لندینگ پیج چیست ؟ آشنایی با صفحه فرود
همه کسبوکارهای اینترنتی برای افزایش بازدید از سایت، افزایش فروش، کسب درآمد بیشتر، افزایش شهرت، محبوبیت و… نیاز به فراگیری و استفاده از اصول دیجیتال مارکتینگ دارند. برای بازاریابی اینترنتی ابزارهای متفاوتی وجود دارد که یکی از ضروریترین آنها استفاده از Landing Page یا صفحه فرود است. اما لندینگ پیچ چیست ؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.
لندینگ پیج چیست ؟
به صفحاتی گفته میشود که دروازه ورود بازدیدکننده به وبسایت هستند، این صفحات، بهعنوان نقطه فرود یک بازدیدکننده درنظر گرفته میشوند. به عبارت دیگر، صفحه فرود، نخستین صفحهای است که بازدیدکنندگان سایت، از طریق آن به فضای محتوا وارد میشوند، این شاید سادهترین پاسخ به سوال صفحه فرود چیست؟ باشد. به این صفحات، صفحه هدف نیز گفته میشود، صفحهای که افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش را بهدنبال دارد.
معمولا بازدیدکنندگان پس از مشاهده صفحه فرود، یا محتوای صفحه را مشاهده کرده و آن را میبندند، از طریق لینکهای قرار داده شده به بخش دیگری از سایت میروند یااقدام دیگری انجام میدهند مثلا ایمیل خود را در سایت ثبت میکنند، فایل شما را دانلود میکنند، با شما تماس میگیرند و…
طراحی لندینگ پیج چگونه است؟
حالا که دانستیم لندینگ پیج چیست، در ادامه به بررسی طراحی و ساخت لندینگ پیج میپردازیم.
معمولا طراحی وبسایت با طراحی صفحه فرود متفاوت است. لندینگ پیج صفحهای منحصربهفرد و خارج از چارچوب کلی وبسایت است. لندینگ پیج بهعنوان یک مرجع برای بازدیدکنندگان است که آنچه در جستوجوی آن هستند را در این صفحه پیدا کنند. صفحه فرود جایی است که ابزار، ویژگیها، محصولات و… به مخاطبان معرفی میشود. اما صفحه اصلی وبسایت برای یک هدف خاص طراحی نشده، بلکه برای محصولات و خدمات ارائه شده مانند یک ویترین عمل میکند. مسلما اگر یک کاربر طراحی قالب لندینگ را بپسندد، ترغیب میشود در سایت بماند و قسمتهای دیگر را هم ببیند.
اما ویژگیها و اصول طراحی لندینگ پیج چیست؟ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.
ویژگیهای اصلی یک لندینگ پیج چیست؟
در ساخت لندینگ پیج، دو نکته بسیار حائز اهمیت است: 1- صفحات فرود هدفی خاص را دنبال میکنند 2- در این صفحات فرایند تبدیل کاربر به مشتری تنها از طریق یک دکمه انجام میشود. توجه به این نکات تفاوت لندینگ پیج و صفحه اصلی وبسایت را روشنتر کرده و نشان میدهد در صفحه اصلی سایت میتوان چندین هدف را دنبال کرد و همچنین به صفحات مختلف لینک داد، در حالی که صفحات فرود برای دنبال کردن یک هدف طراحی میشوند. اما اصول طراحی لندینگ پیج چیست و شامل چه مراحلی است؟
پیش از شروع طراحی لندینگ پیج، باید با انواع صفحات فرود آشنا شویم و بدانیم انواع لندینگ پیج چیست، تا بسته به نوع هدف، بتوانیم تصمیم درستی بگیریم. دستهبندی اصلی صفحات لندینگ به 3 دسته تقسیم میشود که عبارتند از:
صفحات اصلی
معمولا صفحه اول، صفحه دستهبندی محصولات، خدمات و… که از صفحات اصلی وبسایت هستند، جزو این دسته قرار میگیرند. در صفحه اصلی کلیت کسبوکار معرفی میشود و بسته به نوع کسبوکار، اطلاعاتی که در این صفحه قرار داده میشود نیز متفاوت است.
طراحی میکروسایت
یک سایت کوچک، مکمل و شاخهای از سایت اصلی است که به طور مجزا از صفحه اصلی وبسایت عمل میکند، یعنی آدرس صفحه میکروسایت از سایت اصلی کاملا متفاوت است.
طراحی لندینگ اختصاصی
در این نوع طراحی، تمرکز اصلی روی فراخوان عمل (Call to action) است. این فراخوان میتواند شامل پر کردن فرمهای قرار داده شده در سایت، دانلود کاتالوگ، ثبت نام، خرید محصول و… باشد. لندینگ پیج اختصاصی ویژگیهایی دارد که آن را از بقیه موارد متمایز میکند. اما ویژگیهای این لندینگ پیج چیست؟
- در این نوع لندینگ پیج تمرکز اصلی روی یک عمل تبدیل (conversion action) خاص است.
- نسبت به بقیه موارد، کمترین میزان سردرگمی را ایجاد میکند.
- فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری به ساده ترین شکل ممکن صورت میگیرد.
- این نوع طراحی کاملا هدفمند است و برای مخاطبان هدف طراحی میشود.
کاربردهای لندینگ پیج چیست؟
در این بخش به این سوال پاسخ میدهیم که کاربردهای لندینگ پیج چیست؟
تبلیغات بنری:
این صفحات کمک میکند که توجه کاربران به موضوع خاصی جلب شود و در نهایت بازگشت سرمایه بالایی از کمپینهای تبلیغاتی صورت گیرد.
بازاریابی ایمیلی:
لندینک پیج در ایمیل مارکتینگ بیشتر برای کاربرانی مناسب است که با کسبوکار شما آشنایی اولیه دارند. این دسته از کاربران را میتوان با ارائه کتاب الکترونیک، مقاله، برگزاری کارگاه آموزشی و… حفظ و یا ترغیب به بازگشت کرد.
دمو:
ارائه بخشی از خدمات بهصورت رایگان در بازه زمانی مشخص و تاکید روی این موضوع در صفحه لندینگ، اثر چشمگیری در جلب توجه مخاطبان دارد.
صفحه معرفی محصول:
موفقترین فروشگاههای آنلاین برای هر محصول یا گروهی از محصولات، صفحه لندینگ مجزا طراحی میکنند. بنابراین متمرکز کردن توجه کاربر به یک محصول خاص، راهی عالی برای افزایش شانس فروش است.
کمپین تبلیغاتی:
برای اقداماتی مانند طراحی کمپینهای مناسبتی، پیشنهادات ویژه مانند ارائه کد تخفیف، دمو و… در قالب لندینگ پیج، برای جلب توجه کاربران، مناسبترین گزینه بهشمار میرود.
تماس با ما:
برای بسیاری از شرکتها و سازمانهای حقوقی، مالی، مشاوره و… صفحه شمارههای تماس از مهمترین صفحات وبسایت است، که استفاده از صفحه فرود برای این قسمت میتواند در کمک به کاربران و موفقیت وبسایت موثر باشد.
هدف لندینگ پیج چیست؟
حالا که با کاربردهای لندینگ پیج آشنا شدیم، اکنون باید بدانیم هدف لندینگ پیج چیست و چگونه میتوان آنها را به ابزاری ارزشمند برای بازاریابی تبدیل کرد؟ بهطور کلی صفحات لندینگ پیج به 3 دسته تقسیم میشود:
فروش محصولات
در این صفحات لندینگ میتوانید محصولات (کالاها و خدمات) خود را تبلیغ کنید چون هدف اصلی و اساسی این صفحات، فروش محصول است.
ایجاد سرنخ برای فروش
هدف اصلی این صفحات، جمعآوری اطلاعات از مشتریان بالقوه است. اطلاعاتی مانند نام، سن، ایمیل و هر نوع اطلاعات دیگری که بتوان از آن برای ایجاد ارتباط و بازاریابی استفاده کرد. نکته حائز اهمیت اینکه طراحی صفحه فرود باید بهگونهای باشد که مخاطب برای پرکردن فرم یا شرکت در کمپینهای پیشنهادی کاملا قانع شود. صفحه لندینگ ایجاد سرنخ فروش میتواند با مواردی مانند کتاب الکترونیک رایگان، راهنمای استفاده، ثبت نام وبینار و… طراحی شود.
ایجاد رابطه
این صفحه ترکیبی از صفحه فروش و ایجاد سرنخ است. هدف این لندینگ پیج، آماده کردن مخاطبان و هدایت آنها به سمت خرید است. صفحه فرود در این بخش، این امکان را فراهم میکند که کاربران بالقوهای که با محصولات آشنا و به آنها علاقهمند هستند، جذب شده و به مشتری تبدیل شوند.
اهمیت لندینگ پیج چیست؟
در قسمت قبل با هدف صفحات فرود آشنا شدیم، با موارد بیان شده بعید است لازم باشد بر اهمیت طراحی و ساخت این صفحات تاکید کنیم. در پاسخ به سوال لندینگ پیج چیست، ذکر این نکته کافی است که این صفحات ویترین وبسایت شما به حساب میآیند و مخاطبان بر اساس صفحه فرود، در مورد کسبوکار، محصولات، محتوا، برند و… قضاوت میکنند.
روشهای بهینه سازی لندینگ پیج چیست؟
اگر قصد دارید نرخ تبدیل وب سایت خود را بهبود ببخشید، برای انجام آن باید از روشهای مفید، کارآمد و قوی استفاده کنید. این فرایند از همان لحظه شروع طراحی صفحه شروع میشود و تا مدتها پس از فعال شدن صفحه ادامه دارد. اما روشهای بهینه سازی لندینگ پیج چیست و چطور باید از این روشها استفاده کرد؟ در ادامه تعدادی از این روشها را معرفی و بررسی خواهیم کرد.
پیشنهادات جذاب ارائه دهید
سعی کنید با نوشتن عناوین جذاب کاربر را هیجان زده کنید. این عناوین میتواند به صورت ترکیبی از ویژگیهای و نقاط قوت کسب و کار شما باشد. اگر میخواهید نرخ تبدیل را تغییر دهید، باید حتما این ویژگی را در صفحه فرود تقویت کنید.
صفحه فرود را ساده سازی کنید
عناصر صفحه شامل چیدمان، تعداد، رنگ و سایز عناصر باید با استراتژیها و اهداف کسب و کار شما همخوانی داشته باشد. بنابراین تا جای ممکن از اضافه کردن المانهای اضافه در صفحه فرود خودداری کنید.
از رنگهای متضاد استفاده کنید
این ویژگی میتواند باعث مشخص بودن و جلوه بیشتر CTA ها در صفحه لندینگ پیج شود. بنابراین کاربران تمایل بیشتری به کلیک بر روی آنها از خود نشان میدهند.
از تکنیک زمان محدود بهره ببرید
از دیگر راههای بهینه سازی لندینگ پیج یا صفحه فرود، استفاده از تکنیک زمان محدود است. اگر میخواهید در یک بازه زمانی خاص، کاربران یا مشتریان را به خرید مجاب کنید، استفاده از این تکنیک راهکار بسیار مناسبی خواهد بود. سایتهایی که تخفیفهای مناسبتی یا تخفیفهای روزانه ارائه میدهند، نمونههایی از کاربرد تکنیک زمان محدود هستند.
از Call To Action های ساده استفاده کنید
بهتر است دکمههای فراخوانی را ساده بنویسید. CTA ها باید تکمیل کننده اقدام مورد نظر باشند. پس بهتر است از نوشتن عبارات پیچیده برای آنها پرهیز کنید.
اطلاعات تماس را در صفحه لندینگ پیج ذکر کنید
استفاده از گزینههای برقراری تماس به بهینه سازی صفحه فرود کمک قابل توجهی میکند. میتوانید با روشهای مختلف (ایمیل، شماره تلفن و…) با مخاطبان خود در صفحه لندینگ پیج ارتباط برقرار کنید.
از عناوین جذاب و متنوع استفاده کنید
عناوین هر صفحه از مهمترین بخشهای آن به شمار میروند. بنابراین سعی کنید از عناوینی استفاده کنید که جذاب باشد و نظر کاربران را جلب کند. چرا که معمولا ابتدا تیتر هر موضوع خوانده میشود و سپس تعاریف و توضیحات مربوط به آن بررسی میشود.
نکته دیگر اینکه از نوشتن پاراگرافهای طولانی پرهیز کنید. اگر لازم است در مورد موضوعی طولانیتر صحبت کنید، آن را با روشهایی مانند قرار دادن لینک «ادامه مطلب» از نمایش اولیه در صفحه جدا کنید.
از محتوای مرتبط و یکسان استفاده کنید
اگر برای صفحه لندینگ پیج یا صفحه فرود از تبلیغات استفاده میکنید، توجه کنید که محتوای صفحه با محتوای تبلیغاتی مرتبط باشد. اگر به ارتباط و هماهنگی بین محتوای تبلیغاتی و محتوای صفحه بیتوجه باشید، کاربران هنگام مشاهده صفحه فرود، خیلی سریع از آن خارج میشوند.
اعتماد کاربران را جلب کنید
درج نظرات مشتریان در صفحه فرود، میتواند اعتماد کاربران را به شما افزایش دهد. در صورتی که مشتریان افراد حقیقی هستند، با نوشتن نام آنها و اگر شرکتها هستند، با قرار دادن لوگوی شرکت، میتوانید اعتماد مخاطبان و کاربران را جلب کنید.
لندینگ پیج خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید
به احتمال زیاد بخشی از مخاطبان شما از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری شما، به وب سایت شما وارد میشوند. بنابراین تا جای ممکن از کلمات کلیدی مرتبط در بهینه سازی صفحه فرود خود استفاده کنید تا موقع جستجو، سایت شما هم در نتایج، به کاربران نمایش داده شود.
از پاپ آپ (popup) استفاده کنید
در بسیاری از مشاغل پاپ آپها میتوانند به افزایش نرخ تبدیل کمک کنند. البته به این نکته توجه کنید که پاپ آپها جذاب و هیجان انگیز طراحی شوند و همچنین زمان نمایش آنها درست انتخاب شده باشد. برای مثال، اگر بازدید کنندهای بخواهد از صفحه شما خارج شود و موقع خروج یک پاپ آپ خروجی در صفحه لندینگ پیج شما ظاهرشود، این یک فرصت برای ایجاد و افزایش نرخ تبدیل است.
از آزمونهای A و B استفاده کنید
هر چه A وB تست بیشتری انجام دهید، دادههای شما دقیقتر خواهند بود. هر آزمون A و B باید شامل یک تغییر واحد فقط در یک نوع باشد. اگر چندین عنصر را تغییر دهید، متوجه نمیشوید کدام یک از این تفاوتها باعث ایجاد تغییر شدهاند.
بعد از جمعآوری اطلاعات و شناخت مخاطبان، در نهایت میتوانید به بهترین صفحه فرود دست پیدا کنید.
فرمها را با طولهای مختلف امتحان کنید
بسیاری از بازاریابان عقیده دارند که طول فرمهای کوتاهتر میتواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. مثلا از کاربر تنها آدرس ایمیل را درخواست میکنند. هر چند این تفکر تا حدودی درست است، اما به این نکته توجه کنید که اگر محصولات شما دارای قیمت بالایی است، فرم طولانیتر میتواند موثرتر باشد. شاید با این روش مشتریان کمتری بدست آورید اما احتمال تبدیل این کاربران به مشتری بیشتر خواهد بود.
سخن پایانی
وقتی برای اولین بار مخاطبان وارد سایتی میشوند، نسبت به وبسایت و صفحات آن هیچ دیدگاهی ندارند. از این جهت لندینگ پیجها میتوانند فرصتی باشند برای افزایش تعداد مخاطبان، افزایش کلیک، بازدید، فروش و… بنابراین باید نهایت دقت را داشت تا لندینگ پیج به درستی طراحی شود و بتواند با خوب جلوه دادن سایت، ما را به اهداف مدنظرمان برساند، چرا که این صفحات دروازه بازدید از محصولات وبسایت بهشمار میروند.
در این نوشتار ضمن پاسخ به سوال لندینگ پیج چیست، ویژگیها، اصول طراحی، کاربردها اهداف این صفحات نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.
[…] منبع: مجله Irandnn […]