مجله اینترنتی تخصصی نرم افزار

سی ام اس چیست ؟ چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حتما می‌دانید سی ام اس (CMS) بسیار مهم است، چرا که بیش از نیمی از وبسایت‌ها در سرتاسر دنیا بر اساس آن ساخته شده‌اند، اما سی ام اس چیست ؟ سی ام اس یک سیستم مدیریت محتواست که شاید همان راه حل موردنیاز شما باشد تا وبسایت خود را منابع و دانش فنی محدودتان بسازید.

در این مطلب خواهیم گفت سی ام اس چیست ، به چه دردی می‌خورد و در نهایت چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

سی ام اس چیست ؟

سی ام اس (CMS) مخفف عبارت Content Management System است که به معنای سیستم مدیریت محتوا است و به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که نظام قابل مدیریتی را در ایجاد، ثبت, بروزرسانی و نظارت ، تصويب و نشر داده‌ها (محتوا) و بازیابی اطلاعات فراهم می‌آورند. این نرم‌افزارها الزاما وابسته به وب نیستند و برنامه‌های کاربردی مدیریت محتوای وب‌سایت‌های اینترنتی، صرفا یک نمونه از این گونه سیستم‌ها است. لکن در کشور ما ایران بعلت گسترش این شاخه از نرم‌افزارهای سیستم مدیریت محتوا، عبارت CMS تنها به نرم‌افزارهای مذکور اطلاق می‌شود.
CMS ها چرخه زندگی صفحات وب را از لحظه ایجاد تا زمان انقراض در بر می‌گیرند و به صاحبان سایت‌های اینترنتی که لزوما آشنایی با مباحث تخصصی اینترنت، وب و برنامه‌نویسی ندارند، اجازه می‌دهند بتوانند سایت‌های خود را به نحوی حرفه‌ای مدیریت کنند. در ادامه دلایلی را مطرح می‌کنیم که نشان می‌دهد چرا سی ام اس اهمیت دارد و به چه درد می‌خورد؟

مزایای بهره‌برداری از سی ام اس (CMS)

سرویس‌های سی ام اس چیست

صرفه‌جویی در زمان ایجاد و بروزرسانی وب‌سایت‌ها

در حالی که طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت اینترنتی به صورت اختصاصی، ماه‌ها به طول می‌انجامد، قرار دادن اطلاعات سایتتان در قالب یک سیستم مدیریت محتوا از پیش طراحی شده، بیش از یکی دو هفته طول نخواهد کشید. این صرفه‌جویی در زمان، احتمالا محرک بسیار خوبی برای طراحی وب‌سایت شما با یک CMS است. یک سی ام اس کلیه نیازهای مشتریان را پیش‌بینی کرده و پس از درخواست مشتری برای طراحی وب‌سایت، کافی است نسخه‌ای از یک وب‌سایت طراحی شده توسط این سی ام اس بر روی اینترنت قرار گیرد. با این توصیف، هزینه طراحی و پیاده‌سازی یک وب‌سایت به شدت کاهش می‌یابد.

پشتیبانی مطمئن‌تر

با توجه به اینکه طراحی وب‌سایت‌های اختصاصی، معمولا یک بار برای شما و متناسب با نیاز شما انجام می‌شود و برای سایرین کاربردی ندارد، لذا چنانچه تیم طراح سایت از پشتیبانی آن سر باز زد، کس دیگری نیز نخواهد توانست وب‌سایتی که دیگران نوشته‌اند را پشتیبانی کند، لذا نمی‌توانید تجارت خود را بر این اساس پایه‌ریزی نمایید. این در حالی است که شرکت‌های طراحی وب‌سایت که صاحب سی ام اس هستند، با تعداد زیادی مشتری مواجه‌اند که قبلا برای ایشان از پورتال خود استفاده نموده‌اند. طبیعتا این شرکت‌ها می‌بایست پشتیبانی کاملی از سیستم مدیریت محتوای خود به عمل آورند.

انعطاف‌پذیری بیشتر

 سی ام اس ها بسیار انعطاف‌پذیرتر از وب‌سایت‌های خاص منظوره‌اند، لذا می‌بایست از مستندات، آموزش و سادگی بیشتری برخوردار باشند.

امنیت بالاتر وب‌سایت

با عنایت به اینکه تعداد زیادی وب‌سایت به کمک سیستم های مدیریت محتوا راه‌اندازی شده است، لذا شرکت طراح دائما در حال رفع ایراد، ارتقاء قابلیت‌ها و افزایش امنیت آن است. شما می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را خریداری می‌کنید. وقتی شما از شرکت طراح سایتی می‌خواهید تا وب‌سایت اختصاصی برای شما طراحی کنند، نمی‌دانید نهایتا برآیند تلاش‌های انجام شده بعد از چندین ماه در آن شرکت چه خواهد شد و آیا محصول نهایی، همان چیزی است که شما در ذهن می‌پروراندید. این در حالی است که وقتی شما طراحی سایت خود را با یک CMS انجام می‌دهید، می‌دانید و می‌بینید چه چیزی را خریداری می‌کنید.

از قابلیت‌های یك سیستم مدیریت محتوا ، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد :

  • ایجاد و ویرایش محتوا به تعداد نامحدود
  • ساختاردهی و شكل‌دهی بر اساس یك قالب از پیش تعریف شده
  • برخورداری از زمان و هزینه بیشتر در جهت ارائه مطالب و محتوای اصلی در سایت
  • عدم نیاز به رجوع به مراجع فنی طراح سایت در آینده جهت توسعه وب‌سایت و افزودن مطالب بیشتر
  • عدم نیاز به دانش فنی در جهت پیاده‌سازی وب‌سایت و درج محتوا و مطالب
  • صرف وقت كمتر جهت راه‌اندازی وب‌سایت
  • صرف هزینه كمتر جهت ایجاد یك وب‌سایت قدرتمند
  • برخورداری از امكانات بسیار زیاد جهت فعالیت‌های مختلف در سایت
  • استفاده از نرم‌افزار در زمینه‌های مختلف و اهداف مختلف (شخصی – تجاری – خبری – اطلاع رسانی)

سی ام اس چیست و چه ویژگی هایی دارد

اگر چه یک سی ام اس (CMS) یعنی ابزاری که فرایند ساخت، مدیریت و نگهداری محتوای وب‌سایت را برای شما آسان می‌سازد، ولی انتخاب یک سی ام اس مناسب که با نوع کسب‌وکار و فعالیت‌های آنلاین شما سازگار باشد، کار آسانی نیست.
این در حالی است که انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای کارآمد، برای حمایت از کسب‌وکار و حضور دیجیتال شما بسیار مهم است.
بخشی از این سردرگمی از آنجا ناشی می‌شود که وقتی صحبت از انتخاب یک سی ام اس مناسب به میان می‌آید،  شما با گزینه‌های متعددی روبرو می‌شوید.
در واقع مشکل از تعدد سی ام اس های موجود در بازار سرچشمه می‌گیرد.
همین قضیه باعث شده مدیران شرکت‌ها، صاحبان کسب‌وکارها، معاونان بخش IT سازمان‌ها و دیگر دست‌اندرکاران تصمیم‌گیری در این خصوص، قدری دچار ابهام شوند. البته CMS اختصاصی نیز یکی از گزینه‌هایی است که مطرح می‌شود.

مشخصات یک سی ام اس (CMS) مناسب

یکی از بهترین شیوه‌ها برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب، آشنایی با مشخصات و قابلیت‌های چنین سیستم‌هایی است.
در اینجا به هفت ویژگی یک سیستم مدیریت محتوای کارآمد اشاره می‌کنیم:

سهولت استفاده  یک سی ام اس مناسب باید از طراحی انعطاف‌پذیری برخوردار باشد، یعنی کسانی که با آن کار می‌کنند باید بتوانند – بدون نیاز به داشتن تخصص در کدنویسی و طراحی – صفحات را به دلخواه خود سفارشی سازند.
سازگار با موبایل این یک واقعیت است که امروزه بخش قابل توجهی از محتوای وب، در ابزار همراه دیده می‌شود. بنابراین کاملاً منطقی است که شما هم یک سی ام اس سازگار با موبایل انتخاب کنید.
ویژگی‌های آسان‌ساز ساخت، مدیریت، ویرایش و بررسی محتوا فرایندی مستمر و دامنه‌دار است، به همین دلیل هر CMS موفقی باید از یک سری قابلیت‌های تسهیل‌کننده انجام امور برخوردار باشد. چنین قابلیت‌هایی باعث خودکارسازی برخی کارها شده و زمان کمتری از مدیران می‌گیرد.
دارای الگوهای مناسب یک سیستم مدیریت محتوای خوب باید الگوهایی برای ساخت و انتشار آسان محتوا در اختیار شما بگذارد. این قضیه در مورد الگوهای مربوط به جزئیات ساختاری – از قبیل طراحی‌های صفحه – نیز صادق است.
مقیاس‌پذیر باشد  مقیاس‌پذیری (Scalability) در عملکرد، گزینه بعدی است. سی ام اس باید صفحات را به سرعت لود کند و همزمان با رشد سایت، عملکرد خوب خود را از دست ندهد.
سئوی قوی یک CMS خوب حتماً از ابزار سئو برخوردار است تا از این طریق صفحات وب‌سایت، رتبه خوبی در نتایج جستجوگرهای اینترنتی پیدا کنند. همچنین سیستم مدیریت محتوا باید صفحه جستجوی داخلی خوبی در اختیار کاربران قرار دهد تا آنها به سهولت بتوانند هر چه را که می خواهند در داخل سایت جستجو کنند.
پشتیبانی مناسب  شرکت سازنده CMS باید پشتیبانی خوبی به شما ارائه کند و سوالات‌تان را بی‌پاسخ نگذارد.

مثال‌هایی از به کارگیری سی ام اس در مجموعه‌ها

بسیاری از شركت‌ها از یك سیستم مدیریت محتوا برای ذخیره فایل‌ها استفاده می‌كنند. شركت‌ها، برای به اشتراك گذاردن فایل‌ها با سطوح دسترسی قابل تعریف به طیف کاربران خود به جای صرف مبالغ هنگفت، به آسانی هرچه بیشتر از یك CMS استفاده می‌كنند.
در برخی از سی ام اس ها ویژگی ذخیره نسخه‌های ویرایش شده محتوا و همینطور گردش کار تولید محتوا پیش‌بینی شده است، لذا مجموعه‌ها با اهداف خاص‌تری نسبت به استفاده از این سامانه‌ها اقدام می‌کنند.
گردش كاری، ایده‌ای است جهت انتقال اسناد الكترونیكی در مسیر مشخصی در مجموعه. هر یك از موارد تصویب، رد یا ارجاع در طی گردش کار برای کاربران بسته به نوع گردش کار میسر خواهد بود. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا به آسانی این مراحل را با اطلاع‌رسانی توسط ایمیل و مسیریابی اتوماتیك تسهیل می‌كنند. این كار برای تولید و به روز رسانی مستندات به صورت اشتراکی ایده‌آل است . یك سی ام اس سازماندهی ، كنترل و انتشار حجم بزرگی از مستندات و دیگر محتوا ، نظیر تصاویر و منابع چند رسانه‌ای را تسهیل می‌کند. سیستم‌های مدیریت محتوای وب، اغلب جهت ذخیره، كنترل، شرح ویژه، و انتشار مستندات بخصوص صنعتی مانند مقالات خبری، رهنمودهای مجریان، رهنمودهای فنی، راهنمای فروش، جزوات بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

باید بدانید اگر سی ام اس خوبی انتخاب کنید که امکانات خوبی داشته باشد، می‌تواند به شما در ساخت و بهینه‌سازی سایت یا فروشگاه آنلاین‌تان هم برای بازدیدکننده و هم موتورهای جستجو کمک کند. پس پلتفرمی که انتخاب می‌کنید باید با استراتژی‌های سئوی شما هماهنگ باشد تا ترافیک ارگانیک شما را بالا ببرد. برای توضیح بهتر در خصوص رابطه سی ام اس و سئو، ادامه مطلب را بخوانید.

سی ام اس (CMS) چه تاثیری بر سئو داد؟

اجازه بدهید پیش از بحث تاثیر CMS بر سئو ، بحث‌مان را با صغری و کبری چیدن آغاز کنم:

  • بخش عمده سئو با محتواهای خوب و بهینه شده ارتباط دارد.
  • استفاده از یک سی ام اس می‌تواند به تولید محتواهای جدید و جذاب منجر شود.
  •  به همین دلیل یک سی ام اس می‌تواند سئوی سایت تجاری شما را ارتقاء دهد.

ولی واقعیت این است: نه لزوماً.
کارشناسان و اهل فن معتقدند خود سی ام اس ها بعضاً مشکلاتی برای سئوی سایت پدید می آورند که باید مورد توجه قرار گیرد.
در واقع پیاده‌سازی یک CMS می‌تواند هم به نفع سئو باشد و هم به ضرر آن، زیرا بسیاری از سی ام اس ها برای بازاریابی موتورهای جستجو طراحی نشده‌اند.
ما در اینجا به برخی از این مشکلات اشاره می‌کنیم:

تاثیر سی ام اس بر سئو

1. یوآرال‌های داینامیک یا پویا 

موتورهای جستجوگر به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ایندکس کردن یوآرال‌های پویا (Dynamic URLs) محدودیت دارند.
این خزنده‌های دیجیتال با کاراکترهای ویژه یعنی %&= چندان رفافتی ندارند.
به عنوان مثال موتورهای جستجو نگاه تند و تلخی به این لینک دارند:
http://sampleWebsite.com/page.asp?id=123&session=234234wrwresf&param=xsfdsd
ولی دید آنها به این لینک قدری مهربانانه‌تر است:
http://sampleWebsite.com/products.aspx

2. متاتگ‌های نامناسب

متاتگ‌ها یک سری کدهای HTML هستند که موتورهای جستجو از آنها برای ارزیابی کمیت یک صفحه اینترنتی استفاده می‌کنند.
بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا این اجازه را به کاربر نمی‌دهند که متاتگ‌های یکتای عنوان و توضیحات را به محتوای خود بیافزاید.

3. یوآرال‌های بدون کلیدواژه 

حتی آن دسته از سیستم‌هایی که از یوآرال‌های دینامیک استفاده نمی‌کنند، معمولاً به شما اجازه بهره‌گیری از یوآرال‌های حاوی کلمات کلیدی را نمی‌دهند.
حال آن که یوآرال‌های حاوی کلیدواژه یا به اصطلاح Keyword-rich URLs، بخش مهمی از بهینه‌سازی سئوی سایت‌ها محسوب می‌شود.

4. کدنویسی نامناسب 

اگر ظاهر یک صفحه زیبا و مدرن باشد، آیا موتورهای جستجو هم آن را قشنگ و جذاب خواهند دید؟
خیر؛ واقعیت آن است که موتورهای جستجو نمی‌توانند ظاهر صفحه را ببینند، آنها فقط با کد سر و کار دارند.
بنابراین نحوه کدنویسی وب‌سایت از اهمیت زیادی برخوردار است.
این در حالی است که در وب‌سایت‌ها، معمولاً برخی قسمت‌های صفحات عملاً برای جستجوگرهای اینترنتی نادیدنی هستند؛ مانند متن در تصویر، ناوبری مبتنی بر اسکریپت، استفاده افراطی از AJAX و غیره.
این را گفتم تا بگویم برخی CMSها به این قضیه بی‌اعتنا هستند.

سئوفرندلی بودن سی ام اس یعنی چه

محتوا، محتواسازان و سی ام اس

سوال: اگر شما یک CMS قوی داشته باشید، پس نویسندگان محتواهای سایت شما می‌توانند تولیدات خوب و بهینه‌ای بسازند؟
پاسخ: لزوماً چنین نیست.
واقعیت آن است که بسیاری از کاربران سی ام اس ها اطلاعات چندانی درباره سئو ندارند و از سوی دیگر، استخدام کارشناس سئو هزینه زیادی به سازمان تحمیل می‌کند.
این بدان معناست که راه بهتر آن است که نویسندگان محتوای سایت‌تان، خودشان محتواهای بهینه و جذاب تولید کنند.
امروزه ابزارهای فراوانی در اینترنت یافت می‌شود که قادر است محتواها را تجزیه و تحلیل کرده و در مورد آنها گزارش صادر نماید. این ابزارها می‌تواند پیشنهادهایی در خصوص سئوی سایت‌ها ارائه نماید که به جای خود بسیار مفید و قابل استفاده است.
منظور این است که نباید از سیستم مدیریت محتوا بیش از حد انتظار داشت؛ قسمتی از کارها را باید به عوامل انسانی و تجارب آنها محول کرد.

توصیه‌هایی برای سئوفرندلی شدن سامانه مدیریت محتوا

رعایت یکسری قواعد برای بهبود موتورهای جستجو الزامی است:

  • عنوان باید شامل کلمه کلیدی باشد و نباید بیش از 70 کاراکتر داشته باشد
  • کلمات کلیدی را در تگ‌های h1، h2 و h3 قرار دهید
  • کلمات کلیدی که تقریبا در ابتدای محتوا جای گرفته‌اند، وزن بیشتری نسبت به قسمت‌های پایینی متن دارند
  • کلمات کلیدی را در پاراگراف آخر محتوای خود قرار دهید. گوگل تشخیص می‌دهد که کلمات و مفاهیم مهم اغلب در پاراگراف جمع‌بندی جای می‌گیرند.
  • از کلمات کلیدی عام خیلی استفاده نکنید، زیرا رقابت آنها سخت‌تر است.

یو آر ال‌های خوانا

خیلی مهم است که یو آر ال وبسایت چه شکلی باشد. قطعا برای کاربر، خواندن، نوشتن، به اشتراک گذاشتن چنین یو آر ال‌هایی ساده‌تر است. علاوه بر این، موتور جستجو باید بداند که این یک صفحه منحصر به فرد است. بنابراین پیش از انتخاب یک CMS، اطمینان حاصل کنید که می‌تواند یک یو آر ال خوانا ایجاد کند. در غیر این صورت لیست ماژول‌ها/ پلاگین‌ها/ افزونه‌های سامانه مدیریت محتوای خود را چک کنید و ببینید کدامیک این عملکرد را پشتیبانی می‌کنند.

محتوای باکیفیت

وبسایت‌های باکیفیت آنهایی هستند که محتوای اصیل و اطلاعاتی چون تحقیق، گزارش، تحلیل و … دارند. علاوه براین باید خاطرتان باشد که صفحه محتوا باید طولانی باشد. نه که رمان بنویسید ولی حداقل باید 300 کلمه داشته باشد. همچنین باید بازنمایی خوبی از کلمات کلیدی داشته باشید. مهمتر از همه اینکه یادتان باشد مرتب محتوای جدید و تازه اضافه کنید.

بهینه‌سازی تصاویر

چیز بسیار مهم دیگر برای بهبود سئوی وبسایت شما این است که تصاویر وبسایت را بهینه‌سازی کنید. باید استانداردی را در ALT تصاویر رعایت کنید. کلمه کلیدی را در ALT تصاویر و عنوان آن قرار دهید. این کار جستجوی تصویر را بسیار کارآمد می‌سازد.

توضیحات متا

توضیحات متا امکان دیگری است برای آنکه نشان دهید صفحه درباره چه صحبت می‌کند. برجسب‌های متا نیز برای ربات‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین می‌توانید ببینید مقاله شما در نتایج جستجو چطور نمایش داده می‌شود.

بهینه‌سازی لینک‌های داخلی

برای آنکه به موتورهای جستجو کمک کنید تا وبسایت شما را بشناسد، باید لینک‌هایی به دیگر صفحات وبسایت خود بدهید. به جای “اینجا را کلیک کنید” از جملات توصیفی‌تر استفاده کنید، چرا که ارتباط متن با لینک را بیشتر می‌کند.

سی ام اس چیست و چطور انتخاب کنیم

سی ام اس های سئوفرندلی

برخی سامانه‌های مدیریت محتوا بسیار محبوب هستند وشامل ویژگی‌هایی هستند که کمک می کنند وبسایت خود را به آسانی بهینه‌سازی کنید.

وردپرس

وردپرس بهترین سامانه مدیریت محتوا برای سئو محسوب می شود، اما تنها در صورتی که از افزونه‌های مناسب استفاده شود. در واقع به طور پیش‌فرض وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای سئوفرندلی نیست. سامانه وردپرس، سئوفرندلی‌ترین سی ام اس محسوب می‌شود، اما به کمک افزونه  Yoast سئو که نه تنها نتایج جستجو را بهبود می‌بخشد، بلکه محتوا را نیز بهینه‌سازی می‌کند. پس اگر می‌خواهید وبسایت فعلی را به وردپرس منتقل کنید، می‌توانید توسط خدمات CMS به CMS این کار را انجام دهید.

جوملا

جوملا یک CMS قدرتمند با تعداد زیادی فالوور در سرتاسر دنیاست. این سامانه به طور پیش‌فرض سئوفرندلی نیست، اما می‌توان راهنما به آن اضافه کرد مانند Search News Central و Hobo. جوملا یکسری اکستنشن‌های سئو دارد که کار بهینه‌سازی سایت را ساده‌تر می‌کنند، مانند sh404SEF.

دروپال

دروپال، پیچیده‌ترین سی ام اس اما بسیار قدرتمند است. سئوفرندلی است اما در صورتی که کدگذاری انجام شود. با وجود منابع و راهنماهای سئو، برای مثال می‌توانم سئو را خودم بسازم و بومی‌سازی کنم، مانند دیگر ماژول‌هایی که می‌تواند برای بهبود سئو در سامانه دروپال استفاده شود، هیچ نیازی به نصب ندارند. اگر کاربر باتجربه‌ای هستید، می‌توانید این پلتفرم را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید.

سخن آخر

در این مطلب توضیح دادیم سی ام اس چیست . سامانه مدیریت محتوا یا CMS سامانه‌ای است که جهت ایجاد، مدیریت و نظارت بر محتوا استفاده می‌شود. با توجه به مزایای بیشمار این نرم‌افزار که در مطلب بالا به نمونه‌هایی از آن اشاره شد، استفاده از آن بسیار رواج پیدا کرده است. شرکت‌ها می‌توانند با صرف هزینه کم، به راحتی محتوا انتشار دهند و آن را کنترل کنند. استفاده از این سامانه بسیار راحت است. می‌توانید با جستجو در موتورهای جستجو، به راحتی سی ام اس مناسب خود را پیدا کرده و خریداری کنید. قبل از خرید موارد زیر را نیز مدنظر داشته باشید:

  • شما برای انتخاب یک Web CMS کارآمد، باید دست به تحقیق بزنید.
  • نیازهای‌تان را به طور دقیق مشخص سازید.
  • ببینید از یک CMS خوب چه انتظاراتی دارید.
  • سر قیمت و پشتیبانی حساس باشید.
  • به سراغ ابزاری بروید که در درازمدت شرایط خوبی برای شما فراهم می‌آورد.
  • از کارشناسان و اهل فن سوال بپرسید.
  • از شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند مشاوره بگیرید.
  • به مطالعه منابع مکتوب و دیجیتال بپردازید.
  • و خلاصه این که بی‌گدار به آب نزیند.
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.