گوگل تگ منیجر چیست و کار با آن چگونه است؟
هر کسبوکاری برای موفقیت در اهداف بازاریابی، فروش و کسب سود، باید نیازها و رفتار مشتریان را مورد توجه قرار دهد. هر اندازه ارتباط نزدیکتری با مشتریان برقرار کنیم و از نیازها، علایق، رفتارها و تصمیمگیری آنها بیشتر باخبر باشیم، بیشتر و بهتر میتوانیم نیازها و خواستههای آنها را برطرف کنیم. یکی از بهترین ابزارهایی که به شما کمک میکند تا بتوانید اطلاعات مفید و کارآمدی از کاربران بهدست آورید، ابزار Google Tag Manager (گوگل تگ منیجر) است. در این مطلب قصد داریم بدانیم گوگل تگ منیجر چیست، چه کاربردی دارد و نحوه کار با آن چگونه است. اما پیش از ورود به بحث، باید بدانیم گوگل تگ منیجر چیست.
گوگل تگ منیجر چیست؟
سرویس Google Tag Manager) GTM) توسط گوگل، برای مدیریت آسان تگها، ایجاد شده است. در واقع Google Tag Manager به عنوان یک واسط بین سایت (یا اپلیکیشن) شما و تگها (مثلا تگ گوگل آنالیتیکس) عمل میکند. به بیان دیگر، گوگل تگ منیجر، از ابزارهای رایگان گوگل برای مدیریت تگها در صفحات وب سایت است. با قرار دادن یک سری از کدها، در سایت مبدا، یک سری دیتا را از طریق گوگل آنالیتیکس میتوان آنالیز و بررسی کرد.
با استفاده از این تگها (که نیازی هم به برنامهنویسی ندارند)، اطلاعات جزییتری را از وبسایت دریافت میکنید. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم گوگل تگ منیجر چیست، باید آن را ابزاری بدانیم که با قرار دادن چند خط کد در سایت موردنظر، میتوانیم بهوسیله گوگل آنالیتیکس، اطلاعات دقیقتری از وبسایت خود بهدست آوریم. یکی از نکات مثبت گوگل تگ منیجر (GTM)، این است که هیچ تغییری در کدهای سایت شما ایجاد نمیکند، شما نیز برای جمعآوری اطلاعات لازم از مشتریان، نیازی به تغییر کدهای وبسایت خود ندارید. البته این ابزار مزایای زیادی دارد، که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
مزایای گوگل تگ منیجر چیست؟
اکنون دانستیم گوگل تگ منیجر چیست، در این بخش قصد داریم مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر را بیان کنیم.
استفاده آسان
همانطور که پیشتر اشاره شد، استفاده از گوگل تگ منیجر، بسیار راحت است. کاربران میتوانند بدون تغییر در کدهای وبسایت خود، کدهای تگ منیجر را در صفحات سایت وارد کنند. علاوهبراین، مدیریت تگها در گوگل آنالیتیکس نیز، کار سادهای است.
امکان ویرایش کدها، قبل از انتشار
اگر فکر میکنید کدهایی که قرار دادهاید، اشتباه هستند، یا ممکن است درست کار نکنند، یا میخواهید عملکرد دقیق آنها را ببینید، قسمت پیش نمایش گوگل تگ منیجر به شما کمک میکند، این عملکردها را بازبینی کرده و هرکدام که مشکل داشت، پیش از انتشار اطلاح کنید.
سرعت بیشتر در فرایند بهروزرسانی سایت
یکی از ویژگیهای خوب گوگل تگ منیجر این است که از این ابزار، از وبسایت و اپلیکیشن شما جدا است. پس هر کاری که لازم باشد را به راحتی میتوانید در محیطی دیگر انجام دهید. بنابراین مواردی مانند: بهروزرسانی سایت، تغییر رابط کاربری، نصب افزونهها و… به سرعت انجام میشود.
وجود تگهای پیش فرض
از دیگر ویژگیهای مهم گوگل تگ منیجر این است که تگهای زیادی را بهصورت پیش فرض با امکان ویرایش و شخصیسازی در اختیار شما قرار میدهد. بنابراین اگر قادر به کدنویسی نباشید، میتوانید بهراحتی از آنها استفاده کنید.
امنیت بالا
تگها و کدهایی که توسط شما در وبسایت قرار میگیرند، هیچگونه مشکل امنیتی ایجاد نمیکنند. به بیان دیگر، تمام امکانات و سطوح امنیتی در اختیار شماست.
رایگان بودن
یکی از ویژگیهای مهم گوگل تگ منیجر، رایگان بودن این ابزار است که کمک میکند در زمان و هزینهها صرفهجویی کنید.
ردیابی خودکار رویدادها
اگر تمایل دارید از مسیر گردش مخاطبان خود در وبسایت آگاه شوید، مثلا اینکه به کدام صفحات رفتهاند، روی کدام لینکها کلیک کردهاند، با کدام محتوا تعامل بیشتری داشتهاند، کدام فرمها را ارسال کردهاند و…، میتوانید از ویژگی ردیابی خودکار رویدادها در ابزار گوگل تگ منیجر استفاده کنید.
نداشتن محدودیت
شما میتوانید به کمک ابزار گوگل تگ منیجر، به صورت نامحدود در سایتها و اپلیکیشنهای اندروید و iOS ، از تگها و کدهای موردنظر خود استفاده کنید.
کاربردهای گوگل تگ منیجر چیست؟
تا اینجای بحث، دانستیم مزایای Gtm چیست و استفاده از این ابزار چقدر میتواند مفید و کارآمد باشد. همانطور که گفتیم این ابزار رایگان، کاربردهای مختلفی دارد. با اینکه بهطور کلی، گوگل تگ منیجر، برای جمعآوری اطلاعات از تصمیمات کاربران و رفتار مشتریان به کارگرفته میشود، ولی کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
- نصب گوگل آنالیتیکس، به کمک گوگل تگ منیجر
- قراردادن کدهای مورد نیاز در هدر سایت
- اضافه کردن تگهای خاص به صفحات مختلف بدون نیاز به کدنویسی و مراجعه به کدها
- ردیابی رویدادهای مختلف
- تاییدیه سرچ کنسول گوگل، به کمک تگ منیجر
- انتقال اطلاعات مورد نیاز به گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای تحلیلی
ابزار گوگل تگ منیجر، یک ابزار چند بخشی است. در ادامه نکات لازم در مورد بخشهای مختلف این ابزار را بیان خواهیم کرد.
بخشهای اصلی گوگل تگ منیجر چیست ؟
اکنون که دانستیم کاربردهای گوگل تگ منیجر چیست، لازم است بخشهای اصلی این ابزار را بشناسیم.
به طور کلی، گوگل تگ منیجر شامل 3 بخش تگها (Tags)، متغیرها (Variable) و محرکها (Triggers) است. شما برای کار با این ابزار، با این سه بخش سروکار خواهید داشت، که هر کدام تعریف و عملکرد مشخصی دارند.
تگها
همان کدهایی هستند که در صفحات سایت قرار میگیرند و کار ردیابی را انجام میدهند. مانند کد گوگل آنالیتیکس.
محرکها
شروطی هستند که برای اجرای تگها در نظر میگیریم. به بیان دیگر، محرکها، گزارشاتی هدفمند از تگها در اختیار شما قرار میدهند. مانند مدت زمان حضور یک کاربر در صفحات وبسایت.
متغیرها
در واقع مقادیری هستند که برای تگها و محرکها در نظر گرفته میشود و براساس آن مشخص میکنیم که تگها چه زمانی اجرا شوند. ضمن اینکه به کمک گوگل تگ منیجر، به جز متغیرهای پیشفرض میتوانید از متغیرهای شخصیسازیشده نیز استفاده کنید.
در بخش بعد عملکرد ابزار گوگل تگ منیجر را تحلیل و بررسی خواهیم کرد.
مراحل کار با ابزار google tag manager
تا کنون دانستیم گوگل تگ منیجر چیست، چه مزایایی دارد و نحوه عملکرد آن چگونه است. در این بخش قصد داریم بدانیم مراحل کار با ابزار گوگل تگ منیجر چیست. اما قبل از هر چیز باید به نصب گوگل تگ منیجر اقدام کنید که در ادامه به بیان این مراحل خواهیم پرداخت.
- ثبت نام در سایت google tag manager
- ساخت یک اکانت برای وبسایت یا اپلیکیشن خود
- دریافت کد Container گوگل تگ منیجر و قرار دادن آن در هدر وبسایت (باید قبل از <header/> قرار گیرد).
- زدن دکمه Publish پس از انجام مرحله قبل. (این نکته را مورد توجه قرار دهید که بسیاری از افراد پس از قراردادن کد تگ منیجر در هدر وبسایت، فراموش میکنند دکمه Publish را بزنند. بههمین دلیل موقع تست، اثری از تگ منیجر نمیبینند).
- از اینجا به بعد، فعالیتهای خود را بسته به نوع هدفی که دارید، باید انجام دهید. مثلا برای نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر، باید یک مسیر را طی کنید و برای اینکه بفهمید چند درصد از کاربرهای سایت، اسکرول صفحه را افزایش یا کاهش دادهاند، باید راه دیگری را انتخاب کنید.
اهمیت استفاده از گوگل تگ منیجر برای کسبوکارهای آنلاین
باتوجه به توضیحات بیان شده در در رابطه با مزایای GMT، استفاده از این ابزار برای ارتقای کسبوکارها میتواند بسیار مفید باشد. هر کسبوکار آنلاینی که دارای وبسایت باشد و بخواهد روند فعالیتهای انجام شده در سایتش را بررسی کند، میتواند از این ابزار استفاده کند. بهعنوان مثال، یک کسبوکار اینترنتی نیاز دارد برای بهبود استراتژی دیجیتال مارکتینگ، گردش مشتری در وبسایت و تعداد کلیکهای او در بخشهای مختلف سایت را بررسی کند. بنابراین بهتر است این گزارشات از یک منبع قابل اعتماد مانند گوگل تگ منیجر، که بر روی وبسایت قرار دارد، دریافت شود.
سخن آخر
در دنیای دیجیتال مارکتینگ، جمعآوری اطلاعات راجع به رفتار کاربران، به توسعه کسبوکار آنلاین شما کمک بسیاری میکند و باعث می شود استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسبی برای کسبوکار خود در نظر بگیرید. یکی از این ابزارهای مفید و موثر، گوگل تگ منیجر است، که وقتی برای اولین بار در دسترس قرار گرفت، کار کردن با آن چندان آسان نبود. اما بهتدریج با تغییرات ایجاد شده، بسیاری از قابلیتها و ویژگیهای آن سادهتر شد. با این حال هنوز هم برای کار با این ابزار کاربردی، باید با اصول و مقدمات آن آشنایی داشته باشید. در این مطلب ضمن بیان این مقدمات، سعی کردیم توضیح دهیم گوگل تگ منیجر چیست، بخشهای اصلی آن شامل چه مواردی است و همچنین مزایا و کاربردهای آن چگونه است.
ما یک تیم هستیم که روی یک سامانه کار میکنیم یکی کاور ویدیو میزه یکی ویدیو میگیره یکی سناریو مینویسه یکی سئو کار میکنه یکی مقاله مینویسه و ما میخایم سهم هر کسی رو بتونیم جدا از این کارها محاسبه کنیم که مثلا اگه ویدیو کم سین خورد مشکل از طراحه از فیلم برداره ازونیه که کپشن نوشته یا از کی؟ همچین چیزیو میخایم بتونیم اندازه گیری کنیم میتونید راهنماییم کنید؟
پاسخ سوال ساده نیست. یک روش اجرایی برای آن باید در نظر گرفته شود. از طرفی وزن فعالیت هر یک از اعضای تیم باید به صورت کارشناسی مشخص شود. معمولا از طریق پرسش از خبرگان یا اخذ مدل های مشابه به چنین اعدادی می توان رسید. از طرف دیگر باید شاخص های KPI مناسبی برای اندازه گیری بازخورد مخاطبین تعیین نمود و در مرحله بعد از جامعه نمونه مناسب و ابزار اندازه گیری کارآمد استفاده کرد. به واقع رسیدن به چنین فرمول و روش اجرایی کار بسیار مشکلی است. در نهایت تحلیل مقایسه ای و انطباقی بیشتر در این مسیر به کار می آید. به نظر می رسد ساده ترین روش برای نیل به چنین هدفی، تدوین یک چک لیست ارزیابی و برگزاری جلسات بررسی نتایج به صورت تیمی باشد. در واقع تیم به صورت مستمر خودارزیابی کند.