سوشیال سیگنال چیست؟ Social Signal چگونه به بهبود سئوسایت کمک میکند؟
امروزه شبکههای اجتماعی آثار مهم و قابل توجهی در فضای کار و زندگی دارند و نقشی بیشتر از یک پل ارتباطی میان کاربران و صاحبان کسب و کارها ایفا میکنند. سوشیال سیگنال یا سیگنال شبکههای اجتماعی نیز فاکتور مهمی برای اندازهگیری بازخورد و اثربخشی محتوا در شبکههای اجتماعی و از مباحث بسیار مهم سئو به شمار میرود. Social Signal به مجموعه کارهایی گفته میشود که کاربران در شبکههای اجتماعی در رابطه با سایت شما انجام میدهند. همراه ما بمانید تا سوشیال سیگنال را بیشتر بشناسیم.
سوشیال سیگنال چیست؟
سیگنال اجتماعی به دیده شدن، پسندیده شدن و اشتراک جمعی محتوا در شبکههای اجتماعی گفته میشود که توسط موتورهای جستجو درک میشوند. این فعالیتها به رتبهبندی جستجوی ارگانیک یک صفحه کمک میکند. در پاسخی دیگر به سوال سوشال سیگنال چیست، باید بگوییم در واقع Social Signal ، مقیاسی برای اندازهگیری میزان فعالیت در شبکههای اجتماعی مانند تعداد نظرات، به اشتراک گذاری پستها و سایر اقداماتی است که کاربران میتوانند در اکانت شما انجام دهند. موتورهای جستجو نیز این اقدامات را در الگوریتمهای رتبهبندی در نظر میگیرند.
موتورهای جستجو Social Signal را نیز مانند بک لینکها به منزله تأیید برند و محتوای وب از سوی کاربران تعبیر میکنند و در نتیجه آن را در رتبه طبیعی سایت اثر میدهند.
همان طور که اشاره کردیم، رسانههای اجتماعی چیزی فراتر از یک کانال تبادل پیام به شمار میروند و و به طور مستقیم بر سئوسایت یک کسب و کار آنلاین تاثیر میگذارند. به این صورت که فعالیتهای کاربران، مانند لایک کردن، به اشتراک گذاشتن پستها، پین کردن، کامنت گذاشتن و… باعث میشود رتبه صفحات سایت شما در گوگل بالاتر رود.
سوشیال سیگنال چه ارتباطی با سئو دارد؟
موتورهای جستجو با استفاده از تعداد مشاهداتی که کاربران از یک آدرس url دارند، میزان کیفیت یک سایت را ارزیابی میکنند. بنابراین هر چه میزان به اشتراک گذاشتن یک url در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، سیگنال آن نیز افزایش پیدا میکند، این موضوع، نشان دهنده اهمیت سایت است. اکنون موتورهای جستجو با الگوریتمهای مخصوص به خود، میتوانند تشخیص دهند که سایت مورد نظر برای کاربران، کاربردی و جذاب است. بنابراین، رتبه سایت افزایش پیدا میکند. تاثیرات سوشیال سیگنال بر سئو عبارت است از:
- کاهش نرخ پرش (bounce rate)
- افزایش بازدیدکنندگان از وب سایت
- افزایش زمان درنگ کاربران در یک صفحه
- افزایش تعداد بک لینکها
چگونه سوشیال سیگنال دریافت کنیم؟
میتوانید سوشیال سیگنال را به دو صورت رایگان و پولی تهیه کنید. در هر دو صورت، یعنی چه قصد خرید داشته باشید و چه بخواهید خودتان به صورت رایگان Social Signal ایجاد کنید باید 2 کار مهم انجام دهید.
- در شبکههای اجتماعی مختلف اکانت بسازید.
- پستهای خود را به شبکههای اجتماعی ارسال کنید. برای ارسال پست به شبکههای اجتماعی میتوانید لینک هر پست را به همراه مقداری از متن به صورت دستی در شبکههای اجتماعی قرار دهید. در صورتی که سایت شما به صورت وردپرس است، میتوانید با استفاده از افزونه رایگان Blog2Social پستهای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید.
راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال و بهبود رتبه سایت چیست؟
برای افزایش سوشیال سیگنال و همچنین ارتقای جایگاه وب سایت خود در میان موتورهای جستجو میتوانید مجموعهای از فعالیتها را انجام دهید. اگر مایل هستید مردم با کسب و کار و برند شما آشنا شوند و نظرشان به محصولات شما جلب شود، باید با قرار دادن پستهای روزانه در شبکههای اجتماعی فعالیت خود را در این محیط افزایش دهید.
اما برای تهیه محتوای ارزشمند و جذاب باید یک سری از راهکارها و نکات را مورد توجه قرار دهید. در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
چگونه پستهای ارزشمند و جذاب تهیه کنیم؟
راهکارهای درست و امتحان شده متعددی برای افزایش میزان سیگنالهای اجتماعی وجود دارد، از جمله اینکه:
- برای جذب هرچه بیشتر مخاطبان از «تصاویر جالب و هدفمند» استفاده کنید.
- «نام تجاری» خود را در قسمت تبلیغات شبکههای اجتماعی حفظ کنید.
- سعی کنید «تمامی شبکههای اجتماعی» را پوشش دهید.
- شنونده خوبی باشید و صحبتهای مردم را درباره برند خود بشنوید. همچنین به شیوهای مثبت و سازنده به انتقادات آنها پاسخ دهید.
- ابزارهای لازم برای رصد شبکههای اجتماعی و فعالیتهایی که در آن انجام میشود را در اختیار داشته باشید.
- کلیدهای «به اشتراک گذاری» را در سایت خود قرار دهید.
- در شبکههای اجتماعی «کمپینهای تبلیغاتی» ایجاد کنید.
- برای ترغیب کاربران به لایک کردن و به اشتراک گذاری پستها و لینکهای خود «جایزه» در نظر بگیرید.
- یک راهکار کارآمد و موثر برای افزایش علاقهمندی مخاطبان به برند و محصولات شما، «برپایی مسابقه و نمایشگاه» است.
سوشیال سیگنال چه تاثیری بر وب سایت شما دارد؟
پلتفرمهای اجتماعی برای جلب رضایت کاربران هر روز در حال تغییر و ارتقا هستند. بنابراین برای حضور موفق در شبکههای اجتماعی باید برنامه مناسبی طراحی کنید. خوب است بدانید، بر اساس آمارهای اعلام شده، سوشیال سیگنالها یکی از 200 شاخص سئوسایت و همچنین سادهترین راه برای کسب رتبه در میان موتورهای جستجو به شمار میروند. در واقع آنها ارزشی همانند بک لینکها دارند. اما از نقش Social Signal چه انتظاری داشته باشیم و با وجود آن دقیقا چه اتفاقی برای سایت میافتد؟
جلب اعتماد مخاطبان
برندهای تجاری با یک ویژگی شخصی سازی شده در مشتریان خود حس اعتماد ایجاد میکنند. طبیعی است کابری که از طریق موتور جستجوی گوگل به سایت شما وارد شده، به راحتی به یک مشتری بالقوه تبدیل نمیشود. اما در صورتی که نام تجاری شما در طول زمان، از طریق شبکههای اجتماعی در آنها اعتماد ایجاد کرده باشد، این کار بسیار ساده خواهد بود.
تبدیل مشتریان قدیمی به مشتریان جدید
وقتی ارزش برند خود را در تمامی شبکههای اجتماعی ایجاد کردید و اعتماد مشتریان خود را به دست آوردید، فروش دوباره محصولات به آنها به سادگی امکانپذیر خواهد بود. در این حالت مشتریان قدیمی شما به مشتریان جدید تبدیل میشوند و شما میتوانید ارزش طول عمر مشتریان (LTV) را افزایش دهید.
دسترسی به اطلاعات از طریق شبکههای اجتماعی
امروزه اکثر افراد، از طریق شبکههای اجتماعی با برندهای مختلف ارتباط برقرار کرده و اطلاعات مورد نظر خود را به وسیله این شبکهها دریافت میکنند. میتوانیم بگوییم فعالیت در رسانههای اجتماعی بهترین و آسانترین روش برای ارتباط با مخاطبان و تبدیل آنها به مشتریان دائمی است.
چگونه سوشیال سیگنال را تقویت کنیم؟
اما بهترین راهکار تقویت Social Signal در سایت چیست؟ در خدمات سئو برای تقویت حضور برند شما در شبکههای اجتماعی، دو وجود دارد: راهکار داخل سایت و راهکار خارج از سایت
راهکارهای داخلی:
- وبلاگ خود را با مطالب جدید و جذاب، به روز نگه دارید.
- در محیط سایت دکمههای به اشتراک گذاری قرار دهید تا مخاطبان درگیر محتوای شما شده و آنها را به اشتراک بگذارند.
- در سایت دکمههای اتصال آسان قرار دهید.
راهکارهای خارجی:
- حضور قوی و موثر در رسانههای پرطرفدار مانند فیسبوک، یوتیوب، لینکدین و…
سوشیال سیگنالها در کدام شبکههای اجتماعی اهمیت بیشتری دارد؟
بر اساس اعلام منابع معتبر مانند MOZ و search engine journal، شبکههای اجتماعی محبوب در سطح جهان مانند فیسبوک، توییتر، یوتیوب، Reddit ، Tumblr و… در سئوسایت نیز تاثیرگذاری بیشتری دارند. اما در ایران برخی از این شبکهها طرفدار زیادی ندارند. توجه کنید که بهترین شبکههای اجتماعی برای دریافت و فروش سوشیال سیگنال، رسانههایی هستند که مخاطبان و رقیبان شما در آنها فعالیت میکنند. موارد زیر از جمله شبکههای اجتماعی محبوب در میان ایرانیان است:
- اینستاگرام
- توییتر
- لینکدین
- یوتیوب
- آپارات
- اینستاگرام
- پینترست
و در انتها…
حتما تا الان متوجه شدهاید که سوشیال سیگنال تاثیر قابل توجهی بر محبوبیت یک وب سایت دارد. هرچه تعامل کاربران با برند شما در شبکههای اجتماعی افزایش پیدا کند، شما را بیشتر میشناسند بنابراین، پستهای شما را لایک میکنند، آنها را با هم به اشتراک میگذارند، نظرات خود را ارائه میدهند، در مسابقاتی که طراحی کردهاید شرکت میکنند و… به این ترتیب موتورهای جستجو متوجه میشوند که شما در میان مخاطبان محبوبیت زیادی دارید. این ارتباط و تعامل در شبکههای اجتماعی، تاثیر قابل توجهی در رتبه سایت شما خواهد داشت.