مقایسه آموزش مجازی و حضوری ؛ کدام بهتر است؟
برای مقایسه آموزش مجازی و حضوری شما را به دوران کودکی میبریم. خاطرات مدرسه با نیمکتهای کلاس و همکلاسیها و معلم و تخته سیاه. برای دانشآموزانی که هر روز صبح زود با چشمانی خوابآلود مسیری را طی میکنند تا به مدرسه برسند، آموزش از راه دور و در خانه و تنها با اینترنت و کامپیوتر شاید یک آرزو و رویای شیرین باشد.
امروزه اما این آرزو محقق شده و تعداد زیادی از افراد بدون رفتن به مدرسه و سر و کله زدن با همکلاسی و معلم و ناظم، آموزش لازم خود را دریافت میکنند. در این مطلب قرار است ضمن آشنایی با مفاهیم “آموزش مجازی” و “آموزش حضوری”، با تفاوت آموزش مجازی و حضوری آشنا شویم.
آموزش حضوری یا آموزش سنتی چیست؟
آموزش سنتی یا حضوری در محل کلاس درس انجام میشود. یک معلم یا مربی در کلاس درس حضور دارد که انتقال دانش و اطلاعات به دانشآموزان را برعهده دارد. معلم انتظار دارد دانشآموزان آنچه آموختهاند را با انجام تکالیف در خانه در ذهن خود ثبت کنند و به یادگیری عمق بخشند. امروزه با ورود تکنولوژی به فرآیند آموزش باز هم خیلی از معلمها آموزش چهره به چهره را ترجیح میدهند.
آموزش مجازی چیست؟
آموزش مجازی یا آموزش آنلاین همانطور که از نامش مشخص است، از طریق اینترنت انجام میشود. نوعی آموزش از راه دور است که توسط سامانه ال ام اس اجرایی میشود. شما میتوانید اطلاعات بیشتر در خصوص چیستی آموزش مجازی را در مطلب “آموزش مجازی ؛ آموزش سبز و کمهزینه” مطالعه کنید.
مقایسه آموزش مجازی و حضوری
به طور کلی ویژگیهایی که در آموزش مجازی وجود دارد و آن را از شکل سابق آموزش که همان آموزش چهره به چهره یا حضوری بوده است، متمایز ساخته است، عبارتند از:
مدرسه مجازی
همانطور که از نام “آموزش مجازی” پیداست، این روش آموزشی است که با اتصال به اینترنت و وسایل الکترونیک میتوان دادههای آموزشی را دریافت کرد و مهارتهای خود را در زمینهای خاص افزایش داد. از این رو وسایل مورد استفاده به جای دفتر و کتاب و کیف، تبلت و موبایل و کامپیوتر است. ارتباط با مدرس به صورت مجازی و به وسیله ویدئو کنفرانس و مطالب و فیلم وتصاویر آموزشی صورت میگیرد و رابطه چهره به چهره وجود ندارد. مواد آموزشی نیز در قالبهای فیلم، تصویر، اینفوگرافی و فایلهای متنی ارائه میشود.
کتاب درسی بدون کاغذ
همانطور که گفته شد، در مقایسه آموزش مجازی و حضوری ، یک تفاوت، نوع ارائه دادههای آموزشی است. کتاب جای خود را به فایل صوتی و تصویری و متنی آموزشی داده و مدرسه جای خود را به کامپیوتر و تبلت داده است. یک روش آموزشی تکنولوژی محور است که در آن هیچ کاغذی مصرف نمیشود، از این رو به گونهای “آموزش سبز” است، زیرا لطمهای به محیط زیست وارد نمیکند.
آموزش هر زمانی و هر مکانی
انعطافپذیری در ساعات آموزشی یکی از ویژگیهای کلیدی آموزش مجازی است، که به افراد با شرایط مختلف اجازه میدهد برنامههای آموزشی خود را با سایر برنامههای روتین زندگی هماهنگ کنند. این یک امکان فوقالعاده برای افراد شاغل است، تا هم بتوانند به کارهای خود برسند و هم آموزش خود را دریافت کنند. خاصیت “هر زمانی و هر مکانی” این روش آموزشی این امکان را فراهم کرده است تا افراد در هر زمان از روز و در هر جا که هستند، با استفاده از موبایل یا کامپیوتر در کلاس درس شرکت کنند.
مدرسه رفتن بدون هزینه رفت و آمد
اگر بخواهیم این دو نوع آموزش را از بعد “هزینه” مقایسه کنیم، باید بگوییم گرچه هزینه آموزش مجازی در وهله اول به نظر زیاد میرسد، اما با محاسبه مجموع هزینههای آموزش سنتی متوجه میشوید که آموزش مجازی بهصرفهتر است. آموزش مجازی هزینه رفت و آمد، چاپ مقالات، دستمزد معلم و اجاره مدرسه را ندارد، بنابراین شما تنها هزینه آموزش مجازی خود را پرداخت میکنید و برای مدت طولانی از مزایای آن استفاده میکنید.
دسترسی آسان به منابع درس
در این روش نوین از آموزش، آموزش به دو صورت آموزش همزمان و غیرهمزمان ارائه میشود. در آموزش همزمان، شاگردان و معلم در ساعت مشخصی آنلاین میشوند و کلاس یا کنفرانس خود را برگزار میکنند و در روش غیرهمزمان، منابع آموزشی توسط مدرس در سامانه قرار داده میشود و دانشآموزان در هر زمانی که به سامانه متصل شوند، میتوانند منابع را دانلود کرده و از مطالب استفاده کنند. یکی دیگر از مزیتهای این نوع آموزش نیز این است که مطالب میتواند مخصوص هر شخص و با توجه به شرایط وی طراحی شود. درنتیجه محتوای آموزش مسلما جذابتر از روش سنتی خواهد بود.
سیستم آموزشی مناسب کارمندان
در آخر باید ذکر کنیم که آموزش مجازی علاوه بر مدارس و آموزشگاهها، مناسب سازمانها و موسساتی است که میخواهند آموزشهایی به نیروی کار خود بدهند، چه از جهت آشناسازی آنها با محیط کاری جدید و وظایفشان و چه از جهت یادگیری مهارتهای شغلی جدید. کارمندان میتوانند پشت میز کار خود نشسته و آموزش موردنظر خود را از طریق کامپیوتر خود دریافت کرده و مهارت خود را بالا ببرند.
بخوانید: چرا یادگیری سازمانی اهمیت دارد؟
برای درک بهتر مقایسه آموزش مجازی و حضوری جدول زیر به شما کمک خواهد کرد:
آموزش مجازی | آموزش حضوری |
آنلاین است | آفلاین است |
هر زمان و هر مکانی انجام میشود | محدود به مکان و برنامه زمانی است |
سرعت آموزش، انعطافپذیر است | سرعت آموزش مشخص شده است |
کلاس فردی است | همراه با همکلاسیهاست |
از مدل آموزشی مستقلی حمایت میکند | آموزش با هم و از هم صورت میگیرد |
تنها منبع آموزش، محتوای آنلاین است | تنها منبع، مدرس است |
تعاملات بین فردی محدود | تعاملات قوی بین مدرس و دانشآموزان |
سخن آخر
همانطور که در متن خواندید در مقایسه آموزش مجازی و حضوری ، آموزش مجازی انعطافپذیرتر و کمخرجتر از آموزش سنتی است. تفاوت آموزش مجازی و حضوری علاوه بر نحوه دسترسی به کلاس و درس، در نحوه ارزیابی نیز میتواند باشد. در آینده فراگیران و مدرسان زیادی در خانه یا در هر مکانی به دور از هم و تنها با یک کامپیوتر کلاس درس خود را برگزار میکنند. آزمون از راه دور خواهد بود و ارزیابیها نیز.
پرسش و پاسخهای متداول
آموزش مجازی یا یادگیری آنلاین در اینترنت انجام میشود. نوعی از آموزش از راه دور است. در این نوع آموزش، شما از هر جا در هر زمانی به محتوای آموزشی دسترسی دارید.
آموزش حضوری، چهره به چهره و در کلاس درس با حضور یک مدرس و تعدادی دانشآموز انجام میشود و برنامه زمانی دارد.
در مقایسه آموزش مجازی و حضوری باید گفت آموزش مجازی، آنلاین، هر زمانی و هر مکانی و بدون برنامه زمانبندی است. انعطافپذیر است و فردی. تعاملات بین افراد کم است و منبع آموزش، محتوای آنلاین است. آموزش سنتی یا حضوری اما آفلاین است. در کلاس درس فیزیکی و طبق برنامه زمانبندی صورت میگیرد. تعاملات مدرس و دانشآموزان زیاد است و منبع اطلاعات، معلم است.
عالی بود
سلام ببخشید میشه منبع رو برامون بگید . ممنون
مرسیی. عالی بود
ساختارهای آموزش مجازی ✨✨✨✨
با توجه به این که ، بسیاری از افراد بر این باورند که کلاسهای مجازی باعث پایین آمدن سطح علمی در سیستم آموزشی می گردد .
می توان گفت :
در صورتی که این سیستم بتواند به نحو مطلوبی با ساختارهای درست انجام شود بسیار تاثیر گدار تر نسبت به سیستم حضوری می باشد .
چرا که دراین روش اولا ، به دلیل اینکه مدرس بایستی زمان ارائه مطالب را نسبت به ارائه حضوری کمتر در نظر بگیرد و آن مطالب را در مدت کوتاهتری به صورت کلیدی و کاریردی ا رائه دهد و همچنیین در پایان هر جلسه مجازی جهت یادآوری آن جلسه فایل و تستی از مطالب را ارائه دهند و همچنین فرد یادگیرنده این را میداند که چون این مطالب در حد کلیدی و کلی تدریس شده است اقدام به مطالعات بیشتری در مورد دروس ارائه شده توسط مدرس می نماید بنابراین ، این موضوع خود باعث می شود یاد گیرنده مطالب آن جلسه را خود بیشتر تحقیق نماید و در صورت داشتن سوالاتی با مدرس خود در میان بگذارد . ونیز جهت ارزشیابی پایانی دوره ، مدرس مربوطه با شیوه هایی که وجود دارد از جمله ، روشهایی جهت نوع سوالات طراحی شده مثلا به صورت تستی و یا اعلام زمان بسیار اندک که فقط فرد ، بتواند سوالات را پاسخ دهد و سو استفاده ای از زمان نگردد بکار گیرد .
اما متاسفانه به خاطر کمرنگ بودن آموزشهای دوره ای معلمین و همچنین ساختارآموزشی و نرم افزاری نامناسب که بخصوص در آموزش و پرورش در بحث کلاسهای مجازی در مقاطع تحصیلی دارد باعث پایین آوردن سطح علمی گردیده است اما این موضوع در سطح آموزش عالی قدری قابل قبول تر و منطقی تر اجرا می گردد.
و با توجه به اینکه دانشگاه هادر این مورد عملکرد بهتری نسبت به مدارس داشتند و مدرسین وقت بیشتری را صرف تدریس می نمایند .
و فقط در بحث ارزشیابی های نهایی روشهای مناسب توسط برخی از مدرسین عزیز انجام
نمی گیرد و همچنین ، دانشجویان با توجه به اینکه ساختار سیستم مجازی بخوبی برایشان آموزش داده نشده بود و هدفها مشخص نبود . از تحقیق و تلاش تا حدودی دست برداشته بودن و متاسفانه در ارزشیابی های مجازی سو استفاده هایی صورت میگرفت.
پس آنچه بایستی در این موضوع بیان نمود آن است که اگر تدریس مجازی با یک ساختار درست از طرف آموزش و پرورش و آموزش عالی ما انجام بگیرد .
این روش بسیار کارآمد تر از حالت حضوری خواهد بود .
و از کاهش انرژی مدرسین و فراگیران علم در شرایط کلاسهای حضوری جلوگیری می گردد.
و در شرایطی مناسب محصلین و دانشجویان اقدام به یادگیری اصولی می نمایند .
اما ، حرف آخر :
کلاسهای مجازی باعث تلاش و پیگیری بیشتر دانش آموزان و دانشجویان خواهد شد .
البته در شرایط و محیطی که ساختار دوره های مجازی توسط سیستم های آموزشی و پزوهشی ما به نحو مطلوبی از روشهای تدریس نوین و یادگیری و تکنولوژی های روز بهرمند شوند.
به امید ساختارهای آموزشی مناسب و کارآمد و آینده ساز در سیستم آموزشی کشور عزیزمان ایران .✨✨✨✨✨✨✨✨✨
مجازی و آنلاین از حضوری مفید تر هست به دلیل نظارت مستقیم والدین بر امر اموزش فرزندشان و شناسایی دقیق نقاط ضعف و قدرت فرزندشان . والدین هم گام در امر اموزش فرزندشان پیش میروند و در روش غیر حضوری دبیر کمتر وقت را بیهوده از بین میبرد و در امر اموزش جدی تر هست . زیرا میداند بر کار او نظارت می شود
برای بچه هایی که مادر چند شغله نداشته باشند و تنها در خانه نمانند.. آن هم پایه های بالاتر متوسطه شاید. ولی ابتدایی که نیاز هست انرژی بچه ها در مدرسه صرف بشه و با دوستاشون تعامل بیشتر داشته باشند نه . بی نهایت مضر است. حتی در متوسطه اول هم نتایج مشاوره ها و آسیب های ایجاد شده بر اثر رسیدن گوشی طولانی مدت به بچه ها و بهانه داشتنشان خطرناک است. زنگ خطر چاقی و آسیب روانی و چشمی به خطر در آمده است.