با اصطلاحات سئو آشنا شویم
برای افزایش آگاهی در حوزه سئو، کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل، جذب مخاطب بیشتر و به طور کلی موفقیت در این حوزه علاوه بر مهارت در سئو، باید با اصطلاحات سئو نیز آشنایی داشت و اصطلاحات رایج و تخصصی این حوزه را فراگرفت. در این مطلب سعی داریم به شرح اصطلاحات سئو بپردازیم و اصطلاحات رایج در سئو و اصطلاحات تخصصی سئو را بررسی کنیم.
قبل از پرداختن به اصطلاحات سئو، لازم است مفهوم سئو یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو را مطالعه کنیم.
SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستوجو)
SEO (سئو) مخفف کلمه search engine optimization یا همان بهینهسازی سایت برای موتورهای جستوجو است. سئو چگونگی عملکرد موتورهای جستوجو و اینکه چه چیزی بررسی شود را مدنظر قرار میدهد. این فرایند به افزایش کمیت و کیفیت بازدید از سایت از طریق نتایج موتورهای جستوجو میپردازد.
در بخش بعد به بیان لزوم اهمیت درک اصطلاحات سئو میپردازیم.
اهمیت درک اصطلاحات سئو
هنگام صحبت با یک متخصص سئو ممکن است لغات و اصطلاحاتی بهکار برده شود که معنی آنها را ندانیم. دانستن معنی این واژهها کمک میکند تا درک بهتری از فرایند بهینهسازی وبسایت داشته باشیم. در ادامه به بیان رایجترین اصطلاحات سئو خواهیم پرداخت.
اصطلاحات رایج در سئو
بهینه سازی رابط کاربری و ظاهر سایت (HEO)
این اصطلاح مخفف کلمه Human Experience Optimization است و به بهینهسازی، آسانسازی رابط کاربری و طراحی ظاهری سایت برای کاربر و به عبارتی کاربرپسند شدن سایت، اشاره دارد. در واقع رباتهای گوگل باتوجه به HEO سایت را از دیدگاه یک انسان مورد بررسی قرار میدهند.
SEM
شکل کوتاه شده کلمه Search Engine Marketing و به معنی بهینهسازی شبکههای اجتماعی است. این کلمه در سایتهای بازاریابی و تبلیغاتی کاربرد بیشتری دارد. SEM از دو بخش SEO و PPC تشکیل شده است. راجع به سئو قبلا صحبت کردیم و PPC به معنی پرداخت به ازای کلیک بر روی مطالب و تبلیغات اینترنتی است.
طراحی رابط کاربری (UI)
شکل مخفف کلمه User Interface به معنای ظاهر سایت و هر چیزی که کاربران در سایت مشاهده کنند و با آن در ارتباط باشند، با عنوان UI (طراحی رابط کاربری) درنظر گرفته میشود. این اصطلاح از پرکاربردترین اصطلاحات سئو است.
طراحی تجربه کاربری (UX)
به معنی تجربه کاربری است و تمامی احساسات و تجربیات مخاطب از ارتباط با یک محصول را شامل میشود. این کلمه مخفف عبارت User Experienceو از جمله موارد اثرگذار بر سئو بهشمار میرود، علاوهبر این با عکسالعمل و رفتار کاربران نیز در ارتباط است. طراحی تجربه کاربری در میان اصطلاحات سئو اهمیت زیادی دارد. در این طراحی هدف از سود، رسیدن به هدف تعامل کاربر با محصول است و صرفاً مقاصد مالی ملاک قرار نمیگیرد.
کلمه کلیدی (Keyword)
علاوهبر کلمات، عبارات نیز میتوانند بهعنوان کلمه کلیدی در نظر گرفته شوند. با کاربرد درست و اصولی کلمات کلیدی در محتواهای تولید شده، سایت به صفحات اول گوگل راه پیدا میکند و کاربران میتوانند آن را مشاهده کنند. Keyword ها از جمله مهمترین اصطلاحات سئو به حساب میآیند.
سئو داخلی (On Page SEO)
سئو داخلی، بهینهسازی ساختار داخلی یک وبسایت برای موتورهای جستوجو را انجام میدهد انجام درست آن علاوهبر تفسیر بهتر موتورهای جستوجو از سایت، به کاربران نیز برای درک بهتر محتوای صفحات، کمک میکند.
سئو خارجی (Off Page SEO)
سئو خارجی سایت به تمامی فعالیتهایی اشاره دارد که خارج از محیط سایت جهت بهینهسازی و ارتقای رتبه آن انجام میشود. فعالیتهایی مانند ساخت بکلینک، بازاریابی، فعالیت در فرومها و… از زمینههای فعالیت در سئو خارجی هستند.
صفحه نتایج جستوجو (SERP)
مخفف عبارت Search Engin Result Page است. زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل یا هر موتور جستوجویی سرچ میکند، لیستی از نتایج را مشاهده میکند که به این صفحه به اختصار SERP گفته میشود.
طراحی واکنشگرا (Responsive Design)
این مورد، سازگاری سایت را با موبایل و تبلت مورد بررسی قرار میدهد و بهدلیل اهمیت زیاد، از مهمترین اصطلاحات سئو به حساب میآید.
بک لینک (Back Link)
لینکی که از سایتی به سایت دیگر داده میشود را بک لینک میگویند. این موضوع در سئو بسیار حائز اهمیت است و سئوکاران همیشه در تلاشند که بتوانند برای ارتقای رتبه سایت، بک لینک بیشتری در آن ایجاد کنند.
جریمه (Penalty)
جریمه سایت توسط موتور جستوجوی گوگل با نام Penalty شناخته میشود و بهسختی قابل جبران است. به این ترتیب گوگل، سایت را از صفحه نتایج حذف میکند.
دامنه رجوع شده (Referring Domain)
هر لینکی را که از سایر سایتها دریافت میکنیم را Referring Domain نامیده میشود.
OBL
شکل کوتاه عبارت Out Bound link و به معنی حجم و لینکهای خروجی از سایت است. OBL باید با فرمت و تاریخچه سایت تناسب داشته باشد.
لینک داخلی (Internal Link)
لینکهای داخلی وبسایت که سایر صفحات سایت نیز به آنها اشاره کرده باشند را Internal Link مینامند.
لینک خارجی (External Link)
لینکهای خارجی یا لینک هایی که از خارج (سایر سایتها) به سایت شما وارد می شوند، External Link مینامند.
مواردی که به آنها اشاره شد، از اصطلاحات رایج و فراگیر سئو بهشما میروند. در بخش بعد سایر اصطلاحات seo را با عنوان اصطلاحات تخصصی سئو بررسی خواهیم کرد.
اصطلاحات تخصصی سئو
ریدایرکت 301 (301 Redirect)
این مفهوم به معنی تغییر آدرس دائمی از سمت سرور است. زمانی که یک صفحه حذف شده یا آدرس آن تغییر کرده باشد، با مراجعه کاربر به این صفحه، سرور به طور اتوماتیک او را به صفحه جدید انتقال میدهد.
فضای بالای صفحه (Above the Fold)
در دنیای سئو، فضای بالای صفحه، اولین قسمت نمایش داده شده است که کاربر بدون نیاز به اسکرول کردن مشاهده میکند و طبیعتا اطلاعات موجود در این بخش برای گوگل اهمیت زیادی دارند.
درج لینک با آدرس دقیق (Absolute Link )
هنگام طراحی سایت میتوان لینکها را با آدرس دقیق آنها وارد نمود، این دسته از لینکها به دامنه صفحه مرتبط نیستند. همچنین میتوان آنها را به صورت لینکهای وابسته درج کرد، عملکرد این لینکها براساس آدرس دامنه است.
متن جایگزین تصویر (Alternative Text)
این مورد نوعی توصیف متنی از محتوای تصویری است که در حالت عادی به کاربران نمایش داده نمیشود. در صورت عدم نمایش تصویر، Alternative Text توسط مرورگر جایگزین تصویر شده و برای کاربران قابل دیدن است.
متن لینک شده (Anchor Text)
انکر تکست بخشی از یک لینک قابل مشاهده برای کاربران در دل یک متن است که امکان کلیک بر روی آن وجود دارد.
الگوریتم BERT
کلمه BERT مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers است. این الگوریتم به رباتهای گوگل کمک میکند تا ساختار معنایی کلمات موجود در عبارت جستجو شده را به شکل دقیقتری درک کنند.
جعبه سیاه (Black Box)
هنگامی که هیچ اطلاعاتی از عملکرد داخلی یک سیستم نرمافزاری پیشرفته در دسترس نباشد، به آن Black Box گفته میشود. این سیستم، ورودی را دریافت کرده و خروجی متناسب با آن را تهیه میکند، اما از فرایند صورت گرفته برای تهیه خروجی، اطلاعی در دست نیست.
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئو کلاه سیاه روش غلط افزایش رتبه سایت در نتایج جستوجو است. این روش به جای پاسخ به نیاز و مشکلات کاربران، با هدف فریب موتورهای جستجو پیاده سازی می شوند.
ضریب خروج (Bounce Rate)
نسبت کاربرانی که پس از ورود به وبسایت، سریع از صفحه خارج میشوند به تعداد کل کاربرانی که وارد صفحه شده اند را ضریب خروج یا همان Bounce Rate می نامند. زمانی که یک کاربر صفحه سایت شما را باز کرده و بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج میشود، Bounce اتفاق افتاده است.
عبارت کلیدی با نام برند (Branded Keyword)
این مورد زمانی اتفاق میافتد که موقع جستوجو عباراتی بهکار برده شود که مستقیما به نام برند اشاره میکند.
بعضی سئوکاران معتقدند جستوجوی نام برند توسط کاربر، میتواند بر اعتبار سایت از نظر گوگل، تاثیر مثبت داشته باشد.
خرده نان (Breadcrumb)
از دیگر اصطلاحات سئو، «خرده نان» است و به منوهای دسترسی سریع در بالا یا پایین صفحه گفته میشود که برای کاربر امکان ورود به سایر بخشها را فراهم میکند. این مورد با عباراتی مانند: خانه/ ارتباط با ما/ معرفی محصولات و… مشخص میشود.
لینک شکسته (Broken Link)
هر چند لینک شکسته در ظاهر تفاوتی با سایر لینکها ندارد، تفاوت اصلی به صفحهای که کاربر به آن ارجاع داده میشود، مربوط است. صفحهای که به آن لینک داده شده در صورت عدم دسترسی، با یکی از خطاهای 404، 403، 500 و… روبهرو میشود. همچنین اگر یکی از صفحات سایت شما، از سایر سایتها لینک دریافت کرده باشد و آن صفحه را حذف کنید، این لینکها Broken Link خواهند شد.
حافظه Cache
این سرویس برای جلوگیری از تأخیر زمان پردازش بین پردازنده و حافظۀ رم کامپیوتر استفاده میشود. حافظه کش معمولاً ظرفیت کم و سرعت زیادی دارد. بهوسیله این سرویس میتوان محتواهایی شامل متون، تصاویر و… را ذخیره کرد تا در بازدیدهای بعدی به سرعت برای کاربر در دسترس باشد.
فراخوان عمل (Call To Action)
این سرویس، روشی در بازاریابی آنلاین است که استفاده از آن موجب درگیر شدن کاربران با محصولات و خدمات شرکت میشود. بهعنوان مثال دکمههای «بیشتر بخوانید»، «کلیک کنید» و… از پرکاربردترین کالتواکشنهای فضای وب به شمار میروند.
تگ کنونیکال (Canonical Tag)
هنگامی که در سایت، چندین صفحه با محتوای مشابه وجود داشته باشد، با استتفاده از این tag میتوان به گوگل اعلام کرد کدام یک از آنها نسخه اصلی است و نسبت به بقیه اولویت دارد.
لینک دهی مشترک (Co-Citation)
وقتی یک صفحه اینترنتی به دو سایت مختلف در موضوعی مشترک لینک داده باشد (هرچند که ممکن است این دو سایت هرگز لینکی به یکدیگر نداشته باشند) با استفاده از Co-Citation گوگل، متوجه ارتباط موضوعی آنها میشود. برای یافتن سایتهای مرتبط با یک سایت از نظر گوگل، قبل از جستوجو، عبارت related را ابتدای آدرس قرار دهید.
محتوا پادشاه است (Content is King)
این اصطلاح معمولا برای بیان اهمیت محتوای وبسایت به کار میرود و تاکید میکند: تولید محتوای جدید، باکیفیت و ارزشمند از مهمترین راهکارهای موفقیت در سئو بهشمار میرود.
نرخ تبدیل (Conversion Rate)
نرخ تبدیل معیاری برای تبدیل بازدید کننده به مشتری است. بسیاری از سئوکاران معتقدند میزان موفقیت یک وب سایت براساس نرخ تبدیل بالای آن، مشخص میشود.
بودجه خزش (Crawl Budget)
به میزان مشخصی از بودجه گفته میشود که گوگل برای ایندکس صفحات وب سایت شما درنظر میگیرد. اگر تعداد صفحات سایت بیش از این میزان باشد، احتمال دیر ایندکس شدن آنها وجود دارد. بنابراین Crawl Budget تعداد صفحاتی هستند که رباتهای گوگل طی یک دوره زمانی مشخص در سایت ایندکس میکنند.
نرخ کلیک (CTR)
این عبارت مخفف 3 کلمه Click Through Rate و از جمله اصطلاحات سئو است که نشان میدهد هر صفحه از سایت چقدر مورد توجه کاربران در صفحه نتایج جستجو قرار گرفته است. CTR به صورت درصد اعلام میشود و عددی بین 0 تا 100 است.
حذف از ایندکس (De-index)
در گوگل سرچ کنسول، با ابزار Remove URLs میتوان صفحات سایت را از ایندکس گوگل حذف کرد. همچنین ممکن است گوگل، سایت یا صفحهای از یک سایت را بهدلیل عدم رعایت قوانین، جریمه کرده و از نتایج جستوجو حذف کند. در هر صورت، حذف از ایندکس زمانی اتفاق میافتد که صفحهای از سایت به صورت موقت یا دائم از نتایج گوگل خذف شود.
لینک سازی برای صفحات داخلی (Deep Linking)
یکی از استراتژیهای مهم لینک سازی، تقویت صفحات داخلی سایت است. به این شکل که اگر لینکهای خارجی به جای صفحه اصلی سایت به یکی از صفحات داخلی مانند دستهبندیها یا مقالات، ارجاع داده شود میتواند باعث کسب جایگاه در عبارت لینک شده برای همان صفحه شود.
اعتبار دامنه (Domain Authority)
جهت تعیین اعتبار دامنه فاکتورهای زیادی وجود دارد که از جمله: نوع دامنه، عمر دامنه، تعداد بک لینکهای دریافتی، لینکهای خروجی و… هرچه اعتبار دامنهای که از آن لینک دریافت شده، بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر وب سایت بیشتر است.
محتوای تکراری (Duplicate Content)
محتوایی که بیش از یک آدرس URL در فضای اینترنت داشته باشد به آن Duplicate Content میگویند. این دسته از محتواها بهدلیل کپی از دیگر سایتها و تکراری بودن، هم از نظر کاربر و هم از نظر گوگل، جذابیت نداشته و به همین خاطر ارزشی برای آن در نظر نمیگیرند.
زمان ماندگاری (Dwell Time)
زمان ماندگاری یک کاربر در صفحه، از لحظهی کلیک بر روی یکی از نتایج جستوجو آغاز شده و تا زمانیکه مجددا وارد صفحه نتایج جستجوی گوگل میشود ادامه دارد. از نظر گوگل، هرچقدر Dwell Time یک کاربر در سایت بیشتر باشد، میزان رضایت او از این صفحه بیشتر است. اگر این زمان کمتر از 5 ثانیه باشد، گوگل به معنی عدم رضایت کاربر و یک امتیاز منفی در نظر میگیرد.
E-A-T
EAT مخفف سه کلمه Expertise، Authority، Trust و از دیگر اصطلاحات سئو بهشمار میرود که طبق این معیار، گوگل، کیفیت محتوای سایتها را ارزیابی میکند.
محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)
این عبارت از اصطلاحات رایج دنیای تولید محتوا است. محتوای همیشه سبز نوعی محتوای بهینه سازی شده است که طی یک دوره زمانی طولانی مفهوم و کاربرد خود را حفظ کرده و برای خوانندگان «تازه» باقی میماند.
الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)
هدف این الگوریتم، تاکید بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران همیشه جویای آخرین و جدیدترین اطلاعات هستند. اهمیت تازگی محتوا، در حوزههایی مانند اخبار و سیاست، بهمراتب بیشتر است و افراد فعال در این حوزه، باید بهروز بودن محتوای تولیدی خود را بیش از هرچیزی مدنظر قرار دهند.
پیشنهاد ویژه گوگل (Feature Snippet)
باکسی است که بالاتر از رتبه یک، در صفحه نتایج گوگل به کاربر نشان داده میشود و حاوی پاسخ مستقیم به پرسش کاربر است. گوگل، صورت هوشمندانه، این پاسخها را از سایتها برمیدارد.
لینک فالو (Follow Link)
لینکهای فالو و لینکهای نوفالو از دیگر اصطلاحات سئو هستند. لینک فالو لینکی است که از مطالب شما در سایر سایتها قرار میگیرد. به عبارتی لینکهای فالو از سایتهای دیگر به مطلبی از سایت شما اشاره میکنند. هر چقدر اشارههای بیشتری به سایت شما وجود داشته باشد، در درهبندی گوگل، وضعیت بهتر خواهد بود. البته وجود لینکهای نوفالو نیز برای حفظ تعادل و نمایش واقعی بودن لینک های ورودی به سایت اهمیت زیادی دارد چون اگر همه لینک های ورودی به آن، فالو باشند ممکن است گوگل، لینک سازی را غیرطبیعی تشخیص دهد.
بمب گوگل (Google Bomb)
بمب گوگل به یکی از تکنیکهای کلاه سیاه در سئو اشاره دارد. در این تکنیک تلاش میکنند که یک وب سایت با استفاده از لینک سازیهای گسترده در عبارتی مشخص، جایگاه کسب کند. هرچند استفاده از این تکنیک باعث میشود، وب سایت در زمانی کوتاه به رتبه یک گوگل برسد، ولی احتمال از دست دادن جایگاه و جریمه آن توسط گوگل، بسیار زیاد است.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
میدانیم که فعالیتهای ما در سئو به 2 بخش اصلی کلاه سفید (استفاده از تکنیکهای مطابق با قواعد و استانداردهای پیشنهادی گوگل) و کلاه سیاه (کاربرد تکینکهایی با هدف فریب گوگل) تقسیم میشود. اما روشهایی که بر خلاف استانداردهای گوگل هستند و در عین حال الگوریتم گوگل قادر به تشخیص آنها نیست را اصطلاحا تکنیکهای کلاه خاکستری مینامند. باید به این نکته توجه داشت که زیادهروی در استفاده از تکنیک کلاه خاکستری میتواند آن را به کلاه سیاه تبدیل کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird Algorithm)
تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم آن را مدنظر قرار دهد. دلیل انتخاب نام مرغ مگس خوار برای این الگوریتم، سرعت و دقت آن است. به این شکل که مرغ مگس خوار، ضمن بررسی دقیق و سریع کلمات، مترادفهای آنها را نیز تا حد زیادی میشناسد و صفحاتی را که بیش ازحد از کلمات کلیدی استفاده کردهاند، جریمه میکند. بنابراین هدف از ارائه الگوریتم مرغ مگس خوار در میان اصطلاحات سئو، این بود که علاوهبر ارائه نتایج دقیقتر به کاربران، کاری کند که وبمسترها به تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند بیشتر توجه کنند.
ایندکس (Index)
گوگل و سایر موتورهای جستجو، پس از مشاهده هر صفحه از اینترنت یک نسخه از آن را بر روی دیتابیس خود ذخیره و از آن جهت بررسی موضوع و تعیین جایگاه وب سایت در نتایج جستوجو استفاده میکنند.
لینک داخلی (Internal Links)
لینکهای داخلی از یک صفحه به سایر صفحات یک سایت ارجاع داده می شوند و معمولا در سیستم مسیریابی اصلی مورد استفاده قرار می گیرند. لینکهای داخلی به دلایل زیر بسیار ارزشمندند و در بین اصطلاحات سئو از موارد مهم بهشمار میروند.
- به کاربران فرصت میدهند که به راحتی در بین صفحات جابهجا شوند.
- در ایجاد سلسله مراتب صفحات نقش دارند.
- موجب تقسیم اعتبار یک صفحه در بین سایر صفحات داخلی وب سایت می شوند.
چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)
چگالی کلمات کلیدی، درصد استفاده از یک کلمه یا عبارت کلیدی نسبت به تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه است. محاسبه آن از طریق تقسیم تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی بر تعداد کل کلمات موجود در محتوا، بدست میآید.
تکرار کلمه کلیدی (keyword stuffing)
تکرار کلمه کلیدی روشی قدیمی و رایج جهت معرفی کلمه کلیدی به رباتهای گوگل است. در این روش، با تکرار یک کلمه یا عبارت مشخص، در متن صفحه، عنوان، توضیحات متا و… شانس کسب جایگاه را افزایش میدهند.
شاخص کلیدی عملکرد (KPI)
این شاخص درصد موفقیت عملکرد سازمانها، واحدهای سازمانی و افراد را در مقایسه با اهداف کمی و کیفی به خوبی نشان میدهد. KPI ، علاوهبر بررسی پیشرفت یا پسرفت سازمان، برای مدیران نیز این امکان را فراهم میکند تا عملکرد تیم خود را بسنجند. در سئو هم میتوان موفقیت پروژه ها را بر اساس KPI های مختلف مشخص کرد. به عنوان مثال: بهبود رتبه در کلمات کلیدی، افزایش بازدید گوگل از سایت، نرخ خروج از سایت و… از جمله شاخصهای کلیدی در بهینهسازی وب سایت برای گوگل است.
صفحه فرود (Landing Page)
Landing Page صفحهای از سایت با هدف تبدیل بازدیدکننده با مشتری است. صفحه فرود معمولا دارای یک نوع فرم است که در ازای گرفتن اطلاعات کاربر مانند مشخصات فردی، ایمیل و… ، محصول یا خدمتی را در اختیار او قرار میدهد.
مزرعه لینک (Link Farm)
مزرعه لینک، گروهی از وب سایتهای غیرمرتبط هستند که برای افزایش رتبه سایت خود در نتایج جستوجو، بهصورت گروهی به یکدیگر لینک میدهند. در گذشته، از این روش برای کسب جایگاه و افزایش اعتبار سایت استفاده میشد، ولی اکنون یکی از مهمترین دلایل برای جریمه سایت توسط الگوریتم پنگوئن گوگل است.
سئو محلی (Local Seo)
این تکنیک تحت تاثیر بازاریابی آنلاین محلی است. سئوی محلی باعث ترویج کسب و کار برای مشتریان محلی بوده و باعث میشود مشتریان محلی بتوانند در کمترین زمان بهراحتی، فروشگاه مورد نظر را پیدا کنند.
رعایت نکات زیر میتواند در موفقیت سئو محلی موثر باشد:
- درج نام، آدرس و تلفن در تمامی صفحات وبسایت
- اطمینان از قرار گرفتن وبسایت در سایتهای دایرکتوری محلی معتبر
- هر صفحه از سایت باید از یک محتوای منحصر به فرد برای توضیح درباره محصول و جزئیات آن برخوردار باشد و…
کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords)
معمولا عبارات بیش از 4 کلمه را Long Tail مینامند، این عبارات دقیقا به نیاز کاربر اشاره دارند. کسب رتبه مناسب از گوگل در عبارات کلیدی طولانی، میتواند باعث شود وبسایت در عبارات کوتاه و مفهومی نیز جایگاه مناسبی کسب کند.
ارتباط معنایی پنهان کلمات (LSI)
LSI مخفف عبارت latent semantic indexing است و در فارسی «ارتباط معنایی پنهان عبارات» معنی میشود. معمولا گوگل هنگام ایندکس یک صفحه، عباراتی که از نظر مفهوم، با عنوان اصلی در ارتباط هستند را درنظر میگیرد. این عبارات معمولا بیش از 3 کلمه هستند و با عنوان کلمات کلیدی طولانی شناخته میشوند.
توضیحات متا (Meta Description)
در میان تگها، توضیحات متا از اهمیت بالایی برخوردار است و در میان اصطلاحات سئو، کاربرد زیادی دارد. این تگ چکیدهای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستوجو کاربرد دارد. نکته قابل توجه اینکه: تگ توضیحات متا باید توصیفی از محتوای صفحه بوده و برای هر صفحه از سایت بهصورت کاملا اختصاصی نوشته شود. اگر توضیحات درج شده برای یک صفحه از نظر موتور جستوجوی گوگل مناسب نباشد، در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود و ربات گوگل بخشی از محتوای صفحه را جایگزین آن خواهد کرد.
ایندکس شدن با اولویت نسخه موبایلی سایت (Mobile First Index)
اکنون اولویت اول گوگل برای رتبه دهی به سایتها، نسخه موبایل، و اولویت دوم نسخه دسکتاپ سایت است.
سئو منفی (Negative SEO)
به زمانی گفته میشود که فردی غیر از مدیر سایت، تلاش میکند با استفاده از تکنیکهای مختلف، جایگاه سایت را در نتایج جستوجوی گوگل پایین بیاورد، بازدید از سایت را کاهش دهد و موجب جریمه سایت توسط گوگل شود.
لینک نوفالو (Nofollow Link)
همه لینک ها بهصورت پیش فرض Follow محسوب میشوند ولی اگر در تگ html لینک از ویژگی rel با مقدار nofollow استفاده شود به آن لینک نوفالو میگوییم. لینک نوفالو به گوگل اعلام میکند: «نیازی به بررسی این آدرس نیست»، بنابراین باعث میشود ارزش و اعتباری به صفحه لینک شده منتقل نشود. مهمترین موارد استفاده از نوفالو برای لینک دهی به شبکه های اجتماعی، سایتهای مرجع و تبلیغات است.
سرعت صفحه (Page Speed)
Page Speed از دیگر اصطلاحات سئو و بهمعنی مدت زمان لازم برای نمایش کامل محتوای یک صفحه یا همان زمان بارگذاری صفحه است.
این زمان به فاکتورهایی مانند: رعایت استانداردهای بهینه سازی سایت، حجم محتوای موجود در صفحه، سرعت اینترنت کاربر و… مرتبط است. معمولا دسترسی به یک صفحه اینترنتی در کمتر از 2 ثانیه ایدهآل و دسترسی در زمان بیش از 6 ثانیه آزاردهنده است. اکنون Page Speed از فاکتورهای حائز اهمیت گوگل برای رتبهبندی نتایج سایت به شمار میرود.
شبکه خصوصی لینک (PBN)
اصطلاح PBN شکل کوتاه عبارت Private Blog Network است و از روشهای سئو کلاه سیاه بهشمار میرود. PBN مجموعه ای از سایت ها و وبلاگها است که با هدف تقویت سایت اصلی و لینک سازی به وجود آمدهاند. در این روش مدیر سایت مجموعهای از وبلاگها و سایتهای مختلف را ایجاد کرده و محتوایی مرتبط با موضوع سایت در آنها قرار میدهد. بعد از این که این سایتها و وبلاگها جایگاه خود را پیدا کردند، فضای مناسبی برای لینکسازی به سایت اصلی خواهند بود. لازم به ذکر است سایتهایی که از PBN استفاده میکنند توسط الگوریتم پنگوئن شناسایی و جریمه میشوند.
الگوریتم پاندا (Panda)
این الگوریتم برای مقابله با محتوای کوتاه و بیکیفیت توسط گوگل ایجاد شده است. به این ترتیب که شانس نمایش محتوای بیکیفیت، کوتاه و بیارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب، ارزشمند و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو میدهد.
الگوریتم پنگوئن (Penguin)
الگوریتم پنگوئن روشی برای مقابله با وبسایتهایی است که قصد دارند با روشهای غیرقانونی مانند لینکسازی اسپم رتبه بالایی به دست آورند. به عبارتی این الگوریتم گوگل، تلاش میکند سایتهایی که در زمینه لینک سازی خارجی، اسپم به نظر میرسند را شناسایی و جریمه کند.
الگوریتم کبوتر (Pigeon Algorithm)
میدانیم موتور جستوجوی گوگل، با محتوا سروکار دارد، اما محتوا فقط متن، تصویر، صدا و فیلم نیست، بلکه «مکان» نیز محتوا بهحساب میآید. گوگل برای اینکه کار جستوجوی مکانی(لوکیشن) را برای کاربران راحتتر کند، از سال 2014 الگوریتم جدیدی به نام الگوریتم کبوتر را ایجاد کرده است. این تکنیک، عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی میکند، اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسبوکار محلی اشاره داشته باشد نزدیکترین و بهترین پیشنهاد را در اختیار او قرار میدهد.
الگوریتم رنک برین (Rank Brain Algorithm)
الگوریتم رنک برین از دیگر اصطلاحات سئو و جدیدترین راهکار گوگل برای پردازش بهتر دادهها و نمایش بهترین نتایج و رتبهبندی آنها است. رنکبرین فناوری جدیدی بر پایه هوش مصنوعی (AI) است که با استفاده از Machine Learning (الگوریتمهای یادگیری ماشین) طراحی شده است. استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین و ترکیب آن با هوش مصنوعی، باعث شده کامپیوترها و موتورهای جستجو هرروز چیزهای جدیدتری یاد بگیرند و هوشمندتر شوند.
ریچ اسنیپت (Rich Snippet)
از دیگر سرویسهای گوگل در زمینه اصطلاحات سئو است. بهوسیله این سرویس، محتوای سایت به شکلی خلاصه میشود که کاربران هنگام مشاهده نتایج جستوجو، محتوای صفحه خلاصه شده را به خوبی درک کنند. همچنین Rich Snippet برای توصیف اطلاعات و دادههای نشانهگذاری شده وبسایت کاربرد دارد.
هدف کاربر از جستوجو (Search Intent)
این مفهوم به معنی در اولویت قرار دادن هدف و نیاز کاربران است. برطرف کردن نیاز کاربر چیزی فراتر از کلمات کلیدی است. در دنیای امروز، هدف جستوجو، هسته اصلی تجربه کاربری در سئو محسوب میشود و گوگل روز به روز بیشتر به آن اهمیت میدهد. اکنون به جای کلیدواژه، هدف جستجو یا Search Intent اهمیت بسیار بیشتری دارد. بنابراین اگر «محتوا پادشاه است»، پاسخ به نیاز کاربر کلید ورود به کاخ پادشاهی است.
نمره اسپم (Spam Score)
اسپم اسکور مجموعهای از رفتارهای پرخطر درون سایت یا بیرون سایت را نمایش میدهد و به یافتن درصد احتمال اسپمر بودن یک سایت کمک میکند. برای تعیین نمره اسپم یک سایت فاکتورهای زیادی تاثیرگذار هستند، از جمله:
- تعداد صفحات سایت زیاد، ولی تعداد بک لینک های آن کم باشد.
- محتوای صفحات سایت، کم یا بیارزش باشد.
- تعداد کاراکترهای نام دامنه خیلی زیاد باشد.
- نشانهگذاری انجام شده در سایت غیرواقعی باشد و…
تگ عنوان (Title Tag)
تگ عنوان یک عنصر HTML است که در قسمت Head هر صفحه وب قرار میگیرد و عنوان صفحه را مشخص میکند. این تگ در صفحه نتایج جستوجو بهصورت یک عنوان قابل کلیک نشان داده میشود و باتوجه به اینکه نمایانگر خلاصهای از محتوا است، انتخاب دقیق و اصولی آن برای دریافت کلیک بیشتر، اهمیت زیادی دارد.
سخن آخر
در این نوشتار ضمن شرح مفهوم سئو، اصطلاحات سئو، شامل مجموعهای از اصطلاحات تخصصی و اصطلاحات رایج در این حوزه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت.
اگر در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) تازه کار هستید، ممکن است به سرعت با اصطلاحات گسترده مرتبط با آن غرق شوید. مانند هر صنعت تخصصی، به معنای واقعی کلمه صدها اصطلاح SEO برای یادگیری وجود دارد، و سال ها طول می کشد تا درک عمیقی از هر تعریف ایجاد کنید و در سئو متخصص شوید.
بهینه سازی موتور جستجو می تواند بسیار شبیه به یک زبان خارجی به نظر برسد، به خصوص اگر یک مفهوم جدید برای شما باشد. اگر به فکر استخدام در یک آژانس بازاریابی دیجیتال برای کمک به بهینهسازی هستید، باید برخی از اصطلاحات اولیه سئو را بدانید تا در مورد نکات داخلی و خارجی سایت خود بمانید.
در این لندینگ، تمامی اصطلاحات سئو پوشش داده نشده، اما در کل یک لیستی از اصطلاحات پرتکرار را در نگاه اول می توانید سریع پیدا کنید. با این اصطلاحات، برخی از پیچیدگی های تحقیق و تجزیه و تحلیل SEO را اسان می کند.
با شناخت اصطلاحات سئو راحت تر می توانید با توسعه دهندگان وب ارتباط برقرار کنید و درک عمیق تری از نحوه کار اینترنت داشته باشید.