7 مرحله برای ساخت خلاصه محصول
ارتباط تیمی قدرتمند، کلید راهاندازی موفق محصولات و خدمات محسوب میشود. اعضای تیم برای توسعه استراتژی محصول، تعریف اهداف محصول و پیشبرد توسعه محصول، باید با یکدیگر همکاری کنند. یکی از راههای نگه داشتن اعضای تیم و ذینفعان در یک صفحه، ارائه خلاصه محصول است. خلاصه محصول، راهنمای واضح و مختصری برای مهمترین عناصر برنامه محصول کسب و کار شماست. این سند، به عنوان یک مرجع با ثبات، میتواند نتایج محصول را بهبود ببخشد.
اگر شما هم راجع به خلاصه محصول چیز زیادی نمیدانید، تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.
خلاصه محصول چیست؟
خلاصه محصول (Product Brief)، یکی از اجزای کلیدی ایجاد محصول است که اهداف، ویژگیها و جهات کلی محصول را تعریف میکند. همچنین، الزامات و اطلاعات کلیدی محصول را که یک تیم برای ساخت یک محصول جدید یا افزودن یک ویژگی جدید به آن نیاز دارد، تشریح میکند.
مدیران محصول، از این سند برای ایجاد یک طرح محصول استفاده میکنند. گردآوری خلاصه محصول، در پاسخ به اینکه این محصول چیست و چگونه ساخته میشود، به شما کمک میکند. علاوه بر این، تضمین میکند که همه افراد سازمان درک یکسانی از محصول دارند.
خلاصه محصول، ابزاری موثر برای توسعه محصول به شما میرود، چرا که برای ایجاد آن، به منابع کمی نیاز دارید، اما میتواند مزایای بسیار زیادی به همراه داشته باشد.
خلاصه محصول شامل چه مواردی است؟
فهرست زیر مواردی است که باید در خلاصه محصول به آنها بپردازید:
نام محصول
اولین و مهمترین چیزی که باید در خلاصه محصول نوشته شود، نام محصول است.
انگیزه و هدف ساخت محصول
هدف و انگیزه ساخت باید به طور خلاصه بیان شود و شامل توضیحات محصول باشد.
تعریف معیارهای موفقیت
تعریف و تنظیم معیارهای موفقیت، به شما کمک میکنند در مسیر خود بمانید و موفقیت تحولات را از نظر زمان و هزینه، اندازهگیری کنید.
محصول چه مشکلی را برای کاربران حل میکند؟
این قسمت، از مهمترین بخشهای خلاصه محصول است. این به تیمهای فروش و بازاریابی کمک میکند تا محصول را در بازار قرار دهند. همچنین، برای حل مشکلات، میان اعضای تیم هماهنگی ایجاد میکند.
ویژگیها و مشخصات محصول
در این بخش، تا آنجا که ممکن است جزئیات و ویژگیهای محصول را بیان کنید. این به UX و تیم توسعه کمک میکند تا ایده درست و دقیقی از آنچه در حال ساخت است و نحوه عملکرد آن، برای کاربران نهایی به دست آورند.
ریسکها و فرضیات
این بخش به تجزیه و تحلیل خطرات، درک ریسکهای موجود و تدوین بهتر استراتژیها کمک میکند.
بخش مشتریان
این بخش به مهمترین سوال پاسخ میدهد: اینکه محصول برای چه کسانی طراحی و ساخته میشود؟
چشمانداز رقبا
باید بدانید رقبای شما چه کسانی هستند. این کمک میکند بفهمید چگونه باید محصول خود را در موقعیت بهتری قرار دهید و چگونه میتوانید از رقبا متمایز شوید.
قیمت گذاری محصول
اینکه قیمت محصول چگونه خواهد بود، از مهمترین بخشهای خلاصه محصول به شمار میرود. البته این قیمت، آزمایشی است و با اضافه شدن ویژگیهای بیشتر، تغییر خواهد کرد.
جدول زمانی محصول
ایجاد یک جدول زمانی برای تیم UX، تیم توسعه، تیم بازاریابی و تیم فروش، بسیار مهم است. در این بخش، سعی کنید تمام تاخیرهایی که ممکن است در ساخت محصول ایجاد شود را در نظر بگیرید.
مراحل نوشتن خلاصه محصول چیست؟
خلاصه محصول، یک سند زنده است و احتمالا تا زمانی که فرآیند برنامه ریزی محصول را کامل نکنید، تمام نخواهد شد. میتوانید از فرآیند ایجاد خلاصه محصول به عنوان فرصتی برای همسو کردن ذینفعان و ایجاد منبعی برای دسترسی به حقایق استفاده کنید.
1 مشکلات را شناسایی کنید
اولین گام برای ایجاد خلاصه محصول، شناسایی واضح و دقیق مشکلاتی است که قرار است آنها را حل کنید. اکنون باید سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:
- نیازهای مخاطبان هدف چیست؟
- چگونه میتوانید این نیازها را با محصول خود برآورده کنید؟
- در نهایت میخواهید به چه چیزی برسید؟
با پاسخ به این سوالات متوجه میشوید چرا محصول شما اهمیت دارد و چه ویژگیهایی را باید به آن اضافه کنید تا به بهترین شکل به نیازهای مخاطبان پاسخ دهید.
2. الزامات محصول را تعریف کنید
الزامات محصول، با ایجاد ساختاری برای محصول، به دیگران کمک میکند تا بتوانند آن را به خوبی تجسم کنند
مواردی مانند:
- هدف محصول
- عملکرد
- مشخصات محصول
- داستانهای کاربر
الزامات محصول به شمار میروند. آنها عملکرد و ویژگیهای محصول را توضیح میدهند و به شما میگویند که محصول چگونه کار میکند و برای عملکرد درست به چه چیزهایی نیاز دارد.
3. زمینه محصول را ارائه دهید
پس از شناسایی نیازهای محصول، زمان ارائه زمینه محصول است. برای تجزیه و تحلیل رقبا، تعریف مخاطبان و تخمین قیمت محصول، تحقیقات کاربر را انجام دهید. برای این منظور باید مراحل زیر را طی کنید:
- رقبا را تحلیل کنید
ارزیابی کنید که رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه خود را در بازار هدف قرار میدهند. به کمک تجزیه و تحلیل رقابتی میتوانید مشخص کنید محصول شما با سایر محصولات موجود در بازار چه تفاوتی دارد و چه ویژگیهای منحصر به فردی را در طول طراحی و ایجاد محصول، میتوانید در نظر بگیرید.
- مخاطبان خود را تعریف کنید
شخصیت مشتری ایدهآل خود را ایجاد کرده و مشخص کنید چه کسانی محصولات شما را خریداری میکنند.
- قیمت را تخمین بزنید
اکنون که تمام جزئیات مربوط به محصول را در اختیار دارید، زمان آن است که به قیمت گذاری فکر کنید. قیمتی که پیشنهاد میدهید میتواند بر درک محصول و برند شما تاثیر بگذارد. میتوانید در این زمینه از مشاوره تیمهای بازاریابی و فروش استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که تیم شما در مورد هزینههای ساخت محصول و محصولات مشابه در بازار، بهترین ایده را خواهد داشت.
4. سوالات خود را مشخص کنید
یکی از بخشهای مهم هر خلاصه محصول، شناسایی سوالاتی است که هنوز نمیتوانید به آنها پاسخ دهید. هر چند تیم محصول میتواند تعریف کند که محصول چیست و چگونه ایجاد شده است، اما گاهی سوالاتی پیش میآید که نیاز به ورودی خارجی دارد. شناسایی این سوالات در خلاصه محصول به شما کمک میکند در این مرحله، به آنها پاسخ دهید.
برخی از این سوالات عبارت است از:
- نام محصول چیست؟
- چه زمانی محصول را عرضه میکنید؟
- خطرات محصول چیست؟
- چه چیزهایی محصول را از محصولات مشابه متمایز میکند؟
- کدام ویژگیها بخشی از حداقل محصول قابل دوام (MVP) است؟
اگر در حال حاضر نمیتوانید برای همه این سوالات پاسخی پیدا کنید، نگران نباشید. در صورت همکاری با ذینفعان و تقویت ایدههای خود در طول زمان، میتوانید به همه آنها پاسخ دهید.
5. یک جدول زمانی ایجاد کنید
ایجاد جدول زمانی، یک چالش سخت برای برنامه ریزی محصول است. اما حتی تخمینها هم میتوانند به ذینفعان در تجسم محدوده محصول کمک کنند.
از آنجا که ممکن است جدول زمانی شما پس از تکمیل برنامههای توسعه تغییر کند، یک ایده کلی از مراحلی که باید طی کنید و وظایفی که اعضای تیم برای تکمیل محصول باید انجام دهند، تهیه کنید.
6. نام محصول را تعیین کنید
در طول فرآیند توسعه، یک نام داخلی برای محصول خود ایجاد کنید. این یک برچسب اولیه است که با گذشت زمان میتوانید آن را کاملتر کنید. تیم بازاریابی محصول، میتواند پس از آماده شدن نام محصول، آن را نهایی کند.
یک شعار مناسب هم برای حمایت از نام محصول در نظر بگیرید. این شعار باید چند کلمه یا یک جمله کوتاه باشد که توصیف خوبی از محصول ارائه دهد. یک شعار مناسب، به تیم محصول کمک میکند تا هدف محصول را درک کنند. اما مسئولیت هر مسئلهای که مشتریان با آن روبرو میشوند، بر عهده تیم بازاریابی خواهد بود.
7. خلاصه محصول را به اشتراک بگذارید و اصلاح کنید
هنگامی که خلاصه محصول شما کامل شد، آن را با دیگران به اشتراک بگذارید تا به شما برای پیدا کردن زمینههای بهبود کمک کنند.
- آن را با تیم مقابل به اشتراک بگذارید
برای دریافت بازخورد اولیه، خلاصه محصول خود را با تیم مقابل و حامیان پروژه به اشتراک بگذارید. از آنجا که این افراد احتمالا در ایجاد سند خلاصه محصول مشارکت داشتهاند، میتوانند به شما کمک کنند تا سند را قبل از ارسال به ذینفعان سطح بالا، بررسی و ارزیابی کنید.
- آن را با تیم محصول به اشتراک بگذارید
پس از انجام اصلاحات مورد نیاز، خلاصه محصول را با کل تیم محصول به اشتراک بگذارید. از آنجا که افراد باید دائما به این سند زنده مراجعه کنند، مطمئن شوید که از طریق چیزی مانند سیستم مدیریت کار به راحتی قابل دسترسی است.
کاربردهای خلاصه محصول چیست؟
خلاصه محصول، به عنوان یک نقشه راه برای همه ذینفعان (از توسعه دهندگان نرم افزار تا طراحان UX و UI) عمل میکند. مدیریت سطح عالی سازمان میتواند از خلاصه محصول برای توسعه گزارههای ارزشی استفاده کند. برای برخی تیمهای کسب و کار، خلاصه محصول، مکانی برای بیان ایدههاست.
تیمهای بازاریابی نیز میتوانند از آن برای توسعه مطالب بازاریابی استفاده کنند. به طور کلی، خلاصه محصول به تقویت کارایی و بهرهوری تیمها کمک میکند.
ایجاد خلاصه محصول اهمیت دارد؛ چرا؟
خلاصه محصول، تلاش همه بخشهای درگیر در توسعه محصول را متحد کرده و زمینه حیاتی برای ساخت محصول را فراهم میکند. برای انجام این کار، پیش فرضها را حذف میکند، از سوء تفاهمها جلوگیری میکند، دستورالعملهای استراتژیک واضحی ارائه میدهد و به تیمهای محصول کمک میکند تا طبق برنامه و در مسیر درست حرکت کنند. همچنین، برای همکاری و ارائه ایدههای جدید میان اعضای تیم، محیط مناسبی فراهم میکند.
خلاصه محصول چگونه در چشمانداز محصول قرار میگیرد؟
خلاصه محصول، نقش مهمی در توسعه محصول ایفا میکند، زیرا بر کیفیت محصولات تاثیر میگذارد و سرعت توسعه محصول را نیز مشخص میکند. هدف خلاصه محصول، این است که همه اعضای تیم محصول را در یک صفحه نگه دارد و از نتایج غیرمنتظره با توسعه و عرضه محصول جدید به بازار جلوگیری کند. اما در عین حال، یک سند زنده محسوب میشود که باید زمان بررسی ایدههای جدید تیم، اعضا را به تعامل و همکاری دعوت کند.
مزایای خلاصه محصول چیست؟
- خلاصه محصول، مانند چسبی است که تیم مقابل شما را در طول فرآیند توسعه، به هم متصل میکند.این سند، یک منبع حقیقی است که همه ذینفعان در طول چرخه عمر محصول، میتوانند به آن مراجعه کنند.
- خلاصه محصول، با گردآوری مهمترین ویژگیها درباره محصول (مانند: الزامات، طراحی و قیمت)، اطلاعات دقیق و واضحی در اختیار شما قرار میدهد.
- زمانی که همه افراد سازمان، هدف مشترک و نقش خود را در رسیدن به آن هدف درک کنند، خطر خطا در طول توسعه محصول کاهش پیدا میکند.
- تیمهایی که میدانند باید چه کاری انجام دهند، میتوانند برای رسیدن به اهداف خود، بهتر و سریعتر کار کنند. ایجاد خلاصه محصول، زمان هدر رفته برای شفاف سازی مجدد را کاهش میدهد و همه افراد را روی خط پایان متمرکز میکند.
- زمانی که طرح مختصری از برنامههای خود را با اعضای تیم به اشتراک میگذارید، آنها یکدیگر را راحتتر درک کرده و بهتر همکاری میکنند.
هنگام نوشتن خلاصه محصول، به چه نکاتی توجه کنیم؟
اکنون نکاتی را به شما خواهیم گفت که هنگام نوشتن خلاصه محصول باید به آنها توجه کنید:
از زبان نوشتار دقیق و واضح استفاده کنید. به این ترتیب، میتوانید مطمئن باشید که سند خلاصه محصول برای همه افراد، قابل درک است.
سند خلاصه محصول را کوتاه و دقیق تهیه کنید. نوشتن پاراگرافهای طولانی، خسته کننده است، در حالی که ذکر نکات کوتاه، آن را خواناتر و کارآمدتر میکند.
هنگام تهیه سند، از Wireframes، نمودارهای جریان، جداول و تصاویر استفاده کنید. این باعث میشود تا خلاصه محصول کوتاهتر به نظر برسد و اطلاعات به سرعت منتقل شود.
از ادغام بازخوردها، انعطاف پذیری و آمادگی برای تغییرات متناسب با آنها مطمئن شوید. این به شما کمک میکند چیزی را از قلم نیندازید و نادیده نگیرید.
تا آنجا که ممکن است به فرضیات منطقی توجه کنید. ندادن زمان کافی به تیم توسعه یا تیم بازاریابی، باعث شلوغی و سنگینی کار آنها میشود و نتیجه کار، کیفیت چندانی نخواهد داشت.
***
سند خلاصه محصول، برای تمام بخشهای درگیر در یک پروژه، به عنوان یک منبع واحد عمل میکند و به شما اطمینان میدهد که همه افراد در جهت اهداف سازمان فعالیت میکنند. میتوانید این سند را پس از ایجاد، در یک بازه زمانی منظم، بررسی و به روز رسانی کرده و در آن تغییرات لازم را ایجاد کنید.
به طور کلی، ایجاد یک خلاصه محصول کارآمد و قدرتمند، نشان میدهد در حال ساخت یک محصول، عالی هستید.