بررسی تکنیک های گیمیفیکیشن؛ با 8 تکنیک کاربردی gamification در بازاریابی آشنا شویم
وفاداری و حفظ مشتریان یکی از مهمترین نیازهای هر کسب و کار است. امروزه بسیاری از کسبوکارها برای حفظ مشتری از تکنیک های مختلفی که گیمیفیکیشن یکی از آنهاست استفاده میکنند. اگر یک شرکت بتواند مشتریان خود را حفظ کند، شاید به مشتریان جدید نیاز چندانی نداشته باشد، بهطورکلی، حفظ مشتریان بسیار بهصرفهتر از یافتن مشتریان جدید است. امروز قصد داریم با معرفی و بررسی تکنیک های گیمیفیکیشن به شما بگوییم با این 8 تکنیک چگونه مشتریانتان را حفظ کنید.
کلیک کنید تا به شما بگوییم گیمیفیکیشن چیست و چگونه در کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد.
تکنیک های گیمیفیکیشن در بازاریابی
در این قسمت شما را با 8 تکنیک گیمیفیکیشن آشنا میکنیم. این تکنیکها ضمن کمک به حفظ مشتریان، بسیار به صرفه هستند.
1. مسابقه برگزار کنید و جایزه بدهید
شاید بتوان گفت که یکی از سادهترین تکنیک های گیمیفیکیشن در بازاریابی، راهاندازی یک مسابقه است.
برگزاری مسابقه و دادن جایزه، راهکاری خوب برای ترغیب مخاطب به انجام کارهای موردنظر کسبوکار است. به طور مثال جمعآوری داده، یا دعوت از یک دوست جدید و…
در واقع برگزاری یک مسابقه میتواند به سادگی ایده برگزاری یک کمپین تبلیغاتی برای حدس محصول بعدی یک شرکت تولیدکننده تنقلات و دادن جوایز به نفرات برتر آن باشد.
تنها نکته مهم در این روش این است که جایزهای انتخاب کنید که مشتریانتان آن را دوست داشته باشند.
2. با مشتری تعامل بیشتری داشته باشید
یکی از تکنیک های گیمیفیکیشن در بازاریابی افزایش تعامل با مخاطبان است. شما میتوانید در ازای کارهای کوچکی که مخاطبانتان انجام میدهند، مانند انجام مأموریتی خاص در شبکههای اجتماعی یا سرزدن روزانه به وبسایت به مدت یک هفته، به آنها جایزه دهید این کار باعث میشود که آنها برای ادامه این تعامل ترغیب شوند.
یکی از مثالهای موفق در این زمینه اپلیکیشن Duolingo است. این اپلیکیشن در زمینه آموزش زبان فعالیت میکند و چون آموزش زبان بسیار زمانبر است، برای کاربران اهداف کوتاه مدت تعیین کرده و با رسیدن به این اهداف به آنها امتیاز میدهد.
3. از بازی استفاده کنید
وقتی صحبت از کاربرد گیمیفیکیشن در بازاریابی میشود، لزومی ندارد که حتماً به دنبال ایده هوشمندانهای از بهکاربردن تکنیک های گیمیفیکیشن در محتوای وبسایت باشید.
گاهی اوقات میتوانید از یک ایده ساده مثل طراحی یک بازی واقعی استفاده کنید. برای مثال ارتش آمریکا برای جذب نیرو از یک سری بازیهای اکشن واقعی استفاده میکند.
همچنین برای شرکتهایی که توانایی پرداخت هزینههای طراحی یک بازی کامل را ندارند میتوان از ایدههای سادهتری استفاده کرد به سرگرم شدن و تجربه لذت بخش مخاطب کمک کرد. عنوان مثال شرکت Gwynne Bee بهجای اینکه کدهای تخفیف خود را مستقیم ارائه دهد، یک صفحه طراحی کرده تا کاربر با خراشیدن آن توسط صفحه لمسی تلفن همراه و یا به وسیله ماوس در کامپیوتر به کد تخفیف دست پیدا کند.
از آنجا که مردم زمان خود را صرف بازی میکنند، از این تجربه بیشتر استقبال خواهند کرد و به بازی ادامه میدهند تا ببینند چه چیزی در آینده اتفاق میافتد.
4. رقابت ایجاد کنید
یکی دیگر از تکنیک های گیمیفیکیشن این است که به مشتریان اجازه دهید با یکدیگر رقابت کنند و برای ایجاد فضای رقابتی یک تابلوی امتیازات با امتیازهایی که روزانه بهروزرسانی میشوند، طراحی کنید.
به طور مثال، نرمافزار Autodesk برای ایجاد آموزشهای جذاب به تکنیک های گیمیفیکیشن روی آورد. وقتی شرکتکنندگان در مأموریتهای مجازی امتیاز به دست آوردند، در جدول امتیازات پیشرفت کرده و در آخر کاربران برتر جایزه دریافت کردند.
5. مشتری را تحسین کنید
این تکنیک گیمیفیکیشن در بازاریابی، حس موفقیت را در مشتری ایجاد میکند و نشان میدهد که کاربر در فعالیتی شرکت کرده و برتری داشته است. برخی از شرکتها برای سطوح مختلف وفاداری مشتری یا مشارکت کاربران از نشانهای مختلف (مثل برنزی، نقرهای و طلایی) استفاده میکنند. این امر کاربران و مشتریان را وادار میکند تا برای کسب نشانهای سطح بالاتر بیشتر تلاش کنند. این یکی از مهمترین و موثرترین تکنیک های گیمیفیکیشن است که به حفظ مشتری کمک می کند.
6. از شبکههای اجتماعی استفاده کنید
رسانههای اجتماعی یک راه عالی برای دستیابی به تعداد زیادی از مشتریان و همچنین کاربران بالقوه است.
همچنین میتوانید مشتریان را تشویق کنید تا با استفاده از هشتگها با پستهای رسانه اجتماعی ارتباط برقرار کنند یا سوالی در رابطه با برندتان مطرح کنید و از مخاطبان بخواهید تا کامنت بگذارند تا جوایز بیشتری کسب کنند و به این ترتیب، به گسترش بیشتر تبلیغات کمک کنید.
7. چالشهای مناسب ایجاد کنید
ایجاد چالشهای کوچک و ترغیب کاربران به حل آنها، یکی از تکنیکهای پرکاربرد گیمیفیکیشن است. ازآنجاییکه این چالشها بسیار ساده هستند، مردم آنها را امتحان میکنند.
8. از گردونههای شانس استفاده کنید
ویژگی خوب این گردونهها این است که نهتنها هیجانانگیز هستند، بلکه استفاده از آنها نیز بسیار آسان بوده و افراد میتوانند همان لحظه متوجه شوند که برنده شدهاند یا نه. ویژگی دیگر آنها هم این است که کاربر میتواند بارها و بارها شانس خود را امتحان کند که این خود باعث افزایش تعامل افراد با شما خواهد شد.
اصول گیمیفیکیشن در بازاریابی
اکنون که شما را با تکنیک های گیمیفیکیشن در بازاریابی آشنا کردیم. قصد داریم اصول گیمیفیکیش در بازاریابی را به شما بگوییم.
اگر با ایجاد یک فروشگاه آنلاین و دریافت درگاه پرداخت اینترنتی قصد راهاندازی یک کسب و کار جدید را دارید یا میخواهید مشتریان خود را حفظ کنید، اصول زیر به کمک شما خواهند آمد.
مخاطبان هدف را بشناسید
هر کاری که انجام میدهید، مخاطبان هدف شما همیشه باید اولویت شما باشند. اگر کسانی که در نهایت از شما خرید خواهند کرد، در مرکز تصمیمگیری شما قرار ندارند، نمیتوانید انتظار داشته باشید که تلاشهای شما به نتیجه برسد.
گیمیفیکیشن را ساده نگه دارید
مردم بازی را با سرگرمی مرتبط میدانند شما نباید بازی را پیچیده کنید. با این کار مردم نه تنها سرگرم نمیشوند، بلکه ممکن است از برند شما فاصله بگیرد.
برای افزایش مشتری از کاربران استفاده کنید
گزینههایی را اضافه کنید که به مخاطبان شما اجازه دهد دوستان خود را برای بازی دعوت کنند. با این کار علاوه بر اینکه محتوای گیمیفیکیشن خود را رقابتیتر و تعاملیتر میکنید، مشتریان خود را نیز افزایش میدهید.
بازی خود را تبلیغ کنید
تبلیغات، کلید موفقیت هرگونه تلاش بازاریابی است. اگر قصد دارید با محتوای خود به مخاطبان بیشتری برسید، فقط باید در تبلیغ آن تلاش کنید.
به کاربران امکان اشتراکگذاری بدهید
اگر کاربران بتوانند با به اشتراک گذاشتن خدمات یا حتی بازیهای شما امتیاز بیشتری کسب کنند، قطعاً این کار را خواهند کرد. میتوانید از این فرصت برای بزرگتر کردن جامعه مشتریان خود استفاده کنید.
دعوت کردن دوستان به استفاده از اسنپ برای گرفتن هدیه 15000 تومانی، مثالی آشنا از این تکنیک است. از طرف دیگر، هر کاربر جدید هم برای اولین سفرش 8000 تومان هدیه میگیرد. به طور خلاصه، اسنپ حاضر است برای بهدستآوردن هر مشتری جدید، 23000 تومان خرج کند که البته این هزینه در سفرهای بعدی جبران میشود.
بازی باید در تمام دستگاهها قابل اجرا باشد
بازی شما حتما باید در دستگاههای مختلف خصوصا موبایل، به خوبی اجرا شود. تندترین پیامها یا توییتها در طی کمپین گیمیفیکیشن، احتمالا برای کاربرانی خواهد بود که تمایل زیادی به شرکت در کمپین داشتهاند، اما به دلیل دستگاهی که استفاده میکردند، نتوانستهاند در بازی شرکت کنند. متاسفانه هیچ مدیر شبکهی اجتماعی هم قادر به حل این مشکل و پاسخگویی نخواهد بود. بنابراین از همان ابتدا کاری کنید تا این مشکل کلا به وجود نیاید. به خصوص اگر میدانید که بخش قابل توجهی از مخاطبان شما از موبایل یا تبلت استفاده میکنند.
مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی
تا اینجا شما را با تکنکیک های گیمیفیکیشن و اصول آن آشنا کردیم. در این بخش قصد داریم با معرفی مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی بررسی کاملی از این تکنیک داشته باشیم.
کاهش هزینه تبلیغات
بدیهی است که هزینه اجرای یک کمپین بازیسازی در مقایسه با سایر انواع کمپینهای تبلیغاتی بسیار کم است. شما فقط هزینه طراحی یک بازی را میپردازید و بقیه کار را خود کاربران انجام میدهند!
بازی شما Viral میشود و دستبهدست میچرخد و بدون این که هزینه زیادی پرداخت کرده باشید، در مدت کوتاهی فراگیر میشود.
آموزش سریع و جذاب
معرفی محصولات یک برند و آموزش به مخاطبان در مورد مزیتها و برتریهای آن محصول، یکی از فرایندهایی است که در جریان بازاریابی اتفاق میافتد. در جریان بازی و مسابقه، این اتفاق بهتر و سریعتر رخ میدهد. گیمیفیکیشن سرعت و کیفیت آشنایی مخاطب با محصول را تا حد زیادی افزایش میدهد.
دریافت آنی بازخورد
یکی از مزایایی که باعث میشود تأثیرگذاری گیمیفیکیشن بیشتر از سایر تکنیکهای بازاریابی دیجیتال باشد، این است که در این روش پاداشدهی بهصورت سریع و آنی انجام میشود. مشتری بلافاصله پس از این که در مسابقه شرکت میکند، پاداش خود را بهصورت امتیاز یا تخفیف دریافت میکند و این یک عامل انگیزشی است که او را با برند یا محصول درگیر میکند.
احساس رضایت کاربر
انسان بهصورت ذاتی تمایل به رقابت و برنده شدن دارد، این همان عاملی است که باعث میشود شرکت در یک بازی یا مسابقه و برنده شدن تا این حد خوشایند باشد. حالا حس برنده شدن را در کنار حس دریافت تخفیف یا جایزه در نظر بگیرید. قطعاً ترکیب این دو عامل، آن هم وقتی پای یک برند در میان باشد، تأثیر زیادی بر احساسات کاربران خواهد داشت.
ترافیک در سایت
سایت ویکی پدیا یکی از مزایای این تکنیک را این طور بیان می کند:
از دیگر استفادههای گیمیفیکیشن، افزایش ترافیک سایت و تعیین رفتارهای مورد علاقه کاربر، مانند امتیاز گرفتن، بازشدن مراحل یا خدماتی پس از بازدیدهای متوالی و با فاصلههای زمانی مشخص است که مجموعه این فعالیتها باعث افزایش ترافیک، رتبه سایت و رتبه الکسا برای سایت موردنظر خواهد شد.
و در انتها…
از تکنیک های گیمیفیکیشن میتوان برای حفظ مشتریان، بهبود بخشیدن به راندمان کاری افراد و افزایش فروش استفاده کرد.
گیمیفیکیشن نیاز به سرمایه زیادی ندارد، کمی خلاقیت کافی است تا بتوانید مشتریان را به شرکت در مسابقه تشویق و ترغیب کنید. امروز سعی کردیم به معرفی و بررسی تکنیک های گیمیفیکیشن بپردازیم.