سئو خارجی چیست؟
همانطور که پیش از این بیان شد، سئو به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. انجام درست و اصولی آن با ارتقای رتبه صفحات در گوگل، نرخ ورود کاربران به سایت را افزایش میدهد. سئو به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم میشود. سئو داخلی یا همان بررسی کدهای نوشته شده، پیشتر مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطلب به بررسی سئو خارجی سایت خواهیم پرداخت.
سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی (Off-page Seo) به تمامی تکنیکها و فعالیتهایی اشاره دارد که خارج از سایت، به منظور بهینه سازی و ارتقای رتبه آن انجام می شود. این فعالیتها شامل لینکها، بازاریابی تاثیرگذار، فعالیت در شبکههای اجتماعی، فرومها و… است. بهطور کلی، دریافت سیگنال از سایر سایتها به سایت خودمان، با عنوان سئو خارجی شناخته میشود. که مهمترین آن ساخت بکلینک backlink و لینک بیلدینگ (لینکسازی بین سایتهای مختلف) است. اما بکلینک چیست؟ پاسخ به این سوال را در ادامه بیان میکنیم.
بکلینک چیست و چرا مهم است؟
بکلینک از پرکاربردترین عبارات در دنیای سئو و از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی سایت به شمار میرود. بکلینکها، همان لینکهای ورودی به یک وبسایت از سایر وبسایتها هستند. وقتی یک صفحه وب، آدرس وب شما را در سایت خود قرار میدهد، آن آدرس بهعنوان یک بکلینک درنظر گرفته میشود. درصورتی که بهبود سئوسایت برای شما حائز اهمیت است، باید بکلینکهای سایت را آنالیز کرده و از بکلینکهای باکیفیت استفاده کنید. هرچند امروزه با تغییر الگوریتم موتورهای جستوجو، اهمیت بکلینکها نسبت به گذشته کمتر شده است، اما هنوز هم یک بکلینک مناسب میتواند تاثیر زیادی در افزایش رتبه وبسایت و بهبود سئوخارجی سایت داشته باشد.
انواع لینک
بکلینک انواع مختلفی دارد، اما 2 نوع آن نسبت به بقیه موارد معروفتر و پرکاربردتر است. لینک نوفالو (Nofollow) و لینک فالو (Follow) اخیرا با افزوده شدن دو نوع لینک دیگر به این لینکها توسط گوگل، اکنون با 4 دسته لینک روبهرو هستیم.
- لینک فالو (Follow) یا دوفالو (Dofollow): لینک فالو به عنوان امتیاز در نظر گرفته میشود. این لینکها توسط موتورهای جستوجو دنبال میشوند. آنها قادرند اعتبار سایت مبدا را به سایت مقصد منتقل کنند. بنابراین با وجود آنها، سایت مقصد در نتایج جستوجوی گوگل، رتبه بالاتری کسب خواهد کرد.
- لینک نوفالو (Nofollow): این دسته از لینکها چون توسط موتورهای جستوجو دنبال نمیشوند، نقشی در افزایش رتبه سایت ندارند. در واقع تگ نوفالو نشانهای برای موتورهای جستوجو است که به آنها اعلام کند این لینک را دنبال نکنند.
- لینک تولید شده توسط کاربر (UGC): به لینکهایی اشاره دارد که بهوسیله کاربران در فضاهایی مانند فرومها ایجاد میشوند.
- لینک اسپانسر (Sponsored): تگ اسپانسر برای شناساندن لینکهایی استفاده میشود که با هدف حمایت مالی، در صفحات سایت قرار میگیرند. به عبارت دیگر، لینکهایی هستند که در ازای قرار دادن آنها، پول دریافت میشود.
تکنیکهای سئو خارجی
امروزه با فرگیر شدن استفاده از وبسایتهای متعدد، افراد زیادی به دنبال بهبود سئو سایت هستند، تا سایت خود را در صفحه اول گوگل قرار داده و به این شکل مخاطبان بیشتری را جذب کنند. آنچه در ادامه خواهد آمد از جمله راهکارهای بهبود سئو خارجی است که میتواند به ما برای رسیدن به هدف جذب مخاطب بیشتر کمک کند.
عضویت در شبکههای اجتماعی
در دنیای امروز، علاوهبرعضویت اکثر مردم در حداقل یکی از شبکههای اجتماعی، آنها بهترین و ارزانترین منبع تبلیغات آنلاین بهشمار میروند. شبکههای اجتماعی همچون: فیس بوک، توییتر، لینکدین و… بیشترین تاثیر را در سئو خارجی دارند و هر ورودی از آنها امتیاز بالایی در گوگل دارد.
تولید محتوای با کیفیت
تولید محتوای جذاب، جدید و طبق اصول سئو، از بهترین راههای افزایش رتبه سایت بهشمار میرود. با توجه به جستوجوی پیوسته سایت توسط موتورهای جستوجو، هرچه محتوای تولید شده ارزشمندتر باشد، اعتبار شما نزد گوگل افزایش خواهد یافت.
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا روشی کارآمد و ارزان جهت رشد وبسایت و همچنین هدایت کاربران به وبسایت است. به کمک این نوع بازاریابی میتوان علاوهبر حفظ مشترین سابق، به جذب مشتریان جدید پرداخت. یکی از روشهای انجام بازاریابی محتوا، نوشتن نظر خود بههمراه لینک اصلی سایت در بلاگ سایر سایتها است. لینک ایجاد شده توسط موتورهای جستوجو مورد بررسی/ پیمایش قرار میگیرد و به این شکل، رتبه سایت افزایش مییابد.
بازاریابی فروم (مجامع عمومی و انجمنها)
منظور از فروم، نوعی مجمع عمومی است که هرکس از هرجای دنیا میتواند در آن عضو شود و با سایر اعضا در هر زمینهای مشورت کند. بهتر است فروم آنلاین مرتبط با کسبوکار خود را پیدا کنید و با دادن نظر و پاسخ به سوالات، در آن فعالیت کنید. این کار علاوهبر اینکه شما را یک متخصص معرفی میکند، به شناخته شدن شما نیز کمک میکند.
ثبت نام در موتورهای جستجو
ثبت نام دستی در موتورهای جستوجو از تکنیکهای خارجی سئو محسوب میشود. اگر تمایل دارید که سایت شما سریعا توسط موتورهای جستوجو ایندکس شود، بهتر است به صورت دستی ثبت نام کنید.
ثبت نام در دایرکتوریها
ثبت وبسایت در دایرکتوری مزایای زیادی جهت بهینهسازی وبسایت در موتور جستوجو و افزایش ترافیک آن دارد. ارسال و ثبت سایت در دایرکتوری، یک لینک یه طرفه به وبسایت ایجاد میکند. بهعلاوه اگر دایرکتوری مورد نظر ترافیک بالایی داشته باشد، ترافیک سایت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که گرفتن بهترین نتیجه، به انتخاب درست دایرکتوری بستگی دارد. بنابراین بهتر است در دایرکتوریهای مرتبط با کسبوکار خود فعالیت کنید.
بوکمارک کردن
بوکمارک یا نشان کردن صفحات وب در مرورگرها، از تکنیکهای خارجی سئو برای افزایش رتبه سایت است. برای این کار باید آخرین صفحات ایجاد شده را در سایتهای بوکمارک قرار دهید. موتورهای جستوجو به مطالب این دسته از سایتها امتیاز بالایی میدهند.
استفاده از لینک طعمه Link Bait
به محتوایی گفته میشود که برای دریافت لینک طراحی شده و باعث ترغیب و جذب بازدیدکنندگان میشود. لینک طعمه، راه دیگری برای بهبود رتبه سایت در و از بهترین راههای کسب بک لینک، بدون جریمه شدن توسط گوگل است. هنگامی که مطلبی از سایر سایتها کپی میکنیم، موتورهای جستوجو با مشاهده مطالب کپی شده، فورا آنها را جریمه میکنند. بنابراین بهتر است منبع اصلی با یک لینک معرفی شود. انجام این کار، محبوبیت سایت و افزایش ترافیک آن را بهدنبال خواهد داشت.
اشتراکگذاری تصاویر
اگر برای قسمتهای مختلف سایت از عکس استفاده میکنید، میتوانید آنها را به اشتراک بگذارید. به این ترتیب کاربران میتوانند عکسها را مشاهده کنند، نظر دهند و در نهایت وارد سایت شوند.
بازاریابی ویدئو (Video Marketing)
در این روش، فیلم بهعنوان ابزار تبلیغاتی مطرح شده و به دلیل تاثیرگذاری زیاد، در سالهای اخیر، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سایتهای زیادی برای قرار دادن ویدئوهای مربوط به کسبوکار وجود دارد مانند آپارات، یوتیوب و…
بررسی و نقد کسب و کار
نقد و بررسی سایر کسبوکارها توسط شما و همچنین درخواست از کاربران برای نقد شما، از بهترین راهکارهای بهبود سئوسایت به حساب میآید که میتواند لینکهای زیادی را به سایت هدایت کند.
لیست محلی
سایتهایی وجود دارند که میتوانند باعث رشد محلی کسبوکار شما شوند. مثلا ممکن است لیستی از وبسایتهای فعال در زمینه کسبوکار خود را بیابید و با آنها همکاری کنید.
ثبت مقاله های نوشته شده
ثبت مقالههای تولید شده در وبسایتهایی مانند Ezine Go Article Now publicو… از جمله تکنیکهای سئو خارجی سایت و افزایش ترافیک است.
شبکه های فروش آنلاین
یکی از راهکارهای افزایش بازدید از سایت و فروش محصول، راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی یا کمک گرفتن از شبکههای فروش آنلاین محصولات است. در این سایتها میتوانید علاوهبر معرفی محصولات خود، لینک مستقیم سایت را نیز قرار دهید که این میتواند نوعی بکلینک برای سایت شما بهحساب آید.
پاسخ به سوالات
مطرح کردن سوال یا پاسخ به سوالات مطرح شده در سایر وبسایتها به روش شرکت در فروم، از جمله تکنیکهای موفقیت در سئو خارجی سایت محسوب میشود. هرچه سوال یا پاسخ سوال، تخصصیتر باشد، محبوبیت شما نیز بیشتر میشود.
سخن آخر
همانطور که بیان شد، درواقع سئو خارجی سایت به موتورهای جستجو مانند گوگل اعلام میکند که دیگران چه احساسی نسبت به وبسایت شما دارند. طبیعتا هرچه لینکهای با کیفیتتر و نظرات مثبت بیشتری در سایت شما ثبت شود، احتمال اینکه گوگل سایت شما را در رتبهبندی بالاتری در نتایج جستجو قرار دهد بیشتر است. در این مطلب ضمن بیان سئو خارجی سایت و تکنیکهای آن، راهکارهای بهبود سئو سایت نیز مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین مفهوم بکلیک و انواع آن نیز برسی شد.