جدید، امکان ویرایش فرآیندها وجود دارد و در مسیر تکامل سامانه و بر اساس گزارشات و حجم درخواستهای دریافت شده، میتوان با هدف بهبود فرایندها به ویرایش آنها پرداخت. این ویژگی، کمک میکند تا سامانه کاملاً متناسب با نیازهای عملیاتی ذینفعان رشد و توسعه یابد.