سامانه جامع دفاتر گردشگری کشور
- تاریخ اجرا: 1395 و 1396
- سازمان/شرکت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
- صنعت: سازمان دولتی
خلاصه داستان موفقیت
با تولید سامانه جامع دفاتر گردشگری کل کشور، کلیه تعاملات بین سازمان و دفاتر گردشگری از فرآیند اخذ مجوز دفتر گردشگری تا کلیه خدمات مربوط به دفاتر از طریق این سامانه اجرا میشود. در حال حاضر کلیه دفاتر و آژانسهای مسافرتی موظف هستند برای فعالیت از این سامانه استفاده نمایند.
مسئله اصلی
تبدیل فرآیندهای دستی به فرآیندهای مکانیزه مبتنی بر وب در قالب خدمات الکترونیک سازمان به جهت کاهش مراجعات و هزینهها، نظارت یکپارچه بر دفاتر، اخذ گزارشات به روز از عملکرد دفاتر کل کشور و رصد فعالیتهای ایشان. امکان رصد دفاتری که مهلت مجوز فعالیت ایشان رو به اتمام است و کنترل کیفیت تورهای گردشگری. در ادامه مدیریت راهنمایان تورها و سایر خدمات وابسته نیز لازم به تولید بود.
راهحل راهبران
پس از احصای فرآیندهای هر خدمت و تعیین کیفیت چرخه درخواستها از استان به ستاد مرکزی، و نحوه تعامل با سایر دستگاهها نظیر نیروی انتظامی و همینطور چارچوب بازدید حضوری و ثبت نتایج و سایر فاکتورهای مؤثر در سامانه، کلیه فرآیندها در قالب ماژول بر روی پرتال خدمات الکترونیک سازمان پیادهسازی شد. در حال حاضر کلیه دفاتر گردشگری کشور برای اخذ مجوز، تمدید مجوز، اعمال تغییرات در ساختار حقوقی و کادر فنی دفتر، مدیریت شعب، مدیریت تورها و سایر خدمات از این سامانه بهره میبرند.
تأثیرات اجرای راهحل
حذف کامل مراجعات حضوری دفاتر به مراکز استانی و ستاد، امکان نظارت دائمی بر وضعیت مجوز دفاتر، نظارت دائمی و به روز بر عملکرد دفاتر، کاهش زمان اجرای فرآیندها، قابلیت رهگیری وضعیت فرآیند و تجمیع کلیه خدمات در یک درگاه واحد.