ریمارکتینگ چیست؟ Remarketing و Retargeting چه تفاوتی دارند؟
انتظار نداشته باشید تمام کاربرانی که به وب سایت شما وارد میشوند، از شما خرید کنند. بسیاری از آنها بدون هیچ اقدام خاصی سایت را ترک میکنند یا تا مراحلی پیش میروند ولی فرآیند خرید را تکمیل نمیکنند. بنابراین شما باید با انواع استراتژیهای بازاریابی آشنا باشید. در این مطلب قصد داریم راجع به ریمارکتینگ (Remarketing) صحبت کنیم. اگر قصد دارید بازدیدکنندگان خود را به مشتری تبدیل کنید، باید از استراتژی بازاریابی به خوبی مطلع باشید و از آن به درستی استفاده کنید. با ما همراه باشید تا بگوییم ریمارکتینگ چیست چیست و چطور به شما کمک میکند.
بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ چیست؟
بازاریابی مجدد راهی برای برقراری ارتباط با افرادی است که در گذشته با وب سایت شما ارتباط و تعامل داشتهاند. در واقع Remarketing یا Retargeting به تبلیغاتی گفته میشود که به طور مستقیم افرادی را که قبلا از وب سایت شما بازدید کردهاند، هدف قرار میدهد. وقتی این افراد سایت را ترک میکنند، حتی اگر محصولی هم از شما نخریده باشند، تبلیغات شما را در وب سایتهای مرتبط میبینند. بنابراین شما میتوانید آگاهی از نام تجاری خود را افزایش دهید و یا آن را به مخاطبان خود یادآوری کنید. به این کار بازاریابی مجدد (Remarketing) یا دوباره هدف گرفتن مخاطب (Retargeting) گفته میشود.
این دو مفهوم راهی برای تعامل مجدد با مخاطبانی را در اختیار شما قرار میدهد که صفحات سایت شما را دیدهاند اما آن را پیگیری نکردهاند.
تفاوت ریتارگتینگ و ریمارکتینگ چیست؟
قبل از بیان تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ، باید بدانیم هدف گذاری مجدد و بازاریابی مجدد هر دو به پشتیبانی از یک برنامه کامل بازاریابی در چرخه عمر مشتری کمک میکنند. هرکدام از آنها، برند شما را در مقابل مخاطبان قرار میدهند و منجر به هدایت مشتری به سمت قیف خرید شما میشوند. اما دو مفهوم Remarketing و Retargeting چه تفاوتی با هم دارند؟ اولین و مهمترین تفاوت، نحوه تعیین استراتژی است. در ریتارگتینگ، هدف این است که شما به کاربرانی که تنها یک بار به وب سایت شما تمایل نشان دادهاند، با استفاده از تبلیغات کوکیها، مجددا دسترسی داشته باشید. در حالی که در بازاریابی مجدد، عملکرد شما تنها بر اساس ارسال ایمیل است. به این صورت که شما باید از کاربران خود اطلاعاتی جمعآوری کرده و بر اساس آن لیستی تهیه کنید تا از این لیست برای ارسال ایمیل استفاده کنید. Remarketing و Retargeting هر کدام به تنهایی در موفقیت کسب و کار شما موثرند، البته اگر با هم ترکیب شوند، میتوانند اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
روشهای ریمارکتینگ چیست؟
بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ یک روش کلی است که میتواند به صورتهای مختلف پیادهسازی شود. در این بخش قصد داریم بدانیم روشهای مختلف ریمارکتینگ چیست؟
ریمارکتینگ استاندارد
متداولترین و پرکاربردترین نوع بازاریابی مجدد، ریمارکتینگ استاندارد است. در اینجا تبلیغات، از طریق شبکه نمایش گوگل و شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک به بازدیدکنندگان قبلی نمایش داده میشود. در Remarketing استاندارد، بازدیدکنندگانی که از طریق موتور جستجوی گوگل کلید واژههای مورد نظر را جستجو میکنند، هدف تبلیغات مرتبط با کلید واژهها قرار میگیرند.
ریمارکتینگ پویا
این نوع بازاریابی امکان هدف گیری مشتریانی که به محصولات یا خدمات خاصی از شما توجه داشتهاند را سادهتر میکند. شما میتوانید یک فید به گوگل ارسال کرده و درخواست کنید که در ابتدای جستجوی تبلیغاتی، وب سایت شما را به بازدیدکنندگانی که اخیرا همان محصولات و خدمات را دیدهاند، نشان دهد. تفاوت بازاریابی استاندارد با این نوع بازاریابی این است که تبلیغات، بسته به محصولات و خدماتی که کاربران در وب سایت دنبال کردهاند، شخصی سازی میشود.
ریمارکتینگ ایمیلی
این بازاریابی به دو صورت انجام میشود:
- نمایش تبلیغات در وب سایتهای مختلف به کاربرانی که حداقل 1 ایمیل را از طرف شما باز کردهاند.
- ارسال «ایمیل تشویق به خرید» به کاربرانی که حداقل یک بار به وب سایت شما سر زدهاند، اما فرآیند خرید را تکمیل نکردهاند. این تشویق میتواند به صورت یک پیشنهاد تخفیف یا فرستادن هدیه همراه محصولات باشد. خوب است بدانید که در این ایمیلها یک لینک فراخوان عمل هم قرار داده میشود تا مشتری به طور مستقیم به پروسه خرید وارد شود.
ریمارکتینگ ویدیویی
این نوع بازاریابی بیشتر در YouTube مورد استفاده قرار میگیرد و تبلیغات را به بازدیدکنندگانی که اخیرا یک ویدیو را در وب سایت یا یوتیوب تماشا کردهاند، نشان میدهد. این ویدیوها میتوانند در ابتدای فیلم یا در میانه فیلم و یا در قسمت راست بالای صفحه قرار داده شوند. در بازاریابی مجدد ویدیویی، ما لیست خود را بر اساس افرادی که با فیلمهای یوتیوب ارتباط برقرار کردهاند، ایجاد میکنیم.
ریمارکتینگ لیست مشتری
با مطابقت مشتری، میتوانید لیستی از اطلاعات تماس را که مشتریان در اختیار شما قرار دادهاند بارگذاری کنید. وقتی مخاطبان به صفحه گوگل وارد میشوند، میتوانید محصولات خود را برای آنها تبلیغ کنید.
ریمارکتینگ چگونه انجام میشود؟
تا اینجا دانستیم ریمارکتینگ چیست و با چه روشهایی انجام میشود. حالا، این سوال پیش میآید که بازاریابی مجدد چگونه انجام میشود؟ باید بدانید که اجرای بازاریابی مجدد بسیار ساده است و شما میتوانید به وسیله «Google Ads» به سادگی آن را در وب سایت خود پیاده کنید. ابتدا باید یک Remarketing tag روی وب سایت خود اجرا کنید. شما میتوانید این تگ را در هر صفحهای که مدنظر دارید قرار دهید. اما توجه داشته باشید که قرار دادن این تگ بر روی صفحاتی که کمتر دیده میشوند و یا صفحه محصولات خاصی که قصد دارید فروش آنها را افزایش دهید، موثرتر است.
خوب است بدانید، اگر بازدیدکنندهای از یک صفحه وب سایت شما بازدید کند و بدون هیچ خریدی وب سایت شما را ترک کند، یک کوکی در مرورگر وی باقی میماند. در زمانهای دیگر اگر مخاطب جستجوی مرتبط انجام دهد، از طریق شبکه نمایش گوگل، تبلیغات شما به او نمایش داده میشود. با شخصی سازی این تبلیغات بر اساس نیاز مشتری، میتوانید کنترل بیشتری بر روی استراتژیهای خود داشته باشید.
استراتژیهای ریمارکتینگ چیست؟
برای پیاده سازی موفق و موثر بازاریابی مجدد، باید استراتژی و برنامه داشته باشید. اما استراتژیهای بازاریابی مجدد چیست؟ در ادامه راجع به این استراتژیها صحبت میکنیم.
مخاطبان خود را دسته بندی کنید
قطعا همه بازدیدکنندگان وب سایت شما، مثل هم نیستند. بنابراین نشان دادن یک تبلیغ مشابه برای همه آنها کار چندان موثری نیست. در تبلیغات Remarketing باید مشتریان را بر اساس علایق و اقداماتشان دسته بندی کنید تا رفتارها و تمایلات آنها برای شما بهتر مشخص شود. میتوانید با در نظر گرفتن این دسته بندی، برای مخاطبان ایمیلهای هدفمند و شخصی سازی شده ارسال کنید.
دکمههای CTA ترغیب کننده بسازید
ریمارکتینگ را در هر فضایی که انجام میدهید، فضای بسیار کمی برای ارائه نام تجاری خود و تاثیرگذاری چند ثانیهای در اختیار خواهید داشت. بنابراین سعی کنید فراخوان عمل (Call To Action) خود را بسیار هوشمندانه، واضح، خلاصه و ترغیب کننده طراحی کنید.
برای مخاطبان محتوای کاربردی ارسال کنید
در بسیاری مواقع علت ناتمام ماندن فرآیند خرید، نداشتن اطلاعات کافی و یا بروز مشکلاتی است که باعث میشود مخاطبان شما از خرید انصراف دهند. شما میتوانید موقع بازاریابی ایمیلی، محتوای مناسب و کارآمدی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید تا مشکلات، سوالات و ابهامات آنها برطرف شود.
صفحات مختلف سایت را بهینه سازی کنید
قرار نیست فقط صفحه فرود را بهینه سازی کنید! برای انجام درست هدف گیری مجدد در بازاریابی مجدد باید حواستان به تمامی صفحات سایت باشد. برخی از کاربران به لندینگ پیج وارد شده و سپس از صفحه فرود به صفحات دیگر میروند. اما بعضی مستقیما به صفحه مورد نظر خود میروند. بنابراین باید بر اساس رفتار و مسیر حرکت مخاطبان، صفحات مختلف را بهینه سازی کرده و نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید.
برای مشتریان خود کمپینهای مختلف ایجاد کنید
یک استراتژی دیگر، برگزاری کمپینهای مختلف است. به عنوان مثال، میتوانید به مشتریانی که فرآیند خرید خود را تکمیل نکردهاند، این موضوع را یادآوری کرده و برای آنها یک کد تخفیف در نظر بگیرید. به این ترتیب برای آنها یک کمپین تشکیل دهید.
شما میتوانید برای مشتریان فعلی خود نیز کمپین برگزار کرده و آنها را دوباره هدفگیری کنید. به عنوان مثال، با ایمیل یادآوری اطلاع دهید محصولاتی که جدیدا از آنها بازدید کردهاند، شامل کد تخفیف شدهاند یا لیستی از محصولات مرتبط با آنچه که بازدید کردهاند، برایشان ارسال کنید و یا میتوانید پیامهای یادآوری خرید دوباره محصولات و خدماتی قبلی را برای آنها بفرستید.
از تست A/B حتما استفاده کنید
هر جا که متوجه شدید Remarketing شما درست جواب نمیدهد، حتما باید از A/B Testing استفاده کنید. با کمک این تست میتوانید بخشهای مختلف کمپینها، ایمیلها، کال تو اکشنها و غیره را بررسی و بازنگری کنید.
مزایای ریمارکتینگ چیست؟
حالا علاوه بر اینکه میدانیم ریمارکتینگ چیست، با روشها و استراتژیهای آن هم تا حدودی آشنا شدهایم. در این بخش به بررسی این روش بازاریابی میپردازیم.
- ریمارکتینگ مزایای زیادی برای کسب و کارها به دنبال دارد. اولین و مهمترین مزیت Remarketing ، تبدیل بازدیدکنندگان عادی به مشتریان وفادار است.
- با بازاریابی مجدد میتوانید مطمئن باشید که در ذهن مخاطبان خود باقی میمانید و میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید.
- اجرای درست و هدفمند استراتژی بازاریابی مجدد، میتواند منجر به بهینه سازی نرخ تبدیل شود.
- روش بازاریابی مجدد بسیار کم هزینه است، زیرا عملا شما برای جایگاه کلیدواژه در جستجوی گوگل، رقابتی انجام نمیدهید. به جای آن بر روی بازدیدکنندگانی که قبلا یک بار با وب سایت شما آشنا شدهاند، تمرکز میکنید. بنابراین کسب و کارهای کوچک هم میتوانند از روش Remarketing استفاده کنند.
- در این استراتژی میتوانید تبلیغات خود را بر اساس محصولی که قصد دارید تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید، تنظیم کنید.
- سعی کنید نحوه ارتباط با مخاطبان خود را بر اساس تمایلات آنها و رفتاری که انجام میدهند، شخصی سازی کنید. به این ترتیب میتوانید در مدت زمان فرآیند خرید، کاربران با علایق مختلف را هدف قرار داده، حداکثر سطح شخصی سازی را به آنها ارائه دهید و بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید.
و در انتها…
امیدورایم با مطالعه این مطلب پاسخ مناسبی برای سوال «ریمارکتینگ چیست» پیدا کرده باشید. گفتیم، بازاریابی مجدد یا Remarketing یکی از روشهای نوین دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود که مزایای زیادی برای کسب و کارها ایجاد میکند. این استراتژی، مشتریان بالقوه را تشویق میکند تا دوباره به وب سایت شما برگردند و خرید کنند. چرا که آنها قبلا هم به وب سایت شما سر زدهاند و حداقل به موضوع کسب و کار شما علاقهمند هستند. بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند.