مهمترین تفکیک پرتالها بر اساس مأموریت آنها و عمق فعالیت تخصصیشان است. بر اساس فعالیت تخصصی، دو نوع اصلی پرتال افقی (Horizontal Portal) و پرتال عمودی (Vertical Portal or Vortal) قابل تفکیک هستند. پرتال افقی نظیر پرتال Yahoo که طیف گستردهای از خدمات عمومی به کاربران را میدهد و پرتال عمودی نظیر پرتال Chem Industry (www.chemindustry.com) که در یک حوزه تخصصی طیفی از خدمات را ارائه میکند.اما به طور کلی دستهبندی پرتالها به قرار زیر است:Vertical Portal
Horizontal Portal
Marketplace Portal
Search portals
Media Portals
Access Portal
Geographical Portals
در خصوص دو مورد اول پیشتر گفته شد. در مورد پرتالهایMarketplace ، بهترین نمونه پرتال eBay و در خصوص Search portals، نمونه بارز سایت Google قابل اشاره است. از جمله Media Portals، میتوان به پرتال BBC اشاره کرد و برای Access Portal، که بیشتر مربوط به ISP هاست، پرتال AOL نماینده خوبی است. برای مشاهده نمونه یک پرتال جغرافیایی یا Geographical Portal به www.craiglist.com مراجعه کنید. در این پرتال بر اساس موقعیت جغرافیایی خدمات ارائه میشود.