مجله اینترنتی تخصصی نرم افزار

سئو داخلی چیست و چرا مهم است؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

دیجیتال مارکتینگ شامل مفاهیم و ابزارهای گوناگونی است. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طراحی سایت، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و البته سئو مارکتینگ یا بازاریابی از طریق موتورهای جست‌جو اشاره کرد، که این مورد از ابزارهای ایده‌آل و کارآمد جهت فعالیت در فضای آنلاین محسوب می‌شود. سئو مارکتینک با ایجاد ارزش افزوده پایدار، حتی پس از متوقف کردن فعالیت‌ها نیز تا مدت‌ها برای شما سودآور است. در ادامه به شرح و بررسی سئو، سئو داخلی، مراحل، تکنیک‌ها و فاکتورهای آن می‌پردازیم.

سئو چیست؟

سئو مجموعه فعالیت‌های طراحی سایت، تعیین استراتژی و تولید محتوا، به‌منظور کسب جایگاه بهتر در نتایج جست‌وجوی گوگل و جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت است. به‌عبارتی می‌توان سئو را مجموعه اقداماتی در زمینه بهبود عملکرد وب‌سایت بر اساس استاندارد موتورهای جست‌وجو و جذب بازدیدکنندگان بیشتر از این طریق، درنظر گرفت. در ادامه مراحل سئو سایت را بررسی می‌کنیم.

مراحل سئو سایت

مراحل سئو داخلی

بهینه‌سازی سایت، فرایندی مستمر و زمان‌بر است. هر سایت برای موفق بودن در سئو نیازمند 3 بخش اصلی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • سئو تکنیکال: برای شروع فعالیت‌های بازاریابی آنلاین قبل از هرچیز نیاز به بستری قدرتمند و استاندارد خواهیم داشت. مواردی همچون استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی سایت، بهینه‌سازی سرعت سایت و مواردی از این دست در بخش سئو تکنیکال طبقه‌بندی می‌شوند.
  • بازاریابی محتوا (Seo On Page): بدون ایجاد محتوای جذاب و درگیرکننده، موفقیت در سئو غیرممکن است. فعالیت‌هایی مانند: تدوین استراتژی محتوا، شناسایی کلمات کلیدی، تولید محتوای جذاب، برچسب‌گذاری، لینک‌سازی داخلی و… در این بخش طبقه‌بندی می‌شوند.
  • لینک‌سازی هدفمند: هرچند رعایت استاندارهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند می‌تواند شما را به صفحه اول نتایج جست‌وجو نزدیک کند، اما جهت موفقیت در رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر، به لینک‌سازی خارجی نیاز داریم. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، کامنت مارکتینگ، خرید بک‌لینک و… را سئو خارجی یا Seo On Page می‌نامیم.

در ادامه به بررسی سئو داخلی (Seo On Page) و تکنیک‌های آن می‌پردازیم

سئو داخلی سایت یا سئو on page چیست؟

سئو داخلی سایت چیست

همان‌طور که بیان شد، تمامی فعالیت‌ها و اقدامات مربوط به کد نویسی داخلی سایت، که به‌منظور افزایش رتبه سایت در گوگل انجام می‌شود را سئو داخلی می‌نامند. بنابراین منظور از سئو داخلی، بهینه‌سازی محتوا و کدهای مربوط به html وب‌سایت است. انجام سئو درست و اصولی، علاوه‌بر تفسیر بهتر موتورهای جست‌وجو از سایت، به کاربران نیز برای درک بهتر محتوای صفحات، کمک می‌کند.

فاکتور‌های سئو  داخلی (Seo On Page)

فاکتورهای سئو داخلی

تمامی پارامترهای سئو داخلی، به ارائه تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان سایت، تاکید دارند. در این بخش به این فاکتورها اشاره خواهیم کرد.

a.t

مخفف سه کلمه Expertise،Authoritativeness و Trustworthiness است. به‌وسیله این شاخص، گوگل، تخصص و اعتبار شما را در حوزه کاری‌تان می‌سنجد. عواملی که بر سئو تاثیر دارند، همانند میزان اعتبار نویسنده مطالب، فعالیت نویسنده‌ها در شبکه‌های اجتماعی، واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی نسبت به برند شما و… ناشی از این فاکتور مهم هستند.

تگ عنوان

از مهم‌ترین فاکتورهای سئو است. هر صفحه باید دارای یک عنوان واحد باشد که کلمات کلیدی در آن قرار دارد. تگ عنوان، بخش مهمی از محتواست، که نشان می‌هد قرار است درمورد چه موضوعی صحبت کنیم. استفاده از عناوین جالب و جدید، کاربران بیشتری را به صفحه شما هدایت خواهد کرد.

هدینگ

در هر متن علاوه بر تگ عنوان، چندین زیر عنوان یا هدینگ هم وجود دارد که ارزش آن‌ها به اندازه‌ی متن است، از این رو بهتر است هدینگ‌هایی طراحی کنیم که مخاطب را برای خواندن مطلب کنجکاو کند. همه افراد متن جالب را بیشتر دوست دارند، گوگل هم به متون جذاب رتبه بالاتری می‌دهد.

تگ توضیحات متا

این تگ‌ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه‌ای دارد. هر چه تعداد کلیک‌ها بیشتر باشد، صفحه مورد نظر در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج جست‌جو قرار می‌گیرد. این، به‌این معنی است که توضیحات متا، بقدر کافی مفید بوده که توانسته بازدیدکننده بیشتری را به سمت خود جلب کند تا روی آن کلیک کنند.

متا تگ کلمات کلیدی

موتور جست‌وجوی گوگل، تگ کلمات کلیدی را نادیده می‌گیرد و استفاده از این کلمات تاثیری بر سئوسایت ندارد. بنابراین هرچند این شیوه در گوگل کارایی چندانی ندارد، اما توصیه می‌شود در هر صفحه حداقل یک کلمه کلیدی، تعریف و برای آن محتوا تولید شود.

بهینه‌سازی محتوا

علاوه‌بر تولید محتوای جدید و ارزشمند، ادیت یا ویرایش محتواهای قبلی نیز لازم و از چند نظر حائز اهمیت است. از جمله اینکه: نیازی نیست محتوا از صفر تولید شود، بلکه با حذف نکات غیرضروری و افزودن مطالب و لینک‌های جدید به محتوا، در وقت و انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

ساختار URL

در سئو، ساختار بهینه‌شده صفحات، اهمیت زیادی دارند، چون توسط موتورهای جست‌جو مورد پیمایش قرار می‌گیرند.

تگ‌های بدنه

بخش‌بندی مطلب، از نکات مهم تولید محتوا به‌شمار می‌رود، چون علاوه‌بر ایجاد خوانایی برای کاربر، می‌تواند بر سئو داخلی هم اثر مطلوبی داشته باشد.

کلمات کلیدی

امروز دیگر مانند گذشته کلمات کلیدی در مرکز توجه سئو قرار ندارند، بلکه موتورهای جست‌وجو، صفحات را بر اساس مفهوم آنها به مخاطب نمایش می‌دهند و عبارات مترادف با کلمات کلیدی را نیز درنظر می‌گیرند. حالا دیگر به‌جای تکرار کلمات کلیدی در جای‌جای صفحه، باید به این نکته توجه کنیم که مخاطبان چه کسانی هستند و درباره چه موضوعاتی می‌توان برای آن‌ها محتوای مناسب تولید کرد. با استفاده درست و مناسب از کلمات کلیدی، گوگل به‌راحتی می‌تواند متوجه موضوع اصلی سایت شود و آن را در نتایج جست‌وجو نشان دهد. بنابراین استفاده از این کلمات در متن اهمیت زیادی دارد.

بهینه‌سازی تصاویر

برای بهینه‌شدن تصاویر در سئو و نمایش آن در نتایج جست‌وجوی گوگل، باید از ویژگی‌های Alt و Title برای تصاویر موجود در متن استفاده کرد. زمانی که عکس بارگذاری نشود ویژگیAlt، متن داخلی را به جای عکس نمایش می‌دهد. در ویژگی title با قرار گرفتن ماوس روی عکس، یک متن به‌جای آن نشان داده می‌شود.

لینک‌دهی داخلی

برای بهینه کردن سئو داخلی در کل صفحات سایت، لازم است یک ارتباط داخلی از طریق لینک بین تمامی صفحات برقرار شود. وجود این لینک باعث می‌شود هم کاربران و هم موتورهای جست‌وجو به راحتی تمامی صفحات را پیمایش کنند.

طراحی سایت

ساختار سایت باید قوی و جذاب باشد. کاربر باید با کم‌ترین میزان سردرگمی و کم‌ترین تعداد کلیک به چیزی که دوست دارد، دست پیدا کند. طراحی قدرتمند، برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند که به راحتی به امکانات سایت دسترسی پیدا کنند.

تکنیک‌های سئو سایت

تکنیک های سئو داخلی

در این بخش تکنیک‌های قابل اجرا در سئو داخلی بیان می‌شوند. این تکنیک‌ها قادرند ترافیک سایت را به‌شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهند.

بهینه‌سازی سایت برای RankBrain گوگل

استفاده از این الگوریتم، نحوه تعامل شما با دیگر نتایج را در صفحه اول اندازه‌گیری می‌کند. کارکرد آن به‌این صورت است که ابتدا کاربر، کلمه کلیدی را در کادر جست‌وجو تایپ می‌کند و برنامه RankBrain، آن را به کانسپت‌هایی تبدیل می‌کند، سپس این کانسپت‌ها نتایجی را به کاربر نشان می‌دهد. درصورت رضایت کاربر از نتیجه نشان‌داده شده، به رتبه آن اضافه و در صورت عدم رضایت کاربر، از رتبه آن کم می‌شود. میزان رضایتمندی کاربران با میزان رضایتمندی گوگل از سایت، ارتباط مستقیم دارد.

یافتن کلمات کلیدی در شبکه‌های اجتماعی

هرچند یک بار، مسائل و موضوعاتی در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شوند و مردم به آنها علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند. با اطلاع از این موضوعات به راحتی می‌توان برای سایت محتوای جدید و جذاب تولید کرد. همچنین می‌توان از نظرات و واکنش‌های متفاوت کاربران نیز برای تولید محتوا استفاده نمود.

به‌روزرسانی و انتشار مجدد محتوای قدیمی

همیشه لازم نیست محتوای جدید برای سایت ایجاد شود. می‌توان مطالب قدیمی را با اندکی تغییر به‌روزرسانی کرد. موتور جست‌وجو متوجه تغییرات مثبت خواهد شد و در صفحه نتایج به آن رنک بهتری خواهد داد.

یافتن بهترین کلمات کلیدی

می‌توان از سایر رقبا که برای استفاده از این کلمات، رتبه کسب کرده‌اند، الگو گرفت. به این صورت که سایتی که اکنون در گوگل به‌خوبی رتبه گرفته است را پیدا کرده و سپس با مهندسی معکوس به اینکه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اند، پی می‌بریم. بعد از پیدا کردن سایت موردنظر می توانید داده‌های کلمه کلیدی آن را در سایت هایی مانند SEMRush یا Spyfu استخراج کنید. البته باید به این نکته توجه داشت که همیشه همه کلمات کلیدی پیشنهادی، برای سایت شما مناسب نیست.

بهینه‌سازی محتوا برای به اشتراک‌گذاری

تنها با به اشتراک‌گذاشتن محتوا می‌توان برای آن از گوگل رتبه کسب کرد. جهت به‌اشتراک گذاری حداکثری محتوا، باید به موارد زیر توجه کرد:

  • استفاده از اعداد در عنوان
  • استفاده از براکت در عنوان
  • استفاده از url های کوتاه
  • استفاده از url های توصیفی
  • اعتبار بخشیدن به محتوا با استفاده از تصاویر حرفه‌ای
  • استفاده از جملات کوتاه
  • تولید محتوای کاربردی
  • استفاده از اینفوگرافی در متن و…

تولید محتوای نسبتا طولانی

به نظر موتور جست‌وجوی گوگل، سایتی که محتوای طولانی‌تری ایجاد کرده باشد، نسبت به سایت‌های دیگر، اطلاعات عمیق‌تر و کامل‌تری دارد. طبق بررسی‌ها، میانگین تعداد کلماتی که در صفحه اول جست‌وجوی گوگل وجود دارد، به صورت میانگین دارای ۱۸۰۰ کلمه است. به‌همین دلیل گوگل به صفحاتی که محتوای طولانی‌تری دارند، رنک بهتری می‌دهد.

ایجاد کلمات کلیدی

هر زمان که می‌خواهید یک تکنیک، روش یا سیستم، در هر زمینه‌ای ایجاد کنید و آن را با دیگران درمیان بگذارید، یک نام مناسب برای آن انتخاب کنید. بعد از این، درصورتی که ساخته شما حجم جست‌وجوی بالایی داشته باشد، رتبه بهتری از گوگل دریافت می‌کنید.

استفاده از کنسول جست‌وجوی گوگل برای رسیدن به ترافیک بیشتر

کنسول جست‌وجوی گوگل از بهترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سئو داخلی به‌شمار می‌رود. ابتدا لاگین کنید و بر روی  Performance  در نوار کناری کلیک کنید. سپس به دنبال آن دسته از کلمات کلیدی بگردید که در حال حاضر برای آن‌ها رتبه گرفته‌اید، یعنی کلماتی که بیشترین تاثیر را به شما می‌دهند. در کنسول جستجوی گوگل به این کلمات queries  گفته می شود. سپس بررسی کنید که برای بعضی از بیشترین تاثیر گذاری‌ها، چه تعداد کلیک دریافت کرده‌اید. دریافت بیشترین impressions برای هریک از عبارات، باوجود تعداد کم کلیک‌ها، به این معنی است که شما پتانسیل زیادی برای کسب ترافیک این عبارت دارید. حالا چه کنیم که سایت برای این کلمه کلیدی رتبه بالاتری دریافت کند؟ در ادامه به چند نکته در این زمینه اشاره می‌کنیم:

  • با افزایش نرخ کلیک ورودی (Click-Through-Rate)، طبیعتا از گوگل رتبه بهتری دریافت می‌کنیم.
  • اضافه کرد محتوا: محتوای بیشتر با رتبه‌گیری بهتری در گوگل همراه است.
  • افزودن محتوای بصری و چند رسانه‌ای به مطلب: اضافه کردن ویدئو و تصویر به محتوا باعث دریافت رتبه بهتری از گوگل خواهد شد.
  • دریافت لینک: بدون شک بک‌لینک‌ها تاثیر بالایی در افزایش رتبه‌ محتوا دارند.

سخن آخر

در این مطلب از اهمیت سئو داخلی، تکنیک‌ها و فاکتورهای آن صحبت کردیم. دانستیم تا زمانی که محتوایی با ساختار و کیفیت مناسب تولید نکرده باشیم، در گوگل رتبه‌ای نخواهیم داشت. گوگل به محتوای باکیفیت اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. اگر محتوای شما کیفیت لازم را داشته باشد و راه‌حل‌های دقیق به کاربران ارائه کند، (حتی اگر از نظر سئو خارجی و لینک‌ها هم چندان قوی نباشد)، همچنان شانس بالایی برای گرفتن رتبه خوب از گوگل دارد.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.