با مهارت های مدیران زنجیره تامین آشنا شویم
حتما به خاطر دارید که در مطالب گذشته راجع به زنجیره تامین (supply chain) صحبت کردیم و گفتیم این زنجیره، شبکهای از فرآیندها با هدف تامین کالاها و خدمات است. زنجیره تامین، قلب عملیات کسب و کار شماست، مدیران زنجیره تامین نیز مسئول سفر محصولات، از تامین مواد اولیه تا اطمینان از برآورده شدن تقاضای مشتریان هستند. افرادی که میخواهند در نقش مدیران زنجیره تامین فعالیت کنند، برای ورود به این حوزه یا ارتقا موقعیت خود، باید مهارتها و توانمندیهایی داشته باشند. امروز برخی از مهمترین مهارت های مدیران زنجیره تامین را به شما معرفی میکنیم.
مهارت های مدیران زنجیره تامین
برخی از مهمترین مهارت های مدیران زنجیره تامین عبارت است از:
- دانش فناوری اطلاعات و اتوماسیون
رهبری زنجیره تامین، همه چیز در مورد افرادی است که از فناوری به عنوان یک ابزار استفاده میکنند. اگر میخواهید در این زمینه یک رهبر موفق باشید، آنچه اهمیت دارد، کار کردن بر روی مهارت افراد است.
از آنجا که این روزها تعداد کمی از زنجیرههای تامین بدون پشتیبانی از ابزارهای فناوری پیچیده مانند سیستمهای مدیریت انبار و برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) با موفقیت اجرا میشوند، اگر قصد دارید در محیط زنجیره تامین یک رهبر موفق باشید، به درکی از دانش فناوری اطلاعات نیاز دارید. پس بهتر است با نرم افزارهای سازمانی مانند WMS (سیستمهای مدیریت انبار)، TMS (سیستمهای مدیریت حمل و نقل) و ERP (سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی) آشنا باشید. همچنین لازم است در مورد نرم افزارهای تحلیلی که منابع اصلی پشتیبانی تصمیم گیری محسوب میشوند نیز اطلاعات کافی داشته باشید.
به عنوان یک رهبر زنجیره تامین، ورودی شما در تدارکات فناوری اطلاعات، بسیار مهم است. باید در مورد نیازهای فناوری کسب و کارتان اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید آنها را با فروشندگان در میان بگذارید.
سعی کنید فناوری اتوماسیون را هم بشناسید. چرا که این روزها سازمانهای زیادی از اتوماسیون در مراکز توزیع و انبارداری استفاده میکنند.
- درک اقتصاد و پویایی بازار
این روزها زنجیره تامین در بسیاری از صنایع، با سرعت زیاد و گاهی به طور غیرقابل پیش بینی، مطابق با پویایی بازار در حال تغییر است. به عنوان یک رهبر زنجیره تامین، باید روی آنچه در پیش است تمرکز کرده و تا حدی آن را پیشبینی کنید. این تنها با بررسی و درک کامل از پویایی بازار کسب و کار شما امکان پذیر است.
همچنین به عنوان مبنایی برای تطبیق سریع با حرکات شغلی زنجیره تامین، آشنایی با مفاهیم اقتصادی نیز کمک زیادی به شما خواهد کرد. برای دیدن آینده و رهبری موثر تیم زنجیره تامین، باید بدانید چه چیزی باعث تقاضا، عرضه و قیمت گذاری کالاها و خدمات عرضه شده توسط سازمان شما و رقبایتان میشود. این عوامل بر عناصر مدیریت زنجیره تامین مانند هزینه کالای فروخته شده و هزینه ارائه خدمات به مشتریان تاثیر میگذارد.
- درک مفهوم هزینه به خدمت
اگر یک عملیات زنجیره تامین را اجرا میکنید، تصمیمات شما بر هزینههای مربوط به تامین مشتریان سازمان شما تاثیر میگذارد. در صورتی که بتوانید مشخص کنید چگونه تصمیمات رهبری زنجیره تامین شما بر سود تاثیر میگذارد، مزیت زیادی برای درخشش به عنوان یک رهبر خواهید داشت. به عنوان مثال، تعداد کمی از سازمانها بر هزینههای واقعی خدمات رسانی به مشتریان تمرکز میکنند.
نتیجه این بیتوجهی، در نظر گرفتن رویکردی یکسان برای ارائه خدمات است که منجر به ارائه خدمات بیش از حد به برخی از مشتریان و عدم ارائه خدمات به برخی دیگر میشود. این رویکرد غلط، حتی میتواند فرآیند سودآوری را نیز مختل کند. حتی ممکن است شرایطی ایجاد کند که هزینههای لجستیک باعث شود برخی از فروشها به جای سود، ضرر ایجاد کند.
درک مفهوم هزینه به خدمت، از دیگر مهارت های مدیران زنجیره تامین است که با درک کامل و دقیق آن میتوانید به جای اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای کاهش ضرر، تصمیماتی بگیرید که منجر به سودآوری بیشتر، بهبود محصولات و افزایش رضایت مشتریان شود.
هر کسب و کار به مدیران زنجیره تامین نیاز دارد تا بتواند تاثیر مستقیم و مثبتی بر بخش کلیدی داشته باشد. بنابراین، آشنایی با مفهوم هزینه به خدمت، یکی از مهارتهایی است که میتواند به شما کمک کند در مدیریت زنجیره تامین، موفق شوید.
- انعطاف پذیری
یکی دیگر از مهارت های مدیران زنجیره تامین، انعطاف پذیری است. اگر میخواهید در زنجیره تامین، مدیر موفقی باشید، باید از نوآوری حمایت کرده و آن را هدایت کنید. انعطاف پذیری مهارتی است که به شما در انجام این کار کمک میکند.
انعطاف پذیری به شما توانایی میدهد که به دیگران اجازه دهید در تفکرات نوآورانه شرکت کنند. از سوی دیگر، انعطاف پذیری شما به افراد خلاق و نوآور اعتماد به نفس میدهد تا ایدههای خود را ارائه دهند، چرا که میدانند اگر در انجام این کار منطقی باشند، ایدههایشان را میپذیرید.
از آنجا که همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمیرود، انعطاف پذیری تضمین میکند که تغییرات دور از انتظار، باعث نگرانی شما نمیشوند. بلکه تیم شما تشویق خواهد شد به جای مقاومت در برابر تغییر، آن را به راحتی بپذیرد.
به عنوان مثال، در طول پروژههای بهبود زنجیره تامین، ممکن است اتفاقات غیرمعمولی بیفتد که نیاز به تغییر برنامهها داشته باشد. در این شرایط، یک رهبر انعطاف ناپذیر سخت تلاش میکند تا با استراتژی اصلی پیش برود و احتمالا موفقیت چندانی به دست نمیآورد. اما یک رهبر انعطاف پذیر، ضمن پذیرش تغییرات، برنامهها را تغییر میدهد و بر اساس آنها حرکت میکند.
پس به عنوان یک رهبر زنجیره تامین، روی انعطاف پذیری خود کار کنید. از آنجا که شما نمیتوانید برای هر رویداد احتمالی برنامهریزی کنید، در صورت لزوم رویکردهای خود را تطبیق دهید و بپذیرید که برنامهها همیشه باید در حال انجام باشند.
مهارتهای مدیریت پروژه
یکی دیگر از مهارت های مدیران زنجیره تامین، مهارت مدیریت پروژه است. مدیر پروژه باید مجموعهای از افراد را با شخصیتها و مهارتهای مختلف هدایت کند.
مهمترین مهارتهای مدیریت پروژه برای به دست آوردن عنوان رهبر زنجیره تامین، به شرح زیر است:
مهارت مذاکره
توانایی گفتگوی موفقیتآمیز برای منابع، بودجه و برنامهها. از آنجا که ممکن است از شما خواسته شود از پروندههای تجاری پروژه حمایت کنید، به مهارتهای مذاکره نیاز دارید.
مهارت کنترل هزینه
از آنجا که در اکثر پروژهها میزان بودجه محدود است مدیریت هوشمند امور مالی و دانستن اینکه کجا و چگونه باید هزینه کنید، مهارت بسیار مهمی محسوب میشود.
مهارت برنامهریزی
هیچ پروژهای بدون داشتن یک برنامه کارآمد و مناسب، پیشرفت نمیکند. بنابراین، مدیر پروژه باید پروژه را از نقطه شروع تا پایان برنامهریزی کند. بهتر است پروژه را به چند مرحله تقسیم کنید و درک درستی از تعداد تیمهای مورد نیاز، منابع مورد نیاز هر تیم، بازه زمانی تکمیل هر مرحله و فعالیتهایی که هر تیم انجام میدهد، ایجاد کنید. انجام این کار به عملکرد درست و دقیق پروژه کمک میکند و باعث میشود بدانید، طبق برنامه پیش میروید یا از برنامه عقب هستید.
مهارت مدیریت ریسک
وقتی که تصمیم میگیرید پروژه درخواستی را تایید کنید، دانش و مهارت مدیریت ریسک به شما کمک میکند تا در مورد برنامههای پروژه سوالات درست و دقیقی بپرسید.
استقرار سیستمهای خودکارتر
افزایش کارایی زنجیره تامین، به ارتقای سطح اتوماسیون و بهبود هوش تجاری نیاز دارد. لازم است متناسب با نیازها و با پشتوانه هوش تجاری که یکی از مهمترین و ضروریترین مهارت های مدیران زنجیره تامین است، از سیستمهای اتوماسیون استفاده کنید.
مهارت استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه سازی حمل و نقل
حفظ برتری رقابتی در بازار صنعت لجستیک، به 3 عامل شفافیت کل زنجیره تامین، ارتباطات گسترده و پردازش سریع دادهها وابسته است. هر حلقه زنجیره تامین باید این ویژگیها را داشته باشد و این بزرگترین چالشی است که مدیران زنجیره تامین با آن روبرو هستند. ایتجاست که هوش مصنوعی میتواند به غلبه بر این چالش کمک کند. حتما میپرسید هوش مصنوعی چه تاثیری بر عملیات لجستیکی دارد؟
مدیریت زنجیره تامین میتواند به عنوان عاملی برای یکپارچه سازی مدیریت مناسب جریان محصولات، اطلاعات، انتقال نقدینگی و توانایی پاسخگویی در شرایط مختلف باشد. در این میان، مدیریت لجستیک نقش مهم و موثری در زنجیره تامین دارد. به این معنی که عهده دار طراحی، روشهای اجرا، کنترل و افزایش بازدهی در فرآیندهای مربوط به جریان تولید و ذخیره کالاهاست.
این روزها، هوش مصنوعی از طریق بهینه سازی فرآیند حمل و نقل، آنقدر با صنعت لجستیک ادغام شده که دیگر نمیتوانید نقش هوش مصنوعی در لجستیک را نادیده بگیرید.
مهارت نحوه مذاکره
به عنوان یک رهبر زنجیره تامین، علاوه بر تعامل موثر و ماهرانه با همکاران و اعضای تیم، باید بتوانید با افراد خارج از سازمان نیز تعامل داشته باشید. این تعاملات داخلی و خارجی، اغلب نیازمند مهارت مذاکره است.
اگر مذاکره را به صورت یک به یک انجام ندهید، احتمالا در سناریویی قرار میگیرید که در آن یکی از اعضای تیمی هستید که تلاش میکنند برای یک توافق، میانجیگری کنند.
برخی از نمونههای موقعیت احتمالی مذاکره که ممکن است درگیر آن شوید یا آن را رهبری کنید، عبارت است از:
- قراردادهای خدمات لجستیکی
- تنظیم قراردادهای سطح خدمات با مشتریان
- تهیه خدمات و راهحلهای فناوری اطلاعات
- مذاکرات ادغام کسب و کار
- انواع معامله با فروشندگان محصول
اما در مورد اهمیت مهارتهای مذاکره، باید بگوئیم مذاکرات، معمولا به صورت معاملاتی هستند و اغلب بین تیمهایی که در روابط تجاری بلندمدت درگیر هستند، انجام میشوند. در مذاکره، چه یک رهبر باشید و چه یک شرکت کننده، مهارتهای شما بر نتیجه معامله و مسیر ارتباط گستردهتر موثر است.
تعهد به کیفیت
تعهد به کیفیت، توسعه، تولید و ارائه محصولات و خدماتی است که به طور مداوم با نیازهای مشتریان مطابقت داشته باشد و هدف «ارائه محصولات بدون خطا»، از طریق توسعه کیفیت محصول، توسعه کیفیت فرآیند و توسعه کیفیت مدیریت را دنبال کند.
به عنوان یک مدیر زنجیره تامین سعی کنید:
- استانداردهای بالایی برای عملکرد کارکنان تعیین کنید.
- فرآیندها و رویههایی ایجاد کنید که به بهترین شکل از استانداردها پشتیبانی کند.
- عملکرد کارکنان را بر اساس استانداردها اندازهگیری کرده و برنامههای کنترل کیفیت را اجرا کنید.
به این ترتیب میتوانید مطمئن باشید که کسب و کار خود را برای رسیدن به موفقیت، در بالاترین سطح استاندارد نگه داشتهاید.
***
مطلبی که خواندید، برخی از مهمترین مهارت های مدیران زنجیره تامین بود که مدیران با کمک آنها میتوانند از زمان و منابعی که در اختیارشان قرار دارد، به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.