هاتجر چیست و چطور به موفقیت کسب و کار شما کمک میکند؟
ابزارهای تجزیه و تحلیل رفتار کاربران، برای روشن کردن مسیر موفقیت کسب و کار شما طراحی شدهاند. کافی است رفتار بازدیدکنندگان وب سایت خود را مشاهده کنید تا متوجه شوید آنها از شما چه میخواهند، به چه مواردی علاقهمند هستند و به کدام موارد تمایلی نشان نمیدهند.
یکی از این ابزارها، هاتجر (Hotjar) است که به وسیله آن میتوانید رفتار بازدید کنندگان را مشاهده و تحلیل کنید. اگر میخواهید بدانید هاتجر چیست، همراه ما بمانید تا این ابزار را به طور مفصل به شما معرفی کنیم.
هاتجر چیست؟
Hotjar ابزاری برای تجزیه و تحلیل و بازخورد گرفتن از رفتار مشتری است. این ابزار قدرتمند، رفتار و صدای مشتریان را به گوش شما میرساند.
هاتجر به شما کمک میکند بتوانید دادهها و اطلاعاتی را که از طریق ابزارهای سنتی مانند Google Analytics یا Mixpanel دریافت کردهاید را تکمیل کرده و از طریق ابزارهایی مانند Heatmaps، Session Recordings و Surveys مشتریان خود را به خوبی درک کنید. با این سرویس، به راحتی میتوانید میان آنچه در سایت اتفاق میافتد و علت آن اتفاق، پیوند مناسب ایجاد کنید.
در پاسخی دیگر به سوال Hotjar چیست، میتوانیم آن را مکمل سرویسهایی مانند گوگل آنالیتیکس در نظر بگیریم. Hotjar رفتار کاربران را بررسی کرده و با افزونههای نظرخواهی مختلفی که بر روی وب سایت نصب میکند، نشان میدهد یک کاربر چه مسیری را در سایت طی کرده است.
ابزارهای آنالیز در هاتجر چیست؟
ابزارهای آنالیز (Tools Analysis)، رفتار کاربران را بررسی کرده و اطلاعات به دست آمده را به عنوان گزارش ارائه میدهند. در این بخش با مهمترین ابزارهای اموزش هاتجر که وب سایت شما را آنالیز میکنند، آشنا میشویم.
هیت مپ (Heatmap)
حتما به خاطر دارید که در مطالب گذشته راجع به نقشه حرارتی صحبت کردیم. Heatmap ابزاری برای تجسم دادهها است که به صاحبان وب سایتها برای بررسی عملکرد یک صفحه خاص کمک میکند.
مطلب نقشه حرارتی یا هیت مپ چیست را بخوانید تا به طور کامل با این ابزار آشنا شوید.
یکی از مهمترین ابزارهای موجود در هاتجر، نقشه حرارتی است که فعالیت بازدید کنندگان را در وب سایت شما نشان میدهد. به وسیله Heatmap میتوانید تمامی اقدامات بازدید کنندگان مانند حرکت ماوس، تعداد دفعات کلیک و… را مشاهده کنید.
به طور کلی، نقشه حرارتی در Hotjar با ردیابی حرکات ماوس در صفحات وب سایت، نحوه رفتار بازدیدکنندگان را بررسی میکند.
نقشه حرارتی هاتجر، مهمترین شاخص برای شناسایی انگیزه و تمایل کاربران به حساب میآید، چرا که با بررسی آن میتوانید بفهمید کاربران در سایت چطور رفتار میکنند؟ دقیقا چه میخواهند؟ به چه چیزی بیشتر علاقه دارند؟ و…
خوب است بدانید که نقشههای حرارتی موجود در هاتجر، بسته به نوع استفاده شما به انواع مختلفی تقسیم میشوند:
- نقشه حرارتی کلیکی (Click heatmap): در این نوع نقشه، بخشهای قرمزتر، بخشهایی هستند که بیشتر بر روی آنها کلیک شده است. کاربران نشانگر ماوس خود را به هر قسمتی که ببرند، میزان کلیک بر حسب درصد به شما نشان داده میشود.
- نقشه حرارتی حرکتی (Move heatmap): این نقشه به شما نشان میدهد که کاربران نشانگر ماوس خود را بیشتر در چه قسمتهایی قرار میدهند. حالا ممکن است بر روی آن قسمت کلیک کنند و یا کلیک نکنند.
- نقشه اسکرول (Scrollmap): با این نقشه حرارتی میتوانید مشاهد کنید کاربران چقدر در وب سایت اسکرول میکنند. رنگ قرمز به این معنی است که یک بخش از صفحه توسط همه کاربران مشاهده شده و معنی رنگ آبی تیره این است که یک بخش بازدید کننده بسیار کمی (کمتر از 25%) داشته است.
ضبط جلسات (Session Recordings)
هاتجر از اولین ابزارهای تجزیه و تحلیل است که در آن قابلیت ضبط فعالیت بازدید کنندگان وجود دارد. این ویژگی با امکان ثبت و ضبط صفحات مرور شده توسط کاربران، شما را از جزئیات فعالیت هر کاربر به خوبی مطلع میکند. Session Recordings، کلیه کلیکها، Tap ها، حرکات ماوس، فاکتورهای مربوط به قابلیت استفاده و… را در قالب یک ویدئو نمایش میدهد. بنابراین به کمک این ویژگی میتوانید رفتار واقعی کاربران را مشاهده کنید. همچنین میتوانید تجربه کاربری وب سایت خود را از دید کاربران مشاهده کرده و از مشکلاتی که مانع فروش میشوند، مطلع شوید.
قیف گفتگو (Conversation Funnel)
این ویژگی به شما کمک میکند بفهمید کاربران از کدام قسمت پیمایش خود، سایت را ترک کردهاند. به عنوان مثال، بعضی کاربران بعد از مشاهده چند صفحه، سایت را ترک میکنند، بعضی فقط با کمی اسکرول کردن، از سایت خارج میشوند و… برای مشاهده این اطلاعات باید روی گزینه Funnels در منوی اصلی Hotjar کلیک کنید.
وقتی متوجه شدید بیشترین خروج کاربران از روی کدام صفحات بوده، میتوانید برای جذب و رضایت مخاطب، آنها را تغییر دهید یا مجددا طراحی کنید.
آنالیز فرم (Form analysis)
به کمک این ویژگی میتوانید بفهمید چرا بعضی کاربران فرمها را به طور کامل پر نمیکنند؟ در واقع میتوانید مشاهده کنید کدام سوالات اصلا پاسخ داده نشدهاند؟ کدام سوالات به طور ناقص پاسخ داده شدهاند؟ پر کردن کدام فرم برای کاربران سختتر بوده و آن را چند بار وارد کردهاند؟ و…
برای دستیابی به این قسمت، کافی است بر روی گزینه Forms در منوی اصلی هاتجر کلیک کنید. با اطلاعاتی که به دست آوردهاید، میتوانید مشکلات و نواقص فرمهای سایت را تشخیص داده و آنها را رفع کنید.
ابزارهای بازخورد در هاتجر چیست؟
ابزار بازخورد (Tools Feedback)، شامل نظرسنجیهایی به روشهای مختلف است که به وسیله آنها مخاطبان میتوانند نظرات خود را ثبت کنند. طبیعتا گردآوری این نظرات، تحلیل رفتار کاربران را بسیار آسانتر میکند. در این بخش روشهای مختلفی که Hotjar برای نظرسنجی از کاربران ارائه میدهد، معرفی و بررسی میکنیم.
بازخورد ورودی (Incoming Feedback)
نوعی ابزار قابل ارتقا در Hotjar است که به وسیله آن میتوانید از نظر بازدیدکنندگان درباره صفحات سایت مطلع شوید. در این روش نظرسنجی، کاربران میتوانند بسیار آسان و سریع، بازخورد مثبت یا منفی خود را ثبت کنند. این قابلیت شما را آگاه میکند که مخاطبان چه چیزهایی را دوست دارند و از چه مواردی راضی نیستند. بنابراین به راحتی میتوانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را شناسایی کنید.
نظرسنجی روی صفحه (On-page Survey)
نظرسنجی، برای شما این امکان را فراهم میکند که از کاربران در مورد برخی رفتارها و کارهایی که انجام میدهند، نظرسنجی کنید. به عنوان مثال، اگر کاربری فرآیند خرید را تکمیل نکرده یا اگر کاربری اشتراک خود را کنسل کرده، میتوانید از او بپرسید چرا این کارها را انجام داده ؟!
در قسمت On-page Survey هاتجر، میتوانید به عنوان نظرسنجی، سوالاتی را در قسمتهای مختلف وب سایت قرار دهید. نظر سنجیهای روی صفحه، پنجرههای کوچکی هستند که یک سوال کوتاه از کاربر میپرسند. سوالاتی مانند: «آیا این محتوا برای شما مفید بود؟». همچنین میتوانید قبل از خروج کاربر از وب سایت او را دعوت کنید تا نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کند. با انجام این کار میتوانید بفهمید راجع به سایت چه نظری دارد.
پرسش نامه (Surveys)
در دو مورد قبل، کاربر هنگام بازدید از صفحات سایت، نظرات خود را در لحظه ثبت میکند. اما به کمک پرسش نامه میتوانید از کاربران موقع خروج از سایت نظر سنجی کنید. چرا که پرسش نامهها به صورت غیرهمزمان ارسال میشوند. مثلا شما میتوانید پرسش نامه را به ایمیل مخاطبان بفرستید و کاربران بعد از تکمیل، آن را برای شما ارسال کنند.
سوالات پرسش نامهها میتواند مواردی از این دست باشد: کار با این وب سایت را چگونه ارزیابی میکنید؟ کدام قسمت سایت برای شما جذابیت بیشتری دارد؟ از کدام قسمت سایت رضایت ندارید؟ چرا مایل به خرید از وب سایت نیستید؟ چرا مایلید از سایت خرید کنید؟
دلیل استفاده از ابزار هاتجر چیست؟
اما چرا باید از هاتجر برای سایت خود استفاده کنید؟ اگر شما مدیر سایتی هستید که قصد بهبود آن را دارید، حتما به Hotjar نیاز خواهید داشت. چرا که:
سرویس هاتجر دادههای واضح و بصری در مورد آنچه در سایت اتفاق میافتد به شما ارائه میدهد.
به کمک این سرویس میتوانید دلیل رفتارهای خاص مشتریان را پیدا کرده و آنها را تحلیل و بررسی کنید.
ارزش دریافت شده توسط سایت را به خوبی نشان میدهد.
این سرویس، نگرش کامل و درستی از رابط کاربری وب سایت برای شما ایجاد میکند.
این موارد را به سرعت و بدون نیاز به منحنی یادگیری انجام میدهد.
استفاده از این سرویس هزینه زیادی ندارد.
مزایای استفاده از هاتجر چیست؟
- با استفاده از سرویسها و قابلیتهای Hotjar، به راحتی میتوانید UX و UI سایت خود را بررسی کرده و آنها را بهبود دهید.
- وب سایت Hotjar از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager) پشتیبانی میکند و بر روی این پلتفرم قابل نصب و پیاده سازی است.
- هاتجر با قابلیت نظر سنجیهای روی صفحه (On-page Polls) به شما امکان میدهد نظر سنجی را به صورت pop-up مطرح کرده و از کاربران خود سوال بپرسید.
- قابلیت Incoming Feedback یا بازخورد وارد شده، برای کاربران این امکان را فراهم میکند که میزان علاقه مندی از وب سایت را به شما انعکاس دهند.
به طور کلی با Hotjar میتوانید:
- محتوای نادیده گرفته شده را حذف کرده و یا در آن تجدید نظر کنید.
- با همان کلماتی که کاربران در بازخوردهای خود بیان کردهاند، صفحات وب سایت را تراز کنید.
- میتوانید بفهمید که CTA های سایت شما توجه کاربران را جلب میکند یا خیر؟
- میتوانید بازخوردهای رایج را به سوالات متداول تبدیل کنید.
- برای ایجاد سرنخهای بیشتر، فرمهای موجود را تغییر دهید.
- میتوانید بفهمید چه محتوای جدیدی را باید به صفحات سایت خود اضافه کنید؟
- مواردی که باعث حواس پرتی میشوند را شناسایی کنید.
- قبل از ترک صفحات توسط بازدید کنندگان، به طور مستقیم با آنها صحبت کنید.
- موارد بی کیفیت و مشکلات را فیلتر کنید.
- برای تست A/B ایدههای جدید ایجاد کنید.
- تجربه کاربری (UX) را در انواع سیستمها (لپ تاپ، موبایل و…) بررسی کنید.
معایب استفاده از هاتجر چیست؟
همان طور که گفتیم، مهمترین ویژگی Hotjar، قابلیت ایجاد خلاقیت در ثبت صفحات کاربران است که به این وسیله میتوانید از نقاط قوت و ضعف در عملکرد سایتتان مطلع شوید.
اما در کنار تمام مزیتهایی که بیان کردیم، این سیستم معایبی هم دارد. به عنوان مثال، قرار دادن کدهای هاتجر برای ثبت عملکرد کاربران در سایت، باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحات وب سایت میشود. بنابراین بهتر است مدت کوتاهی از این قابلیت استفاده کنید و پس از پایان کار آن را غیر فعال کنید.
علاوه بر این، برای تجزیه و تحلیل برخی از بخشهای Hotjar لازم است از چند ابزار کمکی دیگر استفاده کنید.
تفاوت گوگل آنالیتیکس و هاتجر چیست؟
حتما میدانید که گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، یکی سرویسهای گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان میدهد. به خاطر داشته باشید که هاتجر جایگزین گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نیست! بلکه بهترین حالت، استفاده از این دو ابزار در کنار هم است. نرم افزارهای تحت وب مانند گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در مورد صفحات سایت در اختیار شما قرار میدهد. مثلا به کمک این ابزار میتوانید متوجه شوید کدام صفحات بیشترین نرخ پرش (bounce rate) را دارند؟ یا کمترین نرخ تبدیل مربوط به کدام صفحات است؟ اما هاتجر به سوالاتی مانند این که کاربران چگونه از صفحات سایت استفاده میکنند؟ چگونه بین صفحات پیمایش میکنند؟ دلیل بعضی از رفتارهای آنها چیست؟، پاسخ نمیدهد.
برای جبران این نقص، میتوانید از هاتجر کمک بگیرید. Hotjar به شما امکان میدهد تا نحوه تعامل کاربران با صفحات سایت را به طور کامل و دقیق مشاهده کرده و خودتان را جای آنها قرار دهید. به این ترتیب میتوانید نیازها، تمایلات و علایق کاربران را راحتتر و سریعتر شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید.
بنابراین با ترکیب دو ابزار Google Analytics و Hotjar میتوانید فرصتهای بهبود و پیشرفت سایت خود را به سرعت شناسایی کنید.
چگونه از هاتجر استفاده کنیم؟
یک وب سایت و کانال فروش ایجاد کنید
شما در ابتدا به یک وب سایت و یک کانال فروش احتیاج دارید. در این مرحله تنها کاری که باید انجام دهید، انتخاب یک الگو و طراحی یک سایت با کمک وردپرس است تا بتوانید امکانات فروشگاهی خود را در آن عرضه کنید.
سایت خود را به هاتجر متصل کنید
حالا باید از سایت Hotjar یک کد دریافت کرده و آن را در سایت خود اضافه کنید. افزودن کد به سایت از طریق تگ منیجر و یا وارد کردن به صورت دستی امکانپذیر است. هاتجر، به وسیله کد وارد شده در سایت به بررسی اطلاعات مورد نیاز میپردازد.
سپس جهت استفاده از یک ابزار اطلاعاتی چند منظوره باید از سیستم Hotjar استفاده کنید. با استفاده از توانمندیهای این سیستم مانند: نقشه حرارتی، نظرسنجی، بازخورد و… میتوانید تمایلات و نیازهای مشتریان خود را به خوبی شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدام کنید.
سایت خود را بهینه سازی کنید
پس از شناسایی و ارزیابی رفتار مشتریان، باید سایت را بهینه سازی کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنید. این نظرسنجیها راهنمای مسیر حرکت شما به شمار میروند.
و در انتها…
هاتجر با مشاهده رفتار کاربران، تجزیه و تحلیل دقیق و بازخوردهایی که در اختیار شما قرار میدهد، کمک میکند تا بتوانید رفتار مخاطبان را درک کنید، فرآیند بهبود سایت را سرعت ببخشید، از رقبا پیشی بگیرید و به موفقیت دست پیدا کنید.
در این مطلب سعی کردیم ضمن پاسخ به سوال هاتجر چیست، کاربردها، ویژگیها، روش استفاده و تفاوت آن با گوگل آنالیتیکس را نیز بیان کنیم.