معرفی روشهای جستجوی کلمات کلیدی
کلمات کلیدی، در محتوای شما، کلیدواژهها و عباراتی هستند که افراد با جستجوی آنها در موتورهای جستجو، سایت شما را پیدا میکنند. به عبارت دیگر، شما اول تحقیق میکنید که افراد با چه کلماتی محصولات، خدمات یا اطلاعات مورد نظر خود را در موتورهای جستجوگر، سرچ میکنند، سپس کلمات مهم و پرسرچ را در محتوای آنلاین خود قرار میدهید. وقتی کاربران به جستجوی کلمات کلیدی در موتور جستجوی گوگل میپردازد، گوگل آنها را به صفحه وبسایت شما (که روی این کلمات بهینه شدهاند) هدایت میکند.
شما با کلمات کلیدی سئو میتوانید، سایت خود را به گونهای بهینهسازی کنید که یافتن آن از طریق موتورهای جستجوگر راحتتر باشد. اگر این کار را بهدرستی انجام ندهید، کاربران با هزاران نتیجه غیرمرتبط روبرو میشوند و هیچگاه از شما و کسبوکارتان رضایت نخواهند داشت. بنابراین ایجاد فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط و رعایت تکنیکهای سئوسایت، مهمترین کاری است که باید برای سئو و بهینهسازی سایت، انجام شود تا با استفاده از آنها بتوانید نسبت به رقبا رتبه بهتری کسب کنید.
در این مطلب، روشهای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را مورد بررسی قرار میدهیم، اما قبل از ورود به بحث، لازم است بدانیم جستجوی کلمات کلیدی چیست و چرا مهم است.
فرایند جستجوی کلمات کلیدی، دادههایی در اختیار ما میگذارد که بهوسیله آنها میتوانیم به سوالات زیر پاسخ دهیم.
- کاربران به جستجوی چه عبارتی می پردازند؟
- چه تعداد کاربر به جستجوی یک عبارت می پردازند؟
- فرمت اطلاعات دلخواه کاربران در جستجوی هر عبارت چیست؟
جستجوی کلمات کلیدی (Keyword Research) چیست؟
جستجوی کلمات کلیدی، شامل یافتن کلمات و عباراتی است که کاربران در موتورهای جستجو وارد میکنند و هدف از آن تلاش برای یافتن کلماتی است که با تولید محتوا درباره آنها بتوان رتبه خوبی از موتورهای جستجو کسب کرد.
در پروسه جستجوی کلمات کلیدی، ضمن آشنایی با مکانیسم انتخاب کلمات کلیدی توسط کاربران و آشنایی با خواستههای آنها، ایدههای جدیدی درباره نوشتن مطالب بعدی وبسایت دریافت میکنیم. در نهایت یافتن کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل و استفاده از این اطلاعات در تولید محتوای هدفدار، موجب جذب و افزایش ترافیک سایت میشود. در ادامه دلیل اهمیت جستجوی کلمات کلیدی را مورد مطالعه قرار میدهیم.
چگونه کلمات کلیدی مناسب پیدا کنیم؟
حالا که با مفهوم جستجوی کلمات کلیدی آشنا شدیم، این موضوع مطرح میشود که چگونه میتوانیم با یافتن کلمات کلیدی مناسب، خود را از رقبا متمایز کنیم؟
با عمل به مواردی که در ادامه بیان خواهد شد میتوان به این هدف مهم دست یافت.
- فرایند تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی، فرآیندی مستمر و از مهمترین بخشهای کار یک بازاریاب بهشمار میرود. کلمات کلیدی قدیمی باید به صورت مکرر و دورهای ارزیابی شوند. آن دسته از کلمات کلیدی که بیشتر رقابتی هستند (در مقابل کلمات کلیدی طولانی) را میتوان با عبارتهای خاصتر و طولانیتر جایگزین کرد که تعداد جستجوی کلمات کلیدی توسط بازدیدکنندگان افزایش یابد.
- بهتر است کلمات کلیدی متنوع باشند، با استفاده از کلمات کلیدی تکراری که سایر رقبا نیز از آنها استفاده میکنند، قادر نخواهید بود خود را از دیگران متمایز کنید.
- باید ضمن استفاده از ابزارهای جدید برای جستجوی کلید واژهها و پیگیری نتایج جدید، (که در ادامه برخی از آنها مورد بررسی قرار خواهند گرفت) به تجربیات خود نیز تکیه کنید.
- با جستجوی کلمات کلیدی مناسب و تولید محتوای جذاب و ارزشمند که به سوالات مشتریان به درستی پاسخ دهد، می توان هدف پیشی گرفتن از رقبا، دست یافت.
چرا جستجوی کلمات کلیدی مهم است؟
در بخش قبل با مفهوم سرچ کلمات کلیدی آشنا شدیم و دانستیم کلمات جستجو شده در گوگل تا چه اندازه میتواند در فرایند ایندکس شدن و افزایش ترافیک سایت موثر باشد. در این بخش به این سوال میپردازیم که «چرا جستجوی کلمات کلیدی مهم است؟»
یافتن کلمات کلیدی باعث فهم کلمات و عبارات مورد جستجوی کاربران میشود که همانطور که اشاره شد این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. در بسیاری از موارد، وبمسترها از کلمات کلیدی متفاوتی، نسبت به کلمات مورد جستجوی کاربران استفاده کرده و از آنها برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده میکنند. این دسته از وبسایتها به دلیل انتخاب اشتباه کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل، شانسی برای موفقیت نخواهند داشت. بنابراین داشتن یک استراتژی مناسب برای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل باعث میشود، شما با کلمات و عبارات موردنظر کاربران آشنا شده و طبق آن محتوای سایت خود را بهینهسازی کنید.
قبل از آغاز جستجوی کلمات کلیدی، پرسشها را شروع کنید
در بخش قبل راجع به اهمیت جستجوی کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل صحبت کردیم، اما قبل از شروع به بهینه سازی و گسترش یک کسبوکار باید از خود بپرسید که «این کسب و کار چیست؟»، «مشتریان این کسبوکار چه کسانی هستند؟» و اهداف آنها چیست؟
بسیاری از مدیران و بازاریابان به این بخش حیاتی توجه نمیکنند، چرا که جستجوی کلمات کلیدی نیاز به صرف زمان زیادی دارد. اما وقتی میدانید که کاربران شما به دنبال چه چیزی هستند، باز هم باید برای جستجوی کلمات کلیدی سرچ شده توسط آنها وقت بگذارید، زیرا آنچه که شما در آن قصد کسب رتبه و امتیاز دارید، با آنچه که مخاطبان شما به جستجوی آن میپزدازند، کاملا متفاوت است. بهطور یقین، تمرکز بر روی عبارات جستجو شده توسط کاربران، موفقیت کسبوکار را بهدنبال خواهد داشت.
ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی
اما برای پیدا کردن تعداد جستجوی کلمات کلیدی، مقایسه کلمات کلیدی و میزان بازدید این عبارات، از چه ابزارهایی میتوان استفاده کرد؟
در این بخش به معرفی ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی در گوگل میپردازیم:
Ubersuggest
این ابزار هوشمند، کلمات کلیدی که توسط گوگل به جستجو کنندگان پیشنهاد می شود، را ارائه می دهد. به بیان واضحتر این ابزار، پیشنهاد کلمات توسط گوگل را بههمراه 100 کلمه کلیدی دیگر در ارتباط با کلمات و عبارات کلیدی که کاربران در نوار جستجو وارد کردهاند، را در اختیار شما قرار میدهد.
در شکل زیر تصویر نمونه ای از جستجو و پیشنهاد آن توسط گوگل آمده است:
Keyword Tool IO
این ابزار به Ubersuggest بسیار شبیه است، با این تفاوت که کلمات پیشنهادی YouTube و Bing و ترکیبی از آنها را نیز ارائه می دهد.
SEOChat Suggestion Keyword Finder
این ابزار کلمات کلیدی ترکیبی پیشنهادی از موتورهای جستجوی مختلف مثل Google و Bing را ارائه می دهد. کلمات کلیدی پیشنهادی توسط SeoChat بسیار زیاد و در اکثر مواقع این کلمات و عبارات کلیدی، توسط لیست پشنهادی موتور جستجوی گوگل، تضمین شده است.
Google Adwords Keyword Planner
با استفاده از این ابزار میتوانید تعداد جستجوی کلمات کلیدی را پیدا کرده و تولید محتوای خود را بر اساس پرکاربردترین آنها انجام دهید.این ابزار، کلمات و عبارات کلیدی که بر سر آنها رقابت زیادی وجود دارد، بر اساس کشورهای مختلف و همچنین بر اساس زمان و تاریخ، ارائه میدهد. از مزیتهای مهم این ابزار دقیق بودن و معتبر بودن آن است.
Link Sleuth
این مورد در حقیقت یک وبسایت است که اطلاعات را از صفحات، توضیحات و برچسب وبسایتهای مختلف جمعآوری میکند. کلمات کلیدی که توسط این ابزار ارائه میشود دقیقا همان چیزی است که در صفحات وبسایتهای مختلف بهکار رفته است.
Screaming Frog SEO Spider
هر چند این ابزار بهصورت حرفهای طراحی و پیادهسازی شده است و قابلیتهای زیادی دارد، اما نسخه رایگان آن محدودیت دارد و بیشتر از 500 آدرس را Crawl نمیکند. ولی همین تعداد هم برای بسیاری از کاربران مفید است و میتوانند توسط آن به بسیاری از کلمات کلیدی دسترسی پیدا کنند.
WordStream’s Free Keyword Too
این ابزار دارای یک پایگاه داده با بیش از 10 میلیارد کلمه کلیدی جمعآوری شده است که کلمات کلیدی پیشنهادی را بههمراه چندین کلمه مرتبط در اختیار جستجوکنندگان قرار می دهد.
Rellian Keyword Discovery
این ابزار نیز دارای یک پایگاه داده است که بیش از چند میلیارد کلمه کلیدی بههمراه تعداد دفعاتی که جستجو شدهاند را شامل میشود. همچنین این قابلیت را دارد که تعداد دفعاتی که این کلمات کلیدی در هر ماه جستجو شدهاند را در اختیار شما قرار دهد.
سخن آخر
همانطور که بیان شد، پیدا کردن کلمات و عبارات کلیدی، از قسمتهای سخت و حائز اهمیت در بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستجو است. در بسیاری موارد وبسایتها درباره محصولات خود و کسبوکارشان توضیحاتی ارائه میکنند، ولی افرادی که به دنبال این محصولات هستند در موتورهای جستجو با کلمات دیگری برای رسیدن به این محصولات تلاش میکنند. از این رو انتخاب کلمات کلیدی مناسب شانس بسیار زیادی جهت ظاهر شدن در صفحه نتایج موتورهای جستجو هنگام جستجوی مشتریان به همراه خواهد داشت.
در این نوشتار ضمن بیان مفهوم جستجوی کلمات کلیدی، اهمیت آنها و همچنین ابزارهای این دسته از کلمات نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
به نظر من انتخاب کلمه کلیدی مناسب حتی از نوشتن مطلب هم سختتره چون
نمیشه دونست که گوگل چیو ایندکس میکنه و معمولا گوگل هوش مصنوعی خودشو داره برای انتخاب کلمات کلیدی حتی اگر شما از قبل اونهارو مشخص کرده باشید. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی صرفا توسط انسان خیلی موثر نیست و باید از الگوریتم های هوشمند استفاده کرد. من خودم از سرویس هایی مثل کیوردماینر و اینها استفاده کردم ولی فارسی رو درست پشتیبانی نمی کنن و بعد از چندماه استفاده عملا تاثیری روی ترافیک نداشتن. از یک ماه پیش از ابزار زیر استفاده میکنم، من نمی دونم واقعا چطوریه الگوریتمشون ولی جالبه که ترافیک سایتم بهتر شده و کلیدواژه های جالبی رو تو گوگل کنسول می بینم به نظر خودشونم از این الگوریتم استفاده میکن و به نظر رتبشون هم بالاست. به هر صورت خلاصه کلام، اگر کلیدواژه های انگلیسی میخواهید از ابزارهای موجود استفاده کنید و لی برای فارسیا من قویا ابزار زیر رو توصیه میکنم
https://yarpress.com/keywords